hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A világ első női sofőrje

2001. 12. 16.
Ajánlom a cikk elolvasását azon férfi autóstársaimnak, akik alkalmatlannak tartják a nőket autóvezetésre mintegy a konyhába parancsolva őket. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a gyengébbik nem kevesebb balesetet okoz a közutakon.

Az 1844-ben született Karl Benz huszonnyolc évesen felesége, Berta asszony biztatására és hozománya segítségével saját gépműhelyt alapított, és hamarosan egy 1 lóerős, kétütem? motort állított össze. Közben a távközlési ipar is bontogatta szárnyait, Alexander Graham Bell 1876-ban megkapta a szabadalmat a világ első telefonkészülékére. Benz azon tűnődött, hogyan hajthatna az állandóan fejlesztgetett benzinmotorja valamilyen járművet. A velocipéd, azaz a kerékpár azokban az időkben élte fénykorát, maga Benz is szívesen járt kirándulni ezen a "veszedelmes" járművön. Innen jött a géptricikli nagy ötlete, amely a világ első benzinmotoros járműve volt. A háromkerek? járm? Heinrich Kleyer velocipédüzemében készült el, ugyanolyan drótküllős, magas kerekekkel, mint a korabeli kerékpárok. 1886-ban, amikor New Yorkban felavatták a Szabadság-szobrot, Benz szabadalmi védettséget kapott találmányára. Az első próbaköröket 1885 tavaszán tette meg, és Mannheim város lakói döbbenten nézték, hogy Benz mindenféle külső erő nélkül tizenöt kilométeres óránkénti sebességgel száguldozott a szűk utcákon. A motorkocsin azonban még sok javítanivaló volt, pár száz méter után meg-megállt, és a találkozástól megbokrosodott lovasfogatok hajtói sem örültek egyértelműen az új masinának. Egyszóval Benznek a lelkesedése alábbhagyott, nem így Berta aszszonynak és két fiuknak. Egyik hajnalban óvatosan kitolták a kocsit a fészerből, és jó darabon tolták az úton, nehogy a zaj a papát felébressze, majd a motorkocsit megindították Pforzheim felé, ahol Berta mamája lakott. Miután az út emelkedni kezdett, és a kis motor nem bírta szusszal, elszántan feltolták a dombra a járművet. Mikor felértek a domb tetejére, a kocsi azonnal gurulni kezdett lefelé, a "személyzet" épphogy föl tudott ugrani, de örömük nem tartott sokáig, mert lefelé menet a bőrből készült fékszalag a súrlódástól elszenesedett. Még szerencse, hogy egy közeli faluban a suszter ki tudta javítani. Miután elfogyott a benzin, Frau Berta felkereste a helyi patikust, aki sűr? fejcsóválás közepette adta át a gyógyszertár egész, tízliteres készletét. Ez a mennyiség akkoriban egy egész kórház sebesültjeinek ápolására elegendő lett volna. A viszontagságok ezzel még nem értek véget, a hűtővíz átlag húsz kilométerenként elgőzölgött, az elszakadt hajtóláncot pedig egy helybéli kovács ütötte össze. Végül is koromtól és olajtól piszkosan megérkeztek Pforzheim postahivatala elé, hogy táviratozzanak az akkor már nyugtalankodó Benz papának: "Az első automobillal a távolsági utazásunk sikerült."

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!