Interjú Kiss Ádámmal, a felsőoktatásért felelős helyettes államtitkárral
1998. 08. 01.
– A felvételi ponthatárok alakulásából milyen következtetéseket lehet
levonni? Milyen tendenciákat lát? – Elsőként azt jegyezném meg, hogy jól végezte a munkáját az Országos
Felsőoktatási Felvételi Iroda, amely a felsőoktatási intézmények vezetőivel
közösen alakította ki a pontszámokat. Az intézményhez kapcsolódó
számítógéprendszerrel, illetve szakmai háttérrel a felsőoktatás jól
irányítható, jól tervezhető. A jelentkezési számokból és a felvételi
pontszámokból pedig az látható, hogy továbbra is rendkívül nagy az érdeklődés a
művészeti felsőoktatás iránt. Például színésznek közel hússzor annyian
jelentkeztek, mint ahány hely volt. A nagyobb tömegeket felvevő felsőoktatási
területeket nézve a joggal kapcsolatos tanulmányok voltak még a legnépszerűbbek. Ez
összefügg azzal, hogy a rendszerváltással kapcsolatban rengeteg jogi probléma merült
fel. Ugyancsak nagy az érdeklődés a gazdasági, illetve az egészségügyi
felsőoktatás iránt. Eközben az is látható, hogy a tanári hivatás presztízse
lecsökkent. Ráadásul a születési számok úgy változnak, hogy a jövőben egyre
kevesebb új tanárra lesz szükség. Több intézmény nem is tudta a keretszámokat
betölteni. A kevésbé népszerű tárgyak közé tartoznak a természettudományok és a
műszaki tudományok is. – Ön szerint jó irányba halad a felsőoktatás? Melyek azok a pontok, amelyek
jók, helyesek, és melyek azok, amelyek rosszak és változtatni kell rajtuk?– Az 1995-ös stabilizációs intézkedések kapcsán a felsőoktatást komoly
károk érték, és éppen a minőségi egyetemek voltak azok, amelyek ezeket a károkat
elszenvedték. Megítélésem szerint az sem vitás, hogy a felsőoktatás reformja –
ami már részben elkezdődött – elkerülhetetlen. Ebből három mozzanatot emelnék
ki. Először is: tovább kell növelni a felsőoktatásban részt vevő hallgatók
számát, hogy legalább az Európai Közösség legalacsonyabb átlagokkal rendelkező
országainak szintjét elérjük. A másik mozzanat a felsőoktatási
intézményrendszerrel kapcsolatos. Az elmúlt 30 év "bűne" miatt rendkívül
decentralizált az intézmények hálózata. Jogilag 89 felsőoktatási intézmény
működik hazánkban, ami – területarányosan – hozzávetőleg négyszerese annak,
amely egy centralizáltabb és teherbíróbb intézményhálózattal rendelkező
országban van. Kis intézmények, alacsony hallgatói létszámmal, a normatív, azaz
létszám szerinti támogatási rendszerből adódóan kevesebb oktatót tudnak eltartani,
és egy-egy oktatóra így nagyon széles tudományspektrum jut. Ez viszont azt is
jelenti: nem tudunk eljutni ahhoz, hogy minden egyes tárgynak kiváló professzora
legyen. Tehát az oktatás színvonala, a képzési kínálat növelése és a tudományos
minőség érdekében sokkal kevesebb intézményre van szükség, ezért egyesíteni kell
az "erőket". Egyébként már kialakulni látszik az az új struktúra, amire
hosszútávon építhetünk. A harmadik oldal a tudományos kutatás. Szerintem a
felsőoktatási intézményektől a kutatás elválaszthatatlan, ezért kiemelten kell
támogatnunk ennek a fejlődését is. – Ha jól vettem ki a szavaiból, Ön az intézményi integráció híve.– Minden arra érdemes integrációt támogatok. Viszont nem tartom értelmesnek
egymástól távoli centrumok formális egyesülését. A magam részéről nagyon
kritikus lennék minden olyan megközelítéssel szemben, amely nem az adminisztráció,
az egyetem vagy főiskola megfelelő struktúrájának fejlesztésére irányuló
szándékot mutat.– Más országokban elit egyetemek alakultak ki, gondolok itt Oxfordra, a Yale-re
és más neves intézményekre. A magyar elitképzés rendszerét miként képzeli el? – Magyarországon történelmileg kialakult az egyetemi és főiskolai dualizmus,
amit én helyesnek tartok. Köztudomású, hogy a komoly, sokoldalú és tudományos
kutatást végző intellektuális centrumok elsősorban az egyetemeken alakultak ki. Úgy
vélem, a tudományos kutatásnak óriási szerepe van ezen centrumok létrejöttében,
és éppen ezért az elitképzést elsősorban ezekre a kutatóegyetemekre kell építeni.
Tehát a normatív finanszírozás bevezetése után végre meg kell jelennie a minőségi
mozzanatnak is. Ennek kidolgozása a 96-os törvénymódosításnál már kezdetét vette.
Támogatom, hogy a tudományos kutatásra és a doktori iskolákra adott támogatás
tegyen különbséget az egyetemek között, és tegye képessé az elitképző
intézményeknek, hogy eltartsák a személyi bázisukat. – Létezik egy – inkább csak a diákok körében használt – kifejezés
bizonyos oktatókra: a "megrekedt adjunktusok" elnevezés. Köztudott, hogy az
alacsony bérek miatt sok kiváló tanár, aki az iskola falain kívül is tudta
kamatoztatni tudását, a versenyszférában helyezkedett el. Vannak olyanok, akik viszont
azért maradtak a felsőoktatásban, mert tudásuk nem piacképes, magyarán elavult, s
ezért nem kaptak más munkát. Ők maradni kényszerültek. Tervbe van-e véve, hogy
felfrissítsék a felsőoktatási tanári kart?– A már említett reformnak lényeges pontja a minőség felé való elmozdulás.
Az viszont tény: reformot restrikciós körülmények között nem lehet végrehajtani.
Azaz a felsőoktatásra fordított támogatásoknak növekedniük kell. Mindennek az egyik
fő mozzanata, hogy képesek legyünk egy olyan személyzeti politikát folytatni, amely
valóban megengedi a változtatást ezen a területen. Kulcskérdés a professzorok és
főiskolai tanárok kiválasztása. Olyan támogatási rendszert kell kialakítani,
amelyben valóban autonóm módon, a minőségre koncentrálva tud az egyetem választani
a pályázók közül.
Tovább olvasná?
Ez egy cikk a hetilapból, amit online előfizetést követően belépéssel elér.
Vagy vásárolja meg a lapot az újságárusoknál.