Kereső toggle

Párhuzamos univerzum

Most megtudod mivel játszik a fiad

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Fortnite Battle Royale nevű videojáték alig egy éve jött ki, és mára a Föld lakosságának csaknem két százaléka játszik vele. az élmény virtuális, a túladagolás veszélye  valós: a szülőknek érdemes odafigyelniük gyerekeikre és az esetleges kockázatokra.

A népszerű videojátékot ugyanis eddig 150 milliószor töltötték le különböző platformokra (Xbox, Ps, Pc, mobil, Nintendo). De hogy lett ilyen sikeres? És mi ez a játék egyáltalán? Kezdjük ott, hogy mi is az a Battle Royale. Ez a kifejezés egy játékmódra utal, ami Fortnite esetében így néz ki: 100 játékost összedob a gép, akiknek egymás ellen kell küzdeniük – vagyis meg kell ölni az ellenfeleket, különben az általunk irányított karaktert lövik le. Egy menet viszonylag gyors, 15-20 percet vesz igénybe, attól függően, hogy ki meddig marad életben. Érdekes, hogy a játékban nincs vér. Ha valaki megsebzi az ellenfelét, a sebzés mértéke egy számban jelenik meg. A Fortnite fontos eleme – és ebben a tekintetben különbözik a többi Battle Royale játéktól –, hogy építeni is kell, nem csak lövöldözni és bujkálni. A Fortnite emiatt nőtte túl a rivális Pubg-t, és annak ellenére addiktív, hogy a grafika nem élethű, az élénk színekkel operáló látványvilág inkább a meséket idézi – ahol azonban a történetet mindenki maga írja. A 4 évesektől kezdve a 60 évesekig szinte minden korosztály játszik vele, fiúk, lányok, férfiak, nők egyaránt.

Bár a játék alapverziója ingyenes, a felhasználók sokat költenek rá, ugyanis különböző skineket, vagyis öltözeteket vehetnek a karaktereiknek. Érdekes, hogy ezeknek az öltözeteknek semmilyen más funkciójuk nincs, mint hogy a játékos megkülönböztesse magát a többiektől – vagy akár „villogjon” bennük. A menő cuccokban lehet „showing off”-olni is, vagyis az ellenfél előtt felvonulást tartani, táncolni. Ezen túl nagyon komoly marketingrendszer van kiépítve a játék körül. Például egy bizonyos Galaxy (galaxis) skinhez úgy juthatunk hozzá, ha megvesszük a több százezer forintos új Samsung Galaxy Note 9 csúcstelefont.

A Fortnite népszerűségének másik oka, hogy rengeteg táncmozgás van a játékban (persze vannak táncok, amiket csak pénzért lehet megvenni). A világon sorra nyílnak a táncstúdiók, ahol Fortnite-táncokat tanítanak a beiratkozóknak. Azt, hogy mennyire népszerű ez a játék és ezek a táncok, az is mutatja, hogy a francia válogatott focista, Antoine Griezmann gólöröme egy Fortnite-tánc. Persze nem ő az egyetlen sztársportoló, aki ennyire kedveli ezt a játékot. A Fortnite túlnőtt saját keretein, jelenséggé vált – a gyártó Epic Games legnagyobb örömére.

A játékélménynek és a látványvilágnak köszönhetően a játékosok rengeteg időt töltenek a Fortnite-tal. Sok esetet hallani, amikor a szülők nem tudják a gyereküket a gép elől elmozdítani. Ausztráliában egy gyerek le akart ugrani a huszadik emeletről, mivel nem engedték neki, hogy játsszon. Egy rendőr – aki ismerte a játékot – úgy tudta megmenteni, hogy elkezdtek beszélgetni arról, hogy kinek mi a kedvenc landolási helye, illetve fegyvere. A veszélyes szituációt követően el kellett magyarázni a gyereknek, hogy ha a való életben meghalunk, akkor nem ugorhatunk újra „játékba”. Angliában egy 4 éves kisgyerek egy csúszda tetejéről ugrott le egy ernyővel, mert a 8 éves bátyja a játékban ezt szokta csinálni. Lábtörés lett belőle. A gyerekek akkor is áldozattá válhatnak, ha a gép által összehozott emberekkel csapatban játszanak – nem egyszer előfordult, hogy ennek során hekkerek győzték meg őket, hogy ha különleges „skin”-t akarnak, akkor küldjék el nekik a szüleik bankkártyájának adatait.

A játék nagy nyertesei azok a gamerek, akik meglátták a potenciált a játékban, és megszedték magukat pénzzel. A leghíresebb példa erre az amerikai Tyler Blevins (alias Ninja), aki a YouTube-on 18 millió feliratkozóval és több mint 1,3 milliárd megtekintéssel rendelkezik. Havonta egymillió dollár körüli összeget keres – miközben mást sem csinál, csak játszik napi 8 órán keresztül. Amikor Ninja – vagy más nevesebb gamer – játszik, bárki követni tudja őket élőben is egy stream oldalon, a Twitchen. Ráadásul eközben adományokat is lehet küldeni nekik: Ninjának egy alkalommal 100 ezer dollárt adományoztak. Hogy mi visz rá valakit, hogy pénzt adományozzon valakinek, aki egész nap videojátékozik, azt nehéz megérteni. Ebben közrejátszhat, hogy a megadományozott gamer játék közben megköszöni az adományt, és szól egy-két jó szót a támogatónak. Ez sok gyerek számára egyfajta presztízst jelent, amivel lehet villogni a haverok előtt.

A gamerek népszerűségét növelhetik a különböző versenyek, ahol a Fortnite „arcai”, a 100 legjobb játékos méri össze a tudását. A nyáron nyolc héten keresztül pénteken és szombaton megszervezett versenysorozat minden hétvégéjén egymillió dollárt osztottak szét a játékosok között. A rajongók pedig nézték, hogyan játszanak a profik. Az egyik ilyen versenyhétvége a Twitchen egymillió nézőt vonzott, miközben YouTube-on 300 ezren követték az eseményeket.

Mindezek fényében a szülőknek érdemes átgondolniuk: tudják-e, mivel játszik a gyerekük. Aki pedig ezek után mégis kipróbálná a Fortnite-ot, annak azt tudjuk tanácsolni: csak arra vigyázzon, be ne szippantsa a játék.  

Olvasson tovább: