Kereső toggle

Haloványzöld jövő

Nem az elektromos autók mentik meg a Földet

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Egyre jobb eladási mutatókkal rendelkeznek az elektromos autók, és a gyártók is egyre több modellt készülnek piacra dobni. A növekvő népszerűség hátterében ott szerepel többek között a környezettudatosság is. Valóban dicséretes dolog, ha az autónk nem pufog ki a környezetünkre káros, fullasztó, szmogot okozó gázokat. De vajon tényleg környezetbarát az elektromos autó?

Abolygónk és unokáink jövőjéért aggódók közül sokan szinte már vallásos buzgalommal teszik le a voksukat az elektromos autózás mellett. A villanyautók károsanyag-kibocsátása a használatkor valóban nulla, tehát nem szennyezik városunk levegőjét. Ugyanakkor az autót fel kell tölteni elektromos árammal, amelyet meg kell termelni. Persze ha valaki otthon szél- és napenergiát használva tölti fel elektromos járművét, az valóban nem terheli a környezetet – a legtöbben azonban ezt nem tudjuk megtenni. Ha viszont az elektromos hálózatról végezzük a feltöltést, nem megelőzzük, csak átpozicionáljuk, centralizáljuk a környezetszennyezést. A statisztikai adatok szerint ugyanis Magyarország erőműveinek mindössze 7 százaléka „zöld”, 93 százaléka viszont fosszilis vagy atomenergiát használ (a 2010-es adatok alapján). Vagyis a környezet terhelése így is megvalósul, csak nem a „szemünk előtt”. Érdekes, hogy miközben a „zöldlobbi” az atomerőművek bővítése ellen küzd, az általuk termelt energiával hajtott autóktól kis túlzással a Föld megmentését várják. Hozzá kell persze tenni, hogy az erőművekben a villamos energia előállítása kevésbé terheli a környezetet, mint a benzin vagy gázolaj égetése, illetve a villanyautók hatékonysága jobb, mint a hagyományos meghajtású járműveké.

Hasonló problémákat vet fel azonban az akkumulátorok előállítása is, valamint az elhasznált akkuk tárolása, megsemmisítése. Ahogy a holland TNO (Alkalmazott Tudományok Központja) több tanulmányt figyelembe véve megállapította, egy elektromos autó akkujának előállításakor minden kWh kapacitás 150 kilogramm szén-dioxid kibocsátásának felel meg. Tehát egy Tesla Model 3-as 50 kWh-s akkujának gyártásakor 7,5 tonna szén-dioxid jut a levegőbe. De például a Cummins új elektromos teherautójának 140 kWh-s akkujának gyártásakor ez már 21 tonna. Ráadásul – hívja fel a figyelmet a gyártó – a hatótáv újabb akkumulátorok beépítésével tovább növelhető.

Egy 318-as BMW szén-dioxid-kibocsátása a gyári adat szerint 124 g/km. A valós érték 170 g/km körül lehet. Ez azt jelenti, hogy nagyjából 45000 kilométer megtétele alatt szennyezi a környezetet annyira, mint mondjuk egy Tesla 3 a gyártásakor.

Egy átlagos benzines vagy dízel autó egyébként az élettartama során 50-53 tonna szén-dioxidot juttat a levegőbe. Ugyanez az adat egy elektromos autónál a gyártással és a felhasznált árammal együtt – amelynek előállítására kilométerenként 106 gramm szén-dioxidot számolunk – 35-42 tonna szén-dioxidot jelent, ami ugyan sokkal jobban hangzik – azonban korántsem nulla.

Érdemes megemlíteni az elektromos infrastruktúra fejlesztését is. Ugyanis nem elég minél több töltőállomást telepíteni, a nagy áramfelvétel miatt az elektromos hálózatot is alkalmassá kell tenni azok kiszolgálására. Ez nem megy egyik napról a másikra. Volt olyan magyar vállalat, amely azt tervezte, hogy lecseréli céges autóparkja jó részét elektromos autókra, amelyeket mindenki a vállalat központjában tölthetett volna fel. Ehhez azonban új trafóházat kellett volna telepíteni az épülethez...

További kérdés, hogy meddig maradnak a jelenleg nagyon vonzó ingyenes töltők valóban ingyenesek? Vagy ha a közlekedők nagy része átáll elektromos járműre, nem fogják-e jelentősen megemelni az elektromos energia árát, ahogy ez történt korábban a dízel üzemű járművekkel és a gázolajjal?

Mindez nem azt jelenti, hogy a villanyautók megjelenése ne jelentene mérföldkövet az autóiparban. Nem véletlen, hogy a BMW 2025-re 25 különböző, részben vagy egészben elektromos modellt ígér, a Mercedes pedig 50 elektromos modellt dob majd piacra.

Eközben a fejlesztéseknek köszönhetően a hatékonyság is javul, az elhasznált akkukban lévő fémek nagy része újrahasznosítható, ami a gyártáskor kibocsátott szén-dioxid mértékét is csökkenteni fogja a jövőben. Továbbá az autókban már nem használható akkuk komoly hányada még mindig alkalmas a házi nap- vagy szélerőművek által termelt energia tárolására...

Olvasson tovább: