Kereső toggle

Mark evangéliuma

Új korba lép a Facebook, Zuckerberg egyesítené a világot

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Facebook a jövő egyháza – ezzel a hasonlattal nyitotta meg Mark Zuckerberg az első alkalommal megtartott „Közösségi Csúcstalálkozót”, ahol az amerikai gyülekezetek mintájára mutatta be, hogyan is fognak kinézni a 21. század társadalmának alapköveit jelentő digitális közösségek. Ezeknek tagjai és vezetői a techguru víziójában VR-szemüvegekkel, telepatikus gondolatolvasókkal és virtuális valósággal lesznek felfegyverkezve arra, hogy a gyűlölet és a magány korából egy boldog és nyitott virtuális faluba vezessék az emberiséget.

„A kereszténység el fog tűnni. Megszűnik, megsemmisül. Erről még csak vitatkozni sem vagyok hajlandó. Már most népszerűbbek vagyunk, mint Jézus” – míg John Lennon mondatát általános felháborodás kísérte ötven évvel ezelőtt, Mark Zuckerberg hasonlóan bizarr „istenkomplexusa” már alig kavart komolyabb hullámokat. Az idei évtől már a világ több mint kétmilliárd lakosát összefogó vállalat alapítója a múlt héten jelentette be egy chicagói céges rendezvényen, hogy a hamarosan összeomló vallásos közösségek tagjai számára a vállalatának „egy új világot kell felépítenie”, ahol megtalálják „ugyanazt a közösségi élményt és értéket”, amit egykor a gyülekezetükben tapasztaltak. Ez szerinte a Facebook új szlogenjének a lényege: Hozzuk közösen össze a világot! – vagyis ne csak kapcsolódjunk egymáshoz online, hanem váljunk egy nagy és sokszínű közösségé, egy olyan globális világfaluvá, amiben a megértés és a tolerancia uralkodik.

Ehhez kért támogatást az ifjú techguru az első Facebook Közösségi Találkozón, ahova ezúttal nem a cég alkalmazottai, hanem a gondosan megszűrt, kimagaslóan sikeres oldalszerkesztők voltak hivatalosak, hogy víziót és látást kapjanak a közgondolkodást radikálisan átformálni akaró Zuckerbergtől. A korábbi vállalati filozófiát – „kapcsoljuk össze és tegyük nyitottá a világot” – még 2012-ben hirdette meg az ikonikus szürke pólóban és kisfiús mosollyal föllépő milliárdos, ami gyakorlatban azt jelentette: legyünk ott minél több gépen, minél több ideig. Ennek számszerű eredménye, hogy ma a felhasználók egy nap 300 millió fényképet és 800 millió posztot töltenek fel a több százezer négyzetméteren elterülő adatközpontokba. Ma a Facebook a világ harmadik legforgalmasabb online csomópontja, amely annyira komplex informatikai hálózatot épített ki az elmúlt tíz évben, hogy amikor az olvasó megnyitja az üzenőfalát, a kérés több ezer szerverhez jut el a világ minden pontjára. Ennek ellenére a teljes hálózatot megmozgató folyamat percenként több milliószor hiba nélkül lefut, és az adatmozgást felügyelő mesterséges intelligencia számára elég egy másodperc, hogy személyre szabott választ adjon minden egyes felhasználónak. Ezt a nyers számítási és technológiai potenciált szeretné Zuckerberg egy globális társadalomformáló erővé transzformálni azzal, hogy az embermasszaként és különálló individuumok sokaságaként áramló felhasználókat „valódi közösségé” alakítsa a megújult Facebook-csoportokkal.

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható.

Olvasson tovább: