Kereső toggle

Xbox-mágia

Történelem helyett okkult témákra építenek az új háborús játékok

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az Amerikai Pszichológiai Társaság augusztusi jelentése több mint száz, 2005 és 2013 között készült önálló kutatást összegezve megállapította, hogy az erőszakos videojátékok valóban agresszív viselkedéshez és gondolkodáshoz vezethetnek, miközben csökkentik az agresszió áldozatai felé érzett empátiát. Kevesebb kutatás vizsgálta azonban azt, milyen hatással van a felhasználókra a népszerű videojátékok egyre nagyobb arányában főszerepet kapó rituális mágia és ezoterikus fantáziavilág.

A videojáték-piacon az utóbbi 5-10 évben alapvető átrendeződés figyelhető meg: a klasszikus játékok helyét fokozatosan átveszik a mágián, boszorkányságon alapuló szerep- vagy más néven fantasy jellegű játékok, amelyek a népszerűségi listákon kezdenek előkelő helyet elfoglalni. Ezek miatt a játékfejlesztők egyre több és több ilyen típusú játékot adnak ki, így próbálnak ebből a világviszonylatban megfigyelhető trendből hasznot húzni.
Szakemberek, pszichológusok évek óta igyekeznek felhívni a figyelmet az erőszakos videojátékok káros hatására – a videojátékok alatt a számítógépekre és a különféle konzolokra (Xbox 360, PS4) kiadott játékokat értjük. Ezzel kapcsolatban kutatásokat is végeztek, és egy 2011-ben végzett amerikai vizsgálat szerint az erőszakos számítógépes játékok már egy hét után hosszú távú negatív változásokat okoznak az agy bizonyos területén.
A két héten át tartó kutatásban 22 egészséges fiatal férfi vett részt, ahol minden résztvevő funkcionális mágnesesrezonancia-vizsgálaton esett át a teszt előtt és után. Azt tapasztalták, hogy napi 10 óra erőszakos, lövöldözős játék egy hétnyi használata után a férfiak agyának érzelmi reakciókért és kognitív funkciókért felelős területei jóval kisebb aktivitást mutattak. A második, játékmentes hét után ezek a változások csökkentek. A kutatók hangsúlyozták, hogy az eredmények szerint az erőszakos számítógépes játékok hosszú távú változásokat okoznak az agyban, ezért érdemes átgondolni a rendszeres használat esetleges negatív következményeit.

Diablo, a Guinness-rekorder

Kevésbé vizsgálják és kevesen hívják fel azonban a figyelmet a videojátékokban az erőszak mellett, vele párhuzamosan és egyre nagyobb arányban megtalálható okkultizmusra és annak veszélyeire. Ebben egyfajta trend, divathullám is megfigyelhető, de emellett az eladási számok is arra ösztönzik a kiadókat, hogy „Fantasy” jellegű, mágiához, boszorkánysághoz köthető játékokat adjanak ki, amelyek a klasszikus háborús játékok helyét is kezdik átvenni.
Erre jó példa a Total War számítógépes játéksorozat, ahol eddig középkori, római sereggel, vagy a legutóbbi rész esetében Attila hadaival kellett a csatákat megvívni. 2016-ban jelenik meg az új rész „Warhammer” néven, ahol vagy emberek vagy orkok oldalán indulhatunk a harcba, a tábornokok pedig repülő griffmadarakon vagy sárkányokon szállnak, és varázslatokkal teljes szakaszokat is el lehet tüntetni.
Míg 10-15 évvel ezelőtt az ilyen típusú játékok kuriózumnak számítottak, és a játékeladások nagy részét a klasszikus stratégiai, autós és focis vagy egyéb sportjátékok tették ki, addig mára az eladási, népszerűségi listák élén találjuk ezeket. A Steamen (tartalomtovábbító rendszer, játékokat lehet rajta vásárolni) keresztül vásárolt játékok népszerűségi listáját 2013-ban a DOTA2 vezette toronymagasan. Ebben magunk által választott „hősöket”, más szóval szörnyeket kell egy élettelen, pokolinak kinéző pályán irányítani, és a különböző csatákban, test test elleni küzdelmekben különféle varázslatok által tudunk előnyre szert tenni. 2014-ben ugyanezen lista legelején találjuk a hasonló típusú Talisman Digital Edition fantasy játékot.
A harmadik helyet foglalta el tavaly az 576 Kbyte – Magyarország legnagyobb videojáték-bolthálózata – eladási listáján a Diablo3: Reaper of Souls (Sátán3: Lelkek aratása) játék, ami a Diablo3 legújabb kiegészítő része. A játék borítóján már rögtön egy sátánszerű lénnyel nézünk szembe, a játékban pedig, a nevéhez hűen pokolszerű helyszíneken, a mágia és különféle szörnyek széles tárházát találjuk, és még a halál angyala is a történet része.
A Diablo3, az eredeti játék egyébként érdekes rekordot állított fel: a megjelenése napján, 2012. május 15-én több, mint 3,5 millió példányban adták el, ezzel minden idők legkelendőbb PC-játékává vált. A Diablo sorozat első része 1996-ban jelent meg, amelyet abban az évben az év játékának választottak. A második rész is nagy sikereket tudhat magáénak. 2000-ben jelent meg, és rögtön bekerült a Guinness-rekordok könyvébe, mint a leggyorsabban értékesített játék: a megjelenés első két hetében több, mint 1 milliót adtak el belőle, ami akkor kiemelkedőnek számított. Ezt a rekordot csak a sorozat további részei vagy hasonló típusú játékok tudták megdönteni.
Feltétlenül meg kell említeni még a World of Warcraft játékot, amely egy MMORPG (massively multiplayer online role-playing game) online szerepjáték, melyet egyszerre több százan vagy ezren is játszhatnak egymással egy online világban. A World of Warcraft is egy tipikus fantasy játék, amiben olyan fajok közül választhatunk, mint a troll, vérelf és előholt, és ezen belül olyan kasztokat találunk, mint mágus, sámán és boszorkánymester. Mind a három kaszt különleges, speciális képességekkel rendelkezik, mint például átokvarázslás, sebző varázslás vagy ellenséget lebénító fagyvarázslás, amelyek mind egyértelműen a fekete mágiához köthetők.
A World of Warcraft jelenleg 7,7 millió előfizetővel rendelkezik, ezzel világszinten a legnépszerűbb nyugati MMORPG, és a Guinness-világrekordot is ezen cím alatt tartja. 2008 áprilisában úgy becsülték, hogy a több játékosra épülő játékok piacának 62 százalékát uralja. Ez a játék volt az egyébként, amellyel a norvég tömeggyilkos, Anders Behring Breivik nagyon sok időt eltöltött. Játékostársa emléke szerint Breiviket a játékban profizmus és maximalizmus jellemezte. Breivik egy idő után vezető szerepbe került a klánban (online játékosok által a játékon belül létrehozott csoport), és voltak, akiket ki is rúgott onnan, mert egy ideje inaktívak voltak.

Tabletfantasy

Sokan sokféleképpen magyarázzák a Diablo vagy Warcraft sorozatok hihetetlen népszerűségét, de mindenképpen nagy vonzerőt jelent a játékban, hogy az ellenfelet a klasszikus módszerek, fegyverek mellett a kiválasztott „hősünk” istenszerű, mágikus tulajdonságaival is meg tudjuk bénítani, vagy le tudjuk győzni.
Amíg az okkultizmus, mágia, boszorkányság 20-30 évvel ezelőtt csak bizonyos zenekarok dalaiban vagy filmekben volt elérhető, ma már a számítógépes és videojáték-piacot teljesen elkezdte leuralni. Igazi veszélyt azért jelent, mert ezekkel a játékokkal – mágusok, varázslók társaságában – a fiatalok teljes figyelem mellett több hónapon keresztül napi több órát is el tudnak tölteni. A technika fejlődésével a fantasy, illetve mágikus játékok a tabletekre, okostelefonokra is átköltöznek, így már szinte egész nap használhatóak, még közlekedésünk alatt sem kell ezeket nélkülöznünk. A World of Warcraft bizonyos részei már elérhetők mobiltelefonos Androidon vagy IOS-n is. Mivel tehát a játékpiac a tableteken, okostelefonokon játszható játékok irányába kezd eltolódni, ez a terület robbanásszerű fejlődés előtt áll.

Olvasson tovább: