Kereső toggle

Pornóképző

Karrier- és szextanácsokat kínálnak gyerekeknek

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Napjaink fiataljait egyre nagyobb mértékben érik szexuális hatások – azt is mondhatnánk, hogy túlszexualizált környezetben élnek: jelentős részük semmitől nincs elzárva, sőt egyenesen szexuális céltáblákká válnak a média és a biznisz világában. A brit belügyminisztérium megbízásából készített átfogó jelentést a témában Linda Papadopoulos, ennek fő megállapításait az összes jelentős brit hetilap közölte az elmúlt hetekben.

A London Metropolitan University pszichológusának alapállítása ismerős: a zenés klipek, számítógépes játékok, internetes oldalak és számos sajtótermék kifejezetten ártalmas hatással vannak a gyerekekre, mivel a valóságot kevéssé tükröző képzetek által téves képet alakítanak ki magukról és társaikról.

A tanulmány szerint a gyerekek egyre fiatalabban kényszerülnek rá, hogy szélsőséges sztereotípiákat alakítsanak ki a férfi és női nemről. A tömegmédia természetesen mindig is megjelenítette ezeket a szexuális sztereotípiákat, amelyek azonban ma, különösen az internet hatására, sokkal erőszakosabb módon igyekeznek hatni. A videoklipekben szereplő nőknek legalább a fele „semmit nem tesz": nem zenél, nem énekel, csupán jelen van - dekorációként.

Áruvá váló gyerekek

A „pornografizálódó társadalomban" a nők egyre gyakrabban szexuális tárgyakként jelennek meg. Papadopoulos példaként hozza fel, amikor a popénekes rapper Nelly egyik klipjében hitelkártyát húz le egy fiatal nő hátsó felén. Akad olyan klip is, amelyben nőket pórázon vezetnek. A szexualizációs hatás cseppenként éri a fiatalokat, de összegződve erőteljes nyomást helyez rájuk, amivel korábban a tizenéves korosztálynak nem kellett szembesülnie: szinte kényszert éreznek, hogy mindig szexinek és „belevalónak" láttassák magukat.

A brit tanulmány aláhúzza: „A nők és gyerekek áruvá válása annyira részévé vált a kultúrának, hogy az erotikus fotómodellkedés vagy az erotikus tánc, mint szakma, adott esetben vonzó karriert jelenthet." A nő tárgyként való kezelése mögött a pszichológus szerint a nők ellen irányuló férfiagresszió áll. De hogyan lehet felvenni a harcot ezzel a mind fiatalabb gyerekeket érintő trenddel?

Linda Papadopoulos munkája összegző jellegű, állításai nem számítanak újdonságnak, ugyanakkor igen fontos jelenségre hívják fel a figyelmet. 2007-ben az Amerikai Pszichológiai Társaság szexualizációként definiálta azt a jelenséget, amikor egy személy értékét szexuális vonzereje határozza meg. Ez a jelenség a nők esetében a legtöbb esetben evési zavarokkal, alacsony önértékeléssel és depresszióval társul. A férfiak esetében megnehezíti a kapcsolatlétesítést, mivel a nők általában nem felelnek meg elvont szexuális ideáljuknak.

Szexi játékbabák

Számos gyermekekkel foglalkozó szakember arra is felhívta már a figyelmet, hogy a gyerekeket védelmezni kell az interneten megjelenő szexuális hatások ellen, amelyek túl korán „felnőtté" teszik őket, miközben a felnőtt nőket pedig infantilizálják. Egy közelmúltbeli vizsgálat során brit kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a fiatal lányokra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy internetes közösségi oldalakon „szexuálisan aktív és elérhető" személyekként tüntessék fel magukat. Nem ritka, hogy a magukról kialakított profilban ezek a lányok bikinis képet tesznek közzé. Mindeközben a fiúk elsősorban a pornó felé fordulnak: egy felmérés szerint a megkérdezett fiatal fiúk 27 százaléka hetente, 5 százaléka naponta nézeget pornográf oldalakat. A Girlguiding UK (a brit leány-cserkészmozgalom) felmérése szerint nyolcból egy lány már tízévesen úgy érzi, hogy szeretne soványabb lenni, a 16-21 éves korosztálynak pedig a fele szívesen változtatna a külsején plasztikai műtéttel.

Terri Apter cambridge-i kutató szerint ezek a jelenségek a túlszexualizált világ egyenes következményei. „Akár játéknak is tekinthetnénk mindezt - mondja a tinédzserekkel foglalkozó pszichológus -, de több érdekes tanulmány támasztja alá azt a véleményt, hogy a nagyon sovány és szexi játékbabák komoly hatással vannak a kislányok önértékelésére, és gyakran elégedetlenné teszik őket a saját testükkel." „A szexualizálás a fiúkra és a lányokra is ártalmas, de sokkal gyakrabban találkozunk lányok és nők szexuális tartalmú megjelenítésével, mint a fiúkéval."

Amerikai kutatók érdekes kísérlettel bizonyították, hogyan befolyásolja az egyén testképe intellektuális teljesítményét. Fiatal nőket és férfiakat arra kértek, hogy vetkőzzenek fürdőruhára, majd matematikai tesztet kellett megoldaniuk.

A teszt során a nők sokkal rosszabbul teljesítettek, mint a férfiak. Ugyanakkor a kontrollcsoport pulóvert viselő tagjainak esetében a nők és férfiak teljesítménye között nem volt jelentős eltérés. Apter értelmezésében: „A szexualizáció feszélyezetté tesz, és amikor feszengünk, az hatással van a viselkedésünkre, befolyásolja a koncentrációs képességet és a kapcsolatokat is." Ugyanakkor a szexualizáció éppen azokat a sztereotípiákat hozza létre és erősíti meg, amelyektől szabadulni szeretnénk.

Azt már minden érintett felismerte, hogy a szexualizáció káros hatásai ellen küzdeni kell, de nem minden lépés vezet sikerre. A szakértők alapvető fontosságúnak tartják a gondosabb iskolai oktatást szexuális téren. Fontos tudatosítani a fiatalokban, hogy a címlapokon és interneten látott szuper testű modellek képét digitálisan manipulálták; pszichológusok, szülők és oktatók sokan úgy vélik, hogy szükséges lenne szigorú korhatár-megkötéseket bevezetni a férfimagazinok eladásánál; a számítógépes játékokat pedig eleve a szülői felügyeletet biztosító program aktiválásával kellene árusítani. Linda Papadopoulos felveti a játékgyártók felelősségét is: ha egy babát a gyártó neccharisnyában dob piacra, nem tehet úgy, mintha fogalma sem lenne róla, mit tesz.

Nagy-Britanniában a közelmúltban élénk közérdeklődést keltett a gyerekekek szexualizálásának témája. Több felmérés mutatja, hogy a közvélemény változást vár, és a különféle, gyerekeknek szánt használati tárgyak gyártóit bűnösnek tartja abban, hogy a ruházaton és a játékokon keresztül koruknak nem megfelelő imázst próbálnak ráerőltetni a gyerekekre. A „felülről" érkező, állami szabályozás azonban egészen biztosan nem elég, nagy szükség van a szülők, nevelők pozitív példájára, a nem szűnő odafigyelésre is.

Figyelmet érdemlő akcióval ért el Nagy-Britanniában egyedülálló eredményt egy londoni választókerület, Hackney, a tinédzserterhességek számának csökkentésében - miközben országosan az elmúlt évtizedben az erre költött rengeteg pénz ellenére sem sikerült számottevő eredményt elérni. A „titok" nagyon egyszerű: fiatal egyedülálló anyákat hívtak meg az iskolákba, akik őszintén meséltek a gyerekeknek hétköznapjaikról. A hackney-i projekt is azt bizonyítja, hogy mennyire fontos a szerepmodellek - pozitív és negatív - alkalmazása a fiatalok nevelésében.

Csábítás korhatárok nélkül

A huszadik század közepének szexideáljai – Marilyn Monroe, Sophia Loren – törvényesen és fizikailag is felnőttként kerültek a rivaldafénybe. Sokak által csodált testük azonban pár évtized múltán már nem tett volna eleget a keskeny csípőt és a férfitestnél alig nőiesebb alakot kívánó közízlésnek. A fiús, kamaszos testideált Twiggy hozta divatba a nyugati kultúrában, aki 1966-ban 16 évesen kezdett modellkedni Angliában. A nyolcvanas évekre a nőies testalkat teljesen eltűnt a kifutókról. A mai nyugati nőideál az „örök fiatalság” képviselője. Ennek érdekében egyrészt a végtelenségig retusálják a modellek arcképeit, másrészt egyre fiatalabb és fiatalabb lányokat használnak a divatszakmában és a reklámfotózásban, gyakran erotikus sugallattal. A divatmodellek jelentős része 14–19 éves, de ennél fiatalabbak is akadnak. Maddison Gabriel (képünkön), aki az ausztrál Gold Coast divathét hivatalos arca volt 2007-ben, mindössze 12 éves volt. (Kiválasztása élénk vitát váltott ki a gyerekek kizsákmányolásáról és a pedofilek által jelentett veszélyről. A következő évben, 2008-ban Gabriel szerződést kötött a világ egyik legnagyobb modellügynökségével, az Elite Model Managementtel.) Divatfotók és hirdetések révén egyre gyakrabban tesznek ki gyerekeket, főleg gyereklányokat a felnőtt férfiak pillantásainak, miközben felnőtt nők kislánynak öltözve jelennek meg, macival, nyalókával erotikusan pózolva. A gyerekesség szexi: üzenik ezek a fotók, következésképpen a gyerekek – különösen a kislányok – is szexik lehetnek. Mindezek mögött természetesen ott áll a gondolat, hogy a nőiesség a fiatalságban rejlik. Egyre elmosódottabb a határ a gyerekeknek és a felnőtteknek szánt üzenetek és áruk között, a gyerekek egyre korábban válnak felnőtté – különösen a fogyasztói társadalmakban. A gond azonban nem a gyerekekkel van, hanem azokkal, akik tudatosan a fiatal lányokat célozzák meg szexuális felhanggal, és azokkal a felnőttekkel, akik ebből azt olvassák ki, hogy a fiatal lányok szexuálisan elérhetők.

Olvasson tovább: