Kereső toggle

Megélhetési Sátánhívő

Minden isten ellen

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Minden isten ellen fantázianev? koncertturnéja keretében augusztus 23-án Budapesten lép fel a rockvilág egyik
legvitatottabb alakja, Marilyn Manson. A művésznevét egy egykori szexszimbólumtól és egy sorozatgyilkostól "kölcsönző" zenész bírálói szerint a sátánizmus egyik legnépszerűbb propagálója. Rajongói viszont polgárpukkasztó hősként látják, aki mindig megmondja a "frankót", legyen szó vallási- politikai bigottságról, vagy társadalmi igazságtalanságokról. Szerintük "botrányai" csak ártalmatlan PR-fogások. Mindenesetre tény: istentagadásával, perverzitásaival és agresszivitásával MM bevallottan a zsidó-keresztény értékrend ellensége.



"Manson maga a tökély. Nagyon szép. Persze ízlések és pofonok…" Fotó: Reuters

Brian Hugh Warner 1969. január 5-én született egy Ohio állambeli kisvárosban. Élete kívülről normálisnak tűnt, vallásos neveltetést kapott. Nagyapja ugyanakkor féktelen pornórajongó volt, ami elmondása szerint mély nyomokat hagyott benne. Bár ma már nem tudni, hogy mindebből mi a valóság és mi "legenda", bibliográfiai kitérnek arra, hogy a fiatal Briant szülei egy keresztény magániskolába járatták, ahol a szigorú szabályok félelmet és lázadást váltottak ki belőle. "Nem volt túl sok barátom, mert a néhány rosszfiú egyike voltam. Sohasem hajtottam fejet az imánál, inkább kiloptam a pénzt a lányok pénztárcájából, miközben mormolták a mondókáikat. Direkt rosszul viselkedtem, mert normális iskolába akartam járni" – emlékszik vissza a zenész. Amikor Brian észrevette, hogy annak ellenére sem süllyed a pokolra, hogy "rosszalkodik", végleg elfordult szülei vallásától. Tizennyolc évesen Floridába költözött, ahol rockújságíróként dolgozott, majd megalakította a Marilyn Manson and the Spooky Kids nev? formációt. A tagok új neveket vettek fel: keresztnevüket egy híres szexszimbólumtól, vezetéknevüket pedig egy sorozatgyilkostól "kölcsönözték". 1994-ben adták ki első lemezüket (Portrait Of An American Family), majd a Nine Inch Nails előzenekaraként végigturnézták az Államokat. Ekkoriban Mansont egy rövid időre letartóztatták közszeméremsértésért, miután az egyik koncertjén meztelenre vetkőzött. Tulajdonképpen ez volt a kezdete máig tartó botránysorozatainak. Rövid idővel később egy apa perelte be Marilynt és csapatát, mert tizenöt éves fia öngyilkos lett, miközben számaikat hallgatta. A vádat később ejtették, de sok amerikai szülő azóta is közellenségként tekint a zenéjében, klipjeiben és koncertjein horror-, pornográf és szado-mazo elemekkel "operáló" Mansonra. Az ellenérzések 1999-ben hágtak tetőfokukra, amikor két MM-rajongó tömegvérengzést hajtott végre egy amerikai középiskolában. A 15 halottat követelő akció annyi indulatot kavart, hogy a bandának meg kellett szakítania turnéját. Koncertjeiket azóta is rendszeresen be kívánják tiltatni – számtalan esetben sikerrel.

Az erkölcsi devianciája mellett MM bevallottan keresztényellenes is: saját szavai szerint a kereszténység elpusztítójaként akar emlékezetessé válni. Igaz, egy interjúban így fogalmaz: "Ez aligha jöhet össze, talán túl ambiciózus is voltam, ha-ha! Viszont úgy érzem, hogy azért sikerült rendesen oldalba rúgnom a rendszert." 1996-os, Antichrist Superstar címmel ellátott albumán Manson már mint Antikrisztus tündökölt, és ezt énekelte: "Felmentem istenhez, csak hogy lássam / És saját magamra néztem / Láttam, hogy menny és pokol hazugság volt / Amikor isten vagyok, mindenki meghal." 

Anton LaVey, a Sátán egyháza alapítója 1994 októberében meghívta Marilynt San Francisco-i otthonába. "Anton nem besétált a szobába, hanem egy robbanás után előtűnt a füstből. Fekete tengerészsapkát, fekete öltönyt és egy sötét napszemüveget viselt, holott még csak hajnali fél három volt." – emlékszik vissza kalandjára Manson, akinek csapatát a Fekete Pápa napjaink legsátánibb zenekarának kiáltotta ki, majd "munkássága elismeréseképpen" a Sátán Első Egyházának jelképes és névleges papjává avatta az énekest.

2002 óta Manson a burleszk-dekadencia és a groteszk világát járja, és bár legutóbbi lemezét két éve adta ki, nem unatkozik. A korábban transzvesztitát és pedofilt is játszó zenész hamarosan az Alice Csodaországban cím? könyv filmadaptációjában bukkanhat fel a Szívkirálynő szerepében. Több esetben filmzenével is kísérletezett – például: Mátrix –, legújabb terve szerint pedig szexuális fantáziálásairól készítene filmeket, amelyeket a honlapján tenne mindenki számára elérhetővé.

Nem véletlen, hogy Marylin Manson koncertjeit szerte a világon heves tiltakozások kísérik az általa provokált keresztény közösségek részéről. "Szinte hagyományosnak mondhatóak a Manson és az egyházak közötti kölcsönös nyilatkozatháborúk, amelyek egyben fontos alkotóelemei egy adott koncert megszervezésének is, hiszen hatalmas ingyenreklámot csinálnak az eseménynek" – mondta el lapunknak a Marilyn Manson magyarországi fellépését szervező Multimedia Concerts igazgatója. Hegedűs László kérdésünkre hangsúlyozta, nem szerveznének olyan koncertet, amely bárkit is sértene vallási meggyőződésében; szerinte MM produkciójában nincs egyetlen ilyen elem sem. Úgy véli, a Minden isten ellen megfogalmazáshoz híven Manson mindenfajta hitet, még magát a sátánizmust is nevetség tárgyává teszi koncertjein. "Ő nem Sátán-hívő, hanem egy cinikus, ateista személyiség, aki a bulvárlapok és a vallási szélsőségek szenzációhajhász bigottságát kihasználva fokozza saját népszerűségét" – állította Hegedűs, hozzátéve, hogy a zenész "sátánizmusa" ilyen módon csupán egy jól megtervezett PR-fogás. "Mindezt rendkívül intelligensen teszi, eddig egyetlen pert sem nyertek ellene" – fogalmazott az igazgató, aki telt házra, vagyis 12 ezer nézőre számít az augusztus 23-ai koncerten.

A magyar rajongói weboldalak fórumait olvasva is visszaköszönnek olyan érvek, amelyek igyekeznek bagatellizálni MM perverzitásait. "Ami a színpadon játszódik, az csak egy show. Igaz, hogy Brian – legalábbis szerintem – a magánéletben már Marilyn Mansonná változott,   de akkor is okos, értelmes ember, a maga jelenségeivel együtt" – írta például megkeresésünkre az egyik legnépszerűbb hazai MM-oldal készítője, Johny. Szerinte
Marilyn azért népszerű a fiatalok körében, mert üzenete, miszerint "képmutató világban élünk", sok tinédzser saját tapasztalata is. "Vannak olyanok is, akiknek a csodálatos hangzásvilág és érzelmi töltés miatt jön be ez a zene, ami segít nekik átlépni a rosszból valami tiszta, szép dologba" – állította Johny, akinek régebben az egyik MM-klip valóságos szellemi extázist jelentett. 

Azzal kapcsolatban, hogy Manson vajon milyen reakciókat vált ki rajongóiból, Johny úgy vélekedett, valóban lehetnek negatív hatásai MM-nek, "de azok nem károsabbak, mint a szappanoperák  vagy általában a média". Szerinte ha valaki tudja értelmezni Mansont, arra csak pozitív hatást gyakorolhat. 

A rajongói fórumokat olvasgatva úgy tűnik, nem mindenki tudja értelmezni Mansont. Az egyik hozzászóló például egy MM-klip kapcsán így fogalmaz: "amikor először láttam, tök nem tetszett, utáltam szinte, de most... huh… tök durván hat rám, szóval kihozza belőlem a vadállatot, olyan hülye vérvágyam lesz meg... nem részletezem. Komoly." Többen a kritikákat megfogalmazó keresztényeket sem kímélik. Egy esteleges MM-ellenes tüntetés esetén – helyezi kilátásba egyikük – "kereszttel a fenekükben fognak belefulladni a saját vérükbe!!!!!" Majd hozzáteszi: rohadjon a pokolban az összes keresztény.

Manson mondta

Azt gondolom, hogy Isten és Sátán éppúgy csak két szó, mint a Marilyn és a Manson.

Minden, amit mutatok, egy darabka a halálomból.

Mi a luxus? Ha mással szerezteted be a kokainodat.

A groteszk mindenki képzelőerejének lényege. Ez olyasvalami, amiről félsz tudomást venni. És ennek nem szabadna így történnie.

Úgy érzem, hogy jó dolgok csak gyerekek és elmebetegek agyában fogannak, és én egyben mindkettő vagyok.

A mennyország olyan lehet, mint egy börtön, a pokolban pedig valószínűleg jobb italok vannak, és a vevőköre is nagyobb, mint az előzőé. Ott biztosan valami jól menő állásom lenne.

Rajongók mondták

Olyan utat mutat be, ami a sátánizmuson keresztül, a drogon és az emberek közönyén át vezet valahová.

Bemutatja, hogyan lesz egy nyavalyás gyerekből sztár, a hernyóból angyal, az angyalból az Antikrisztus.

Úgy érzem, hogy Manson friss levegőt hozott a mai zenébe, amolyan sötét sziklaként áll a mai zene nyálas, rózsaszín óceánjában. 

Van saját véleményem is, de nem tér el lényegesen Mansonétól. Épp ezért szeretem a zenéjét, mert megegyezik a véleményünk. 

Szerintem külsőleg Manson maga a tökély. Nagyon szép. Persze ízlések és pofonok… 

A Sátán megbízásából

Marilyn Manson eredetisége a bizarr látványosság újraélesztésében ki is merül, hisz egy olyan időszakban tűnt fel a \'90-es évek közepén, mikorra a sátánista zene- és filmipar gyakorlatilag kifulladt. Manson és bandája nem tett mást, mint leporolta bálványai jelmezét, itt egy kicsit bevett belőle, ott egy kicsit
kiengedett, de arra azért ügyelt, hogy a pókhálókat semmiképpen meg ne szaggassa.



Alice Cooper 

A nyolcvanas évek elejének black metal zenéiben már kimutatta foga fehérét a korábban még csak burkoltan jelentkező Sátán-szimpátia. A nyílt ördögimádásra felszólító szövegvilág, a koncertek vérivó, fordított keresztes liturgiája felbátorította és gombamód megszaporította a rokonlelk? csapatokat. A m?faj központja Skandináviába helyeződött a Báthory Erzsébet (lányokat kínzó erdélyi fejedelemasszony a 17. századból) nevét felvevő Quorton halálhörgéseitől inspirálva. A black metállal párhuzamosan a szigetországban született meg az erősen biszexuális és transzvesztitizmust hirdető gótikus rock. Az okkultizmussal kacérkodó mozgalom olyan zenekarokat termelt ki magából, mint a keresztények halálát kívánó Christian Death, vagy a nefilimek (lázadó angyalok és asszonyok fajtalankodásából származó óriások) dicsőségét hirdető The Fields of the Nephilim. A Sátán személyét a középpontba állító black metal terjedésével egy időben kultuszfilmek is napvilágot láttak. Példaként említhetjük az Antikrisztus
felcseperedését bemutató Omen-trilógiát, vagy a gonosz angyalok dimenzióátlépéseit taglaló Hellraisert. 

A nyolcvanas évek második felére a m?faj divatjamúlttá vált, helyére a szadizmus ideológiáját hirdető thrash metal lépett, az elhíresült Slayer-fotóval, melyen egy fiatal lányt ölnek le a zenekar tagjai egy balta segítségével. A következmény: egy magyar, tizenéves thrasher a képtől "vezéreltetve" saját testvér-húgát mészárolta le baltájával. 

A horrorfilmipar is haladt a korszellemmel, olyan pszichopata tömeggyilkosoknak adva főszerepet, mint a "rémálom" Freddy Kruegerje, vagy a Péntek 13 Jasonje. A showbiznisz világában pedig feltűnik Vincent Damon Furnier, aki férfi létére egy, a 12. században máglyán elégetett boszorkánytól kölcsönözte művésznevét, az Alice Coopert. Koncertjein előszeretettel birkózott kígyókkal, gyakran játszotta el saját kivégzését, és középkori kínzókamrákat állított fel a színpadon. 

A thrashhullám lassulásával a halál angyalára fókuszáló death metal vette át a stafétát. A m?faj legbotrányosabb képviselője a Deicide (Istengyilkos) zenekar; frontemberük homlokának bőrén kérges fordított kereszt éktelenkedik. Ő ugyanis elhatározta, valahányszor valami kedves dolog jut eszébe, azonnal egy izzó fordított keresztet süt homlokába, hogy elűzze azt magától.

Olvasson tovább: