Kereső toggle

Spielberg bizarr jövőképe

Érzelmes robotok

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

"A sci-fiben nem kell messzire menni ahhoz, hogy a film témája a természetfelettihez kapcsolódjon. Ez a m?faj a képzelődésről, az álmodozásról szól, mely nagyon közel áll az ember alapvető meggyőződéséhez…" – állítja Spielberg legújabb filmjéről, az amerikai premieren 30 millió dolláros bevételt hozó Mesterséges Intelligenciáról. 



Steven Spielberg (középen) az A. I. – Mesterséges Intelligencia cím? film főszereplőivel. Újabb űreposz Fotó: Reuters

A jövőben járunk, amikor az üvegházhatás eredményeként a Föld sarkkörein található jégtakaró megolvadt, és egész városok kerültek víz alá. A tudósok laboratóriumaikban sikeresen létrehozták az első mesterséges embereket, a "mechákat", akik rabszolgasorban tartott robotemberként végzik el az emberi munka nagy részét. A Föld korlátozott természeti forrásai miatt azonban az emberek kénytelenek szabályozni a születendő gyermekek számát. Amikor Monica és Henry Swinton fia halálosan megbetegszik, a szülők abban a reményben hibernálják a gyermeket, hogy az orvosok előbb-utóbb feltalálják a gyógymódot a fiú betegségére.

A gyászoló szülők tökéletes jelöltnek bizonyulnak a férj cége által kifejlesztett új androidprojekt számára. A Hobby professzor által kifejlesztett robotgyermek abban különbözik az eddig gyártott robotoktól, hogy érzésekkel is rendelkezik. Ő a prototípusa annak a robotgenerációnak, amely olyan szülők problémáját hivatott megoldani, akiknek ebben a "szép új világban" nem lehet igazi gyermekük.

A történetnek ezen a pontján azonban a Swinton házaspár igazi gyermeke meggyógyul és hazatér. A család nem tud többé Daviddel foglalkozni, akit rosszindulatú féltestvére veszélyes helyzetekbe kényszerít. A szülők úgy döntenek, hogy a robotot visszaviszik Henry cégébe, hogy ott megsemmisítsék. Monica azonban az utolsó pillanatban meggondolja magát, és elereszti a gyermeket az erdőben, azzal a figyelmeztetéssel, hogy tartsa távol magát az emberektől. 

A film második felében a Pinocchio és az Óz, a csodák csodája különös keverékét láthatjuk. David, akinek Monica korábban felolvasta Pinocchio történetét, arra vágyik, hogy igazi emberré válhasson, és visszafogadják egykori családjába. Több mechával is találkozik, akik közül barátokat szerez. A robotok útja majdnem gyászos véget ér: a hősök egy posztmodern gladiátoraréna csataterére kerülnek, ahol a nézők nagy örömére tömegesen semmisítik meg a robotokat. Az utolsó pillanatban azonban, egy Spielbergtől megszokott Indiana Jones-filmre emlékeztető jelenet keretében, David és társai megmenekülnek, és David tovább kutathatja létezése valódi értelmét.



Klasszikusok együtt



Kubrick 1969-ben kezdte el a jövőben játszódó rendkívül látványos szupermozi tervezését, a Mesterséges Intelligenciát. A Jurassic Park bemutatásakor leny?gözte az, ahogyan Spielberg életre keltette a dinoszauruszokat, ezért személyes találkozóra hívta kollegáját. Két nappal később Spielberg már Kubrick konyhaasztalánál ülve hallgatta a felajánlást: "Miért nem rendezed te az M.I.-t, én pedig lehetnék a producer. Jól hangzik, nem? Rendezte: Steven Spielberg, Producer: Stanley Kubrick. Szerinted az emberek nem jönnének el megnézni?" – vetette fel Kubrick.

Az évek során Spielberggel együtt megbeszélték a projektet, amelynek lebonyolítását Kubrick 1999-es halála után Spielberg vette át. "Olyan volt, mintha újból ki kellett volna húzatnom a bölcsességfogaimat – mondta Spielberg az M.I. rendezéséről. – Stanley szinte ott ült mögöttem, és folyton azt mondogatta: »Ne, azt ne úgy csináld!« Olyan volt, mintha egy szellem dirigált volna nekem" – tette hozzá viccesen.

Bár a két filmrendező témaválasztása jellemzően eltért egymástól, Kubrick és Spielberg ismeretsége hosszú évekre nyúlik vissza. Közös vonásként említhető, hogy mindketten rendeztek már sci-fi témájú filmeket. Spielberg óriási sikert aratott az E.T.-vel, Kubrick pedig a klasszikussá vált 2001 – Űrodüszszeiával próbált prófétikus képet adni a 21. századról – több-kevesebb sikerrel. Az M.I. egyes kritikusai szerint a mostani Kubrick–Spielberg kooprodukció túlzottan egyedi, elvont módon próbálja leképezni a jövőt. Úgy érzik, Spielberg ezúttal nem tudta korábbi önmagát kifejezni, mivel Kubrick árnya végigkíséri a filmet. Sokan pedig az E.T.-t látják visszaköszönni az Oscar-díjas rendező legújabb sikerfilmjében.



Internetmarketing



Ahogy az manapság lenni szokott, a film marketingkampánya az internetre is kiterjed. A hivatalos weboldal beszámol a mesterséges intelligencia mai tudományos állásáról, a robotok történetéről, és rengeteg álnéven írt üzenetet is olvashat az ember, sőt, egy robottal is el lehet beszélgetni. De ez csak a jéghegy csúcsa. Akinek jó a szeme, megtalálhatja az internetmarketing-labirintus igazi bejáratát. 

A film készítőinek névsorában található a titokzatos és a valójában nem létező Jeanine Salla, szerepe a forgatás során: "robotszakértő". Kis keresés után megtalálhatjuk Salla saját weboldalát, ahol életrajzából kiderül, hogy a filmben szereplő Allen Hobby tudós oktatta őt az Aragoni Műszaki Egyetemen. Salla jelenleg a DonuTech Consulting cégnél dolgozik, a cég 2133-ban alakult meg… 

Ezzel veszi kezdetét a számtalan céges és magán weboldalt tartalmazó labirintus, ahol a mesterséges emberek felfedezői, védelmezői és üldözői mind hallatják hangjukat. A magas színvonalon elkészített, meggyőző oldalak egy jól kigondolt marketingkampány részei. Itt már összemosódnak a valóság és a képzelet határai.

Olvasson tovább: