Kereső toggle

Szemünk fénye

Hogyan védjük szemünket nyáron?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Ha nyár, akkor nyaralás: vízparton, erdőben vagy városban – bárhol is járunk, gondoskodjunk szemünk megfelelő védelméről! A jó napszemüveg több mint divatos kellék, megóv a káros sugaraktól, így segítségével bátran belemerülhetünk a látnivalók „tengerébe”.

Mivel az erős napsugárzás kárt okozhat a látásunkban, fontos, hogy szemünket is felkészítsük a nyaralásra. Ha vízpart mellé utazunk, fontos észben tartani, hogy ott nagyobb lesz a fényvisszaverődés, ezért elengedhetetlen a napszemüveg használata. Az irritált szem ugyanis megéghet, begyulladhat, kötőhártya-gyulladás alakulhat ki rajta. Vízparton akár hóvakságot is kaphatunk, ami ugyan viszonylag gyorsan gyógyul, mégis kellemetlenné (adott esetben fájdalmassá) teheti a nyaralást.

Az UV-fény nagy részét az egészséges szaruhártya és a szemlencse képes kiszűrni, kisebb része viszont behatol a szembe, ahol maradandó károsodást okozhat a retinán. Érdekes módon ez a jelenség kevésbé veszélyezteti a barna szeműeket, akiknél az erősebben pigmentált írisz nagyobb védelmet jelent. A világos (kék vagy zöld) szeműek viszont fokozottabban ügyeljenek a káros sugarakra. És ez nem csak a felnőttekre érvényes! Érdemes a gyermekeket is minél előbb hozzászoktatni a napszemüveg viseléséhez, hiszen az ő szemük még nem képes kiszűrni annyi UV-sugárzást, így fokozottabban veszélyeztetettek.

Az ultraibolya-sugárzásnak való kitettség főként hosszú távon jelenthet veszélyt, hiszen a sugárzás hatása összeadódik. Bár sokan nem tulajdonítanak jelentőséget a látásromlás első jeleinek, érdemes mégis minél előbb a rendellenességek végére járni, hiszen minél előbb fény derül egy problémára, annál nagyobb eséllyel lesz kezelhető. Ezért, ha romlik az éjszakai látásunk, vagy változik a színérzékelésünk, forduljunk minél előbb szakemberhez! A túlzott napsugárzás a szürke hályog vagy az időskori makuladegeneráció (sárgatest-sorvadás) kialakulásában is szerepet játszhat.

Különösen hölgyeknek fontos hangsúlyozni, hogy a jó napszemüveg kiválasztásánál ne a divat legyen az elsődleges szempont, hanem a szem egészsége! Lehetőleg ne legyen túl nagy távolság a szemünk és a keret között, hiszen akkor könnyen beszöknek a kitágult pupillába a káros sugarak. Az a jó, ha a keret fedi a szem-öldököt.

A színválasztásnál néhány praktikus szempont jól jöhet: a vakító fehérséget a kék ellensúlyozza leginkább, de ha a képélesség a fontos, válasszunk sárga lencsét. A barna jól kihozza a kontrasztokat, de legszebben zöld lencsével látjuk majd a színeket.

A közhiedelemmel ellentétben azonban a szemüveglencse színe és sötétsége nem áll összefüggésben az UV-szűrés hatékonyságával. A lényeg, hogy a szemüveg képes legyen megszűrni az UV-A, UV-B és UV-C sugarakat. Nagyon veszélyes lehet ugyanis egy divatos, ám a nemzetközi szabványoknak nem megfelelő napszemüveg: a pupilla kitágul alatta, és így több káros sugárzás éri a szemünket. Ha a szemüvegre ragasztott matricán az UV400 jelzés szerepel, megnyugodhatunk: ez azt jelenti, hogy a lencse a káros sugarak 100 százalékával szemben védelmet nyújt. Persze célszerű a megbízható márkák között keresgélni, és lehetőleg szakboltban vásárolni.

Aki eleve dioptriás szemüveget hord, jó, ha előre gondoskodik magának egy dioptriás napszemüvegről is, ha nem akar lemaradni a látnivalókról. Ma már profi UV-szűrős lencsék közül válogathatunk, amelyhez magunk választhatjuk ki külön a keretet is. Egyfókuszú és multifokális lencsék is rendelkezésre állnak, illetve vásárolhatunk fényre sötétedő lencséjű szemüveget is, ami azért praktikus, mert így nem kell minimum két szemüveget magunkkal vinnünk.

Ha nyár, akkor nem felejtkezhetünk el az allergiáról sem: a viszkető, piros, könnyező vagy váladékozó szem mindenképpen kezelést igényel. Ezek a tünetek azonban többnyire más tünetekkel együtt jelentkeznek, így szénanáthás, tüsszögős epizódok kísérőjelenségei lehetnek. A napszemüveg a pollenekkel szemben is nyújt némi védelmet, de fontos, hogy ne dörzsöljük a szemünket, mert az nemcsak a szemhéjra tapadt polleneket viheti be a szembe, hanem még apró sebeket is ejthet a szemgolyón. Hasznos ilyenkor valamilyen műkönny alkalmazása, vagy ha langyos vizes, esetleg kamillateás vattapamacsot teszünk a szemünkre. Fontos, hogy ilyen időszakban gyakrabban mossunk kezet és arcot, így csökkenthetjük a pollenek mennyiségét. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: