Kereső toggle

Az okoskártya szemmel tart

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A kormány tervei szerint hamarosan minden személyazonossági okmányt egyetlen kártya vált fel. A cél a használatban lévő igazolványok számának és költségének csökkentése, minőségi szolgáltatások létrejötte. Ugyanakkor több internetes oldal állítása szerint ezek a kártyák egy úgynevezett, nyomkövetésre is alkalmas RFID-chipet tartalmaznak, amelyeket a későbbiekben oktatási intézmények és a BKV beléptető rendszerei is képesek lennének leolvasni.

Az RFID (Radio Frequency IDentification) automatikus azonosításhoz és adatközléshez használt technológia, melynek lényege: adatok tárolása és továbbítása RFID-címkék segítségével. Maga a címke egy kis antennából és egy mikrochipből áll és beépíthető az azonosítani kívánt objektumba, legyen az akár árucikk, akár egy ember. A mikrochipről az adatokat RFID-olvasó segítségével nyerhetjük ki. Ezt a technológiát ma többek között díjfizető, biztonsági és beléptető rendszereknél, vagyontárgyak nyomkövetésére, valamint okostelefonokban is használják.

Ha az interneten keringő híresztelések igazak, a magyar kormány által kibocsátott személyazonossági okmányok már ilyen érzékelővel ellátva jutnak az állampolgárok birtokába, és a diákigazolványokba is ez a chip kerül.

Először a Nemzeti Egységes Kártyarendszer miniszteri biztosát, Vetési Iván urat próbáltuk szóra bírni, de titkárnője állítása szerint folyamatosan értekezletei vannak, úgyhogy nem tud a rendelkezésünkre állni. Hivatalának sajtóosztályától az illetékes Oktatási Hivatalhoz továbbították levelünket. Sajnos ez az állítás nem bizonyult igaznak, mert érdeklődésünkre közölték: semmi ilyet nem kaptak a miniszteri biztostól. Az Oktatási Hivatal (OH) hosszas győzködésre elárulta, hogy az új típusú diákigazolványokban kontaktusmentes MiFare PlusX 4K chip található, ami típusát tekintve a világ összes RFID azonosítóinak több mint 70 százalékát kitevő technológián alapul. Megtudtuk továbbá, hogy „az Oktatási Hivatal nem folytatott arra irányuló vizsgálatot, hogy a chip alkalmas-e az azt tartalmazó kártyát birtokló személy nyomon követésére”, továbbá abban a kérdésben sem kompetensek, hogy az egyes oktatási intézmények vagy BKV-állomások szerelnek-e fel beléptető kapukat adatok leolvasására. Ebben a kérdésben – mondja az OH – az illetékes szervezeteket (intézményi fenntartók, BKK) kellene megkeresni. Megkerestük őket is.

Az iskolák elzárkóztak ilyen irányú terveik feltárásától, az viszont már teljességgel bizonyos, hogy a BKK különböző járatait hamarosan csak elektronikus közlekedési kártyával lehet igénybe venni. Ezek a kártyák is a Nemzeti Egységes Kártyarendszer részét képezik, ami a BKK-tól kapott válaszból is kiderül: „Célunk az, hogy a tanulók közvetlenül a diákigazolványukkal érhessék el a metró beléptetőkapuk nyitását, mutathassák be jogosultságukat buszra szállva, tehát ne kelljen külön még egy kártyát hordaniuk magukkal.” Arra a kérdésünkre már nem kívánt válaszolni a közlekedési vállalat, hogy létrehoznak-e egy adatbázist arról, hogy ki, mikor és hol vette igénybe járműveiket.

Úgy tűnik tehát, hogy a diákigazolványba szerelt chipek nyomkövetésre ugyan nem lesznek alkalmasak, de ha beléptető rendszer rögzíti egy intézmény vagy tömegközlekedési eszköz használójának be- és kilépését, akkor az erről tárolt információk alapján rendkívül egyszerű lesz visszakövetni egy személy útját az adott napon. Pláne, ha ügyes reklámfogásokkal mind a kártyatulajdonosok, mind a leolvasót üzemeltetők körét szélesítik. „Folyamatosan bővítjük a diákigazolvány kedvezményt kínáló helyek listáját, csatlakoztunk a legnagyobb nemzetközi diákigazolvány szervezethez is, melynek köszönhetően 38 európai országban használhatjátok diákigazolványotokat a helyi kedvezmények igénybe vételére” – található a diakkedvezmeny.hu weboldalon.

Egyszerű lesz visszakövetni egy személy útját.

Adat rólad

Az RFID-rendszer elemei közé egy adathordozó (RFID-címke), egy olvasó, az adatok feldolgozásához szükséges eszköz(ök) és a kommunikációs segédszoftver tartozik. A címke különféle mennyiségű adatokat tárolhat, néhány byte-tól akár több megabyte-ig. Ezeket a címkéket elsősorban energiaellátásuk alapján különböztethetjük meg: passzív, félpasszív, aktív. A passzív címke az olvasáshoz szükséges energiát az olvasó által gerjesztett elektromágneses térből nyeri. Ez azt eredményezi, hogy ha a címke az olvasó sugárzási tartományán kívül van (maximum 4-5 méter), akkor már az adatok nem olvashatók róla. (A diákigazolványban is ilyen van – a szerk.) A félpasszív címke rendelkezik belső áramforrással, de az csak a mikrochip működtetésére szolgál, az adatok továbbításához az energiát ugyanúgy mágneses térből veszi. Ez már nagyobb hatótávolságot eredményez, akár 100 méterről is olvasható. Az aktív tagek rendelkeznek beépített áramforrással és adókészülékkel is, amely a mikrochip működtetésére és a jeltovábbításra szolgál. Ezeket általában beléptető és autópályadíj-fizető rendszereknél használják. A mikrochipről az adatokat RFID-olvasó segítségével olvashatjuk ki. Az olvasóhoz hozzákapcsolt antenna egy elektromágneses mezőt hoz létre, melyben az olvasó a címkéről visszasugárzott adatokat képes olvasni.

 

Mobiltárca

Hazánkban éppen egy tesztidőszak zajlik, amit a Magyar Mobiltárca Szövetség indított el még július elején. A szövetség 2011 júniusában alakult hat szolgáltató, a Magyar Telekom, a Vodafone, a Telenor, az OTP, a Mastercard és a SuperShop összefogásával. Céljuk az innovatív, mobil NFC (Near Field Communication) technológián alapuló fizetési megoldások, rendszerek és szolgáltatások hazai elterjedésének előmozdítása. A mobiltárca szolgáltatás koncepció lényege, hogy azok a bankkártyák, hűségkártyák, jegyek, kuponok, amelyek eddig fizikai formában voltak jelen az ügyfél pénztárcájában, most virtuálisan, a mobiltelefonra letöltött alkalmazásban is megjelennek, és ez lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel fizessünk, gyűjtsünk hűségpontokat, vagy akár érvényesítsük jegyünket, kihasználva a mobiltelefon által nyújtott lehetőségeket. A mobiltárca alkalmazást az év infokommunikációs projektjének választották.

Olvasson tovább: