hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Én és a cégem

2000. 10. 21.
Állásinterjúra várakozva sokszor gombóccal a torkunkban ülünk a FŐNÖK szobája előtt, mintha fogorvosi rendelőben ülnénk, azon gondolkodván, vajon jól nézünk-e ki, milyen benyomást fogunk kelteni, megfelelünk-e a cég elvárásainak. Természetesen minden szituációra lehetetlenség előre felkészülni, de vannak az üzleti életnek olyan aranyszabályai, melyeknek figyelembevételével sok kellemetlen meglepetéstől kímélhetjük meg magunkat és nem utolsó sorban potenciális munkaadónkat! Egy cég alkalmazásában állni ma már jóval többet jelent, mint egyszer? munkavégzést, hiszen többnyire kívül-belül meg kell felelni a vállalat imázsához szabott elvárásoknak.



Elengedhetetlenné vált a jó megjelenés

Az úgynevezett "corporate identity" (CI) megvalósítása – a fogalom leginkább
a cégimázzsal való azonosulást jelöli –, a 80-as évektől hatalmas karriert futott
be az üzleti világban. Ezzel a kifejezéssel általában azoknak a magatartásjegyeknek
az összességét jelölik, amelyek a vállalat stílusát közvetítik a dolgozó
megjelenésében, illetve a cégen belüli és – néha megkövetelten – cégen kívüli
kommunikációjában is.

Magyarországon főleg a rendszerváltást követően, a multinacionális cégek térhódításával
egyidejűleg kezdett a CI megizmosodni, s ennek folytán új követelményekkel kerültek
szembe a munkavállalók is. Mára már a legtöbb nemzetközi hír? cég kialakította
úgynevezett credóját (üzleti hitvallását), amellyel tudatosítani kívánja dolgozóiban,
hogy megjelenésükön túlmenően bizonyos presztízsszempontok figyelembevételével is
tartoznak vállalatuknak. Egyes foglalkoztatók etikai kódexet állítanak össze, melyek
elsősorban a munkavállalók kifelé irányuló magatartására összpontosítanak, ezzel
is óvni szándékozván a cég jó hírnevét.



Mindenhol a céget képviseled



Érdemes tehát tájékozódni egy felvételi interjú előtt, hogy milyen értékeket képvisel
a cég, tudunk-e azokkal az elvárt mértékben azonosulni, kívánjuk-e a cég üzletmenetét
erősíteni, és hírnevét öregbíteni. A jólinformáltság lehetősége rajtunk áll,
a szorgalmas kereső minden bizonnyal bőséges információtömegre lel, akár a médián
keresztül, akár az internetes honlapokon tájékozódik.

Hogy a külső megjelenés se legyen a véletlen vagy a legújabb divathullám eredménye,
a pénzintézetek és multinacionális vállalatok szinte mindegyikének belső szabályzatában
megtalálható az öltözködésre vonatkozó utasítás vagy a lazább értelemben vett
irányadó útmutatás. Ezek az előírások nemcsak a vezető beosztásúakra
vonatkoznak, hanem minden olyan munkavállalóra, aki a munkája során megrendelőkkel,
üzleti partnerekkel tárgyal, kapcsolatba lép, hiszen rajta keresztül a céget is megítélik,
a külsőségek is üzenetet közvetítenek.

Általános értelemben vett elvárás, hogy minden alkalmazott adja meg a munkakör méltóságához
illő öltözetet, stílusa inkább visszafogott, diszkrét, mintsem harsány és feltűnő
legyen, ezzel is megtisztelve a cég üzleti partnereinek személyét, de akár a közvetlen
kollégákét is. Fontos, hogy egyéniségünket képviseljük a munkakapcsolatainkban,
hivatali életünkben is, de a cég tevékenységéhez illő keretek között. Az alábbiakban,
a teljesség igénye nélkül, álljon itt a külsővel kapcsolatos elvárásokról néhány
fontosabb tudnivaló.



Diszkrét elegancia



Hölgyek számára az egyik leghasznosabb segítő a kosztüm, mely akár alapdarabnak is
tekinthető a ruhatárban. Mivel a klasszikus stílus nem megy ki a divatból, bátran
befektethetünk egy jól megválasztott színvilágú és anyagú kosztüm megvásárlásába,
melyet különböző szín? sálakkal vagy kitűzőkkel alkalomhoz illően változtathatunk.
A miniszoknya kerülendő, a szoknya hossza a térdig érjen vagy alatta néhány centiméterrel
legyen. Sokak kedvence a fehér blúz, mely üde, elegáns megjelenést kölcsönöz viselőjének,
de a túlzott "átláthatóságot" nem díjazzák komolyabb üzleti körökben.

Az urak látszólag könynyebb helyzetben vannak, hiszen az öltöny "mindent megold".
Ez a megközelítés azonban túlságosan leegyszerűsíti a kérdést, mert e ruhadarab
kiválasztásánál is több szempontot kell figyelembe venni: az anyag minőségét, színét
és a zakó fazonját. Rutinosabb üzletemberek ránézésre megmondják az árkategóriát.
Az elegáns öltöny sötét színárnyalatban készül, amely lehet sötétkék vagy sötétebb
szürke. Az anyag elsősorban egyszín? legyen, de a viszszafogott, kisebb méret? mintázat
is elfogadott. A férfiak öltözékét az ing és a nyakkendő teheti "színesebbé".
A nyakkendő mintázatát illetően ma már elfogadott a nagymintás vagy akár állatfigurás
nyakkendő is, főleg amerikai üzletfelekkel történő tárgyalás során.

Mindezek az öltözködési normák nem öncélúak, hanem azt a célt szolgálják, hogy
a megjelenés külső képe összecsengjen a cég belső lényegével, üzleti filozófiájával.
Egy cég sikeres beindítása sokkal inkább függ az emberi tényezőtől, a tagok céghez
való viszonyától, mintsem a mesterségesen kialakított külsődleges jegyektől.
Megfigyelhető, hogy a cégek egyre tudatosabban, egyre több részletre kiterjedően határozzák
meg elvárásaikat az alkalmazottakkal szemben, ez a korlátozás ugyanakkor sok szempontból
meg is könnyíti a tagok megfelelő alkalmazkodását.

Az érdeklődők számára a fenti téma könyvtárnyi irodalmat rejteget, de az elméletből
ennyi most talán elég is! Minden pályakezdőnek és pályafolytatónak sok sikert kívánunk!
Felvétel indulhat…!

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!