hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A Gazprom-brigáddal kampányol a Fidesz
MSZP-rémálom: totális vereség, százezrek az utcán

2009. 04. 26.
Az MSZP-ben a drámai vereséget, míg a Fidesz­ben az ellenoldal mozgósítását akarják elkerülni az EP-választások kapcsán.

Megkezdte az EP-kampányát a Fidesz. Szájer József a Corvinus Egyetem diákjaival találkozott hétfőn egy közéleti vitán. Úgy tudjuk, hogy a politikus előadása tartalmazta azokat a fő üzeneteket, melyekre a párt építeni akarja az európai parlamenti kampányát, így azt, hogy a néppárti frakció a korrupciógyanús ügyek miatt nem fogadja el a 2007-es uniós zárszámadás egy részét, illetve, hogy a kelet-európai térségre úgy tekintenek Brüsszelben, mint az orosz érdekek és a Nyugat közötti ütközőzónára.  
Uniós körökben – különösen a néppárti és a szocialista frakció közötti csatákban – ugyanis állandó vitatéma, hogy az orosz Gaz-prom milyen politikusokat tudott megvásárolni. Jellemzően a baloldaliak orra alá dörgölik, hogy Gerhard Schröder egykori német szociáldemokrata kancellár a „Gaz-prom-brigád” tagjává vált azáltal, hogy elfogadta a konszern egyik vezetői tisztségét. Az elmúlt hetekben az ellenzéki politikusok rendre e körhöz sorolják Gyurcsány Ferenc távozó miniszterelnököt is.
Szájer egyébként arról is beszélt az említett egyetemi fórumon, hogy Európa egyik legnagyobb vízbázisát, a Kárpát-medencét kiemelten védik Brüsszelben, illetve, hogy a magyar vízvagyont nem szabad privatizálni. 
„Leginkább amiatt fáj a fejünk, hogy a kampányunk ne úgy mozgósítsa az MSZP-ből és Gyurcsány Ferencből kiábrándult baloldali szavazókat, hogy visszamenjenek a pártjukhoz. Nekünk jó a mostani 70:18-as arány! Ha a mi szimpatizánsaink elmennek, és a szocialisták otthon maradnak, akkor elértük a célunkat” – fogalmazott egy fideszes forrásunk.
Az előbb említett témákkal egyértelműen nem a baloldali szim-patizánsokat „ingerlik”, hanem a baloldal politikusait igyekeznek hitelteleníteni. Hiszen az uniós tematikában a Fidesz politikusai könnyedén beilleszt­hetik az uniós pénzek magyarországi felhasználásával kapcsolatos gyanúkat és anomáliákat, az orosz energetikai befektetők magyarországi aktivitását (lásd Szurgutnyeftyegaz tulajdonszerzése a Mol-ban), illetve az állami tulajdonú vízművek privatizációjának a tilalmát.
A párt kampányát Gyürk András EP-képviselő vezeti, míg a belső mozgósítást a 2006-os országgyűlési kampányban feltűnt Kubatov Gábor pártigazgató szervezi, aki 2008-ban a népszavazási kampányban kitű­nően vizsgázott e téren. A belső címlistákkal, levelezésekkel, illetve aktivistákkal „észrevétlenül” mozgósíthatóak tömegek. A párt célja az, hogy ne hevítsék túl a kampányt, és a saját táboruk – ha lehetséges – egy tömbben menjen el szavazni.
Az MSZP-ben érthetően más miatt fáj a fejük az EP-kampány korifeusainak. A pesszimista szocialisták két, az optimisták öt-hat mandátummal számolnak a közelgő választáson. Egyik forrásunk úgy vélekedett: a jelenlegi helyzetben már az sem lenne rossz eredmény, ha az MSZP a közvélemény-kutatási adatok szerinti 70:18 százalékarányban szen­vedne vereséget a Fidesztől a júniusi voksoláson, hiszen akkor akár négy jelöltjük is bejutna az Európai Parlamentbe.
A szocialisták kampánystábja abban bízik, hogy az egykori szavazóik érzelmi alapon mégis az MSZP-re adják szavazatukat – mondta az egyik szocialista politikus, aki azon sajnálkozott, hogy nincsenek titkos fegyvereik a kampányra, sőt az eddigi megbeszélésekből számára az derült ki, hogy egyelőre a párt kampánystratégiája is homályos. Az atv.hu úgy értesült, hogy az MSZP három listavezetőjére, Göncz Kingára, Herczog Editre és Gurmai Zitára építi kampányát, amit egyébként a párton belül nem tartanak „frenetikus” ötletnek. A kampány szervezésében információink szerint részt vesz Gál J. Zoltán, valamint Szigetvári Viktor is.
„Ha drámai vereség lesz, akkor kiszámíthatatlan folyamatok indulhatnak el. A Fidesz százezereket szólíthat az utcára, a kormánypártok társadalmi támogatottságának hiányára hivatkozva. Jó lenne ezt elkerülni” – fogalmazott egy, a kampányban részt vevő szocialista politikus, akinek egyébként semmiféle elképzelése nem volt arra nézve, hogy a jelenlegi trendet mivel lehetne megfordítani.
Az MDF-ben elégedettek az eddigi kampányukkal, hiszen Bokros Lajos jelölésével új színt sikerült vinniük az amúgy unalmas, és „leharcolt” demokrata fórum életébe.
A közgazdászprofesszor előadásai rendre telt házasak, és a pártban korábban nem tapasztalt jelenségként egyre több fiatal is megjele-nik ezeken a rendezvényeken. Az SZDSZ viszont alig-alig tudja felkelteni maga körül az érdeklődést. Úgy tudni, hogy egy sor helyi és megyei szervezetnél úgy döntöttek, az országos utasítások ellenére a „központilag legyártott” melegjogi kérdésekkel egész egyszerűn nem hajlandóak kampányolni.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!