Kereső toggle

Millenniumi kilátások

Meló utolsó vérig

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A millenniumi generáció (más néven az Y generáció, azaz akik 1981 és 1997 között születtek) sokak szerint minden eddigi nemzedéktől eltérő tulajdonságokat mutat. A Bloomberg cikke szerint pedig közülük sokan arra is számíthatnak, hogy sosem fognak nyugdíjba menni.

Sok Y generációs talán sosem fogja megtapasztalni, milyen is lehet idős korban a parkban üldögélni, vagy csak otthon a kiskertben bíbelődni, miután az amerikai 20–34 éves korosztály legalább 12 százalékára az élethosszig tartó munkavállalás vár – idézi a Manpower Group friss elemzését a neves gazdasági lap. A McKinsey & Company nemzetközi tanácsadó cég adatai szerint ma egy amerikai fiatalnak minimum 7 évvel többet kell dolgoznia, és legalább kétszer annyit kell félretennie, mint a szüleinek kellett, ha nyugodt időskorra vágyik. De ugyanez a sors várhat a japán fiatalok 37 százalékára, a kínai Y generáció 18, a britek 12 és a németek 8 százalékára is. Legjobban a spanyol ifjak járhatnak: náluk csak 3 százalékuknak kell majd lemondani a nyugdíjról.

Pedig az Egyesült Államokban a számuk már most meghaladja az úgynevezett „baby boomer” generációét, így az Y-osok a ma élő legnagyobb nemzedék a tengerentúlon. A millenniumi generáció, vagyis a 2015-ben 18–34 év közötti korosztály már 75,4 millió főt számlál, míg az 51–69 év közötti baby boomerek 74,9 millióan vannak. Az X generáció tagjai (akik most 35–50 év közöttiek) várhatóan 2028-ra haladják majd meg a baby boomerek létszámát – állítja az Egyesült Államok vonatkozásában a Pew Research Center. Az Y generáció létszáma 2036-ra várhatóan 81,1 millió lesz, míg 2050-re – túl a zeniten – már csak 79,2 millió főt jelent majd. Számukat erősen növeli a fiatal bevándorlók jelenléte is – teszi hozzá a kutatócég.

A Manpower Group idézett kutatása során mintegy 19 ezer aktív, dolgozó „millenniumit” kérdeztek meg 25 országban. Így kiderült, hogy Japánban például annyi bizonytalansági tényező állt elő az utóbbi években, hogy sok fiatal számára „racionális” döntés az életfogytig tartó munkavállalás. A csökkenő nemzeti megtakarítási ráta, a munkavállalási nehézségek, az öregedő társadalom mind olyan terheket rónak az ország szociális rendszerére, amelyből az egyetlen kiút, ha sosem hagyják abba a termelést. A távol-keleti országban hiába gondolja úgy a férfiak 32 százaléka és a nők 66 százaléka, hogy gyermekszületéskor fel kellene függeszteni egy időre a munkavégzést, a helyi törvényhozáson egyelőre képtelenség átverni ezt.

Ami pedig a heti munkaórákat illeti: Japánban 46 óra alatt meg sem állnak, míg Indiában 52 órás munkahét van. Mexikóban, Kínában és Szingapúrban pedig átlagosan 48 órát töltenek munkával egy héten a fiatalok. Az amerikai Y-osok átlagosan 45 órát dolgoznak egy héten. Ennek a generációnak a többsége teljes munkaidős állásban van, és csupán néhány százalékuk dolgozik például Uber-sofőrként vagy egyéb, trendi szabadúszóként. Ennek ellenére 35 százalékuk váltana szívesen a jövőben részmunkaidőre, és 41 százalékuk fontolgatja, hogy inkább saját bizniszt indít. A tengerentúlon ez a generáció általában jelentős adóssággal vágott neki a felnőtt életnek: átlagosan 28-29 ezer dolláros tanulmányi kölcsönt kell visszafizetniük a munkába állásuk után, így nem csoda, ha náluk a fizetés nagysága, a biztonság és az egyéb juttatások elérhetősége áll a prioritási lista első helyein.

S bár a McKinsey elég negatív jövőképet fest a mostani fiatal felnőttek számára, a Bloomberg elemzése mégis vitába száll ezzel. Noha a McKinsey-nek igaza lehet abban, hogy az amerikai részvények és kötvények árfolyamának növekedése nem sok jóval kecsegtet: szerintük a részvények értéke feleannyit nő majd, mint az elmúlt 30 évben, az amerikai kötvények árfolyamának növekedése pedig gyakorlatilag a nullához közelít majd. A Bloomberg szerint viszont az Y generáció tagjai jóval több befektetési lehetőség közül választhatnak, mint anno a szüleik. Az Egyesült Államokon és Nyugat-Európán kívüli világ kínálta befektetési lehetőségek pedig kifejezetten ígéretesek – mondják. Növekedés tekintetében mintegy kétszer olyan jól teljesítenek, mint a nyugati papírok és indexek. Ráadásul egyetlen fix dolog van a jövőben, hogy „a piacok folyamatosan változnak” – teszik hozzá.

Végül pedig álljon itt az entrepreneur. com néhány megállapítása a millenniumi generáció legfontosabb  jellemzőiről. A szerző számos fiatal vállalkozóval került kapcsolatba az elmúlt években, és arra következtetésre jutott, hogy az Y generáció gondolkodása számos ponton eltér az őket megelőző nemzedékétől. Először is, ezek a fiatal felnőttek már nem hisznek a helyhez kötöttségben, sem a tradíciókhoz való ragaszkodásban. Ha van wifi és okostelefon, akkor a világ máris a zsebükben van. Viszont sokszor vádolják őket azzal, hogy lusták. Az entre-preneur.com szerzője szerint viszont csak „hatékonyak”.  Hisznek abban, hogy egy munkát lehet hatékonyan is végezni, és ehhez nem haboznak mindenféle kütyüt vagy újfajta technológiát alkalmazni. A jelszó tehát a hatékonyság, és nem a tökéletesség. Ezek a fiatalok nem szeretik a felesleges találkozókat, fizikai meetingeket, „pofaviziteket” sem. Ha valami nem igényli a személyes jelenlétet, nem viszi előre a munkát, akkor nem kell ott lenni! Ez persze szintén az új technológiák napi szintű használatára vezethető vissza, hiszen a távmunkát és a kontinenseket átívelő munkamegbeszéléseket is ez teszi lehetővé. Ők alapvetően a folyamatos tanulást értékelik, és nem a diplomát. Régen elég volt megszerezni a diplomát, elhelyezkedni és dolgozni nyugdíjig. Nekik azonban az állandó változásra kell felkészülniük, így folyamatosan új és új gyakorlati ismereteket kell felszedniük, ha nem akarnak kiesni a ritmusból. Ezért is imádnak mások tapasztalataiból tanulni. „Ez a generáció erről szól: tanulni olyasvalakitől, aki olyasmit csinált, amit mi is szeretnénk.” Végezetül pedig, ők az életüket úgy egészben szeretnék megvalósítani, és nemcsak – a régen divatos – „munka és magánélet egyensúlyát” keresik. Az életüket több dimenzióban szeretnék „megtervezni”, hogy abban jusson hely családnak, barátoknak, hobbinak, szórakozásnak és a munkának is.

 

Nemzedékek

Millenniumi (Y) generáció
Született: 1981–1997
X generáció
Született: 1965–1980
Baby Boom generáció
Született: 1946–1964
Csendes generáció
Született: 1928–1945
Nagy generáció
Született: 1928 előtt
(Forrás: Pew Research Center)