Kereső toggle

Brutális változásban a munkaerőpiac

Megszűnőben a ma ismert szakmák fele

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

„A jövő gyáraiban csupán ketten dolgoznak majd: egy ember és egy kutya. Az ember feladata lesz a kutya etetése, az ebé pedig a gépek őrzése.” E bizarr jövőképet az amerikai Autodesk vezérigazgatója, Carl Bass vázolta fel néhány éve. Ha erre konkrétan még nem is kell számítani a nagyon közeli jövőben, az életpályánként legalább 13 (!) karrierváltásra és a most létező szakmák legalább felének megszűnésére már jobb lesz felkészülni. Kivéve persze a munkaerőpiac sztárjainál. Ők viszont azért jelentenek fejtörést a cégeknek, mert az első kellemetlenségek után rendre továbbállnak.

Ráadásul a Carl Bass által felvázolt, disztópikus jövő sem annyira elképzelhetetlen már. (Az Autodesk egyébként világvezető a 2D-s és 3D-s tervezőszoftverek terén, így a jövő társadalmának kigondolása szinte már a napi munkájuk része.) 

De nézzük, mi mindent tartogat a jelen és a közeljövő munkaerőpiaca ebben az ezerszeres sebességgel robogó, felgyorsult világban! 

Például alapjaiban változhat meg a gyermekeknek menetrendszerűen feltett, „Mi leszel, ha nagy leszel?” sztereotíp kérdésre adott válasz. Korábban a kicsik hosszú évtizedekig pipálhatták ki a témakört „az űrhajós, tűzoltó, mozdonyvezető” trióval, hogy aztán felnőttként végül teljesen másfelé vegyék majd az irányt. Ám ma már a gyermekek azért nem tudják megtippelni felnőttkori szakmáikat, mert leendő szakmájuk még ki sem alakult. Becslések szerint a mostani óvodások közül tízből hét olyan területen és munkakörben tevékenykedik majd, amely ma még nem is létezik. 

Ezzel párhuzamosan ugyanakkor szakmák teljesen eltűnhetnek egyik napról a másikra. „Míg néhány évtizede egészen megszokottnak számított, hogy egy mérnöknek készülő fiatalember tévészerelésből tegyen szert némi zsebpénzre, ma jóformán a szakma se létezik, mert a fogyasztói társadalom totálisan feleslegessé tette. Az elromlott készüléket ma már inkább kiselejtezik, minthogy megjavítsák.

A trend pedig rengeteg szakmában tetten érhető” – mondta el a közelmúltban rendezett HR Quo Vadis konferencián Károlyi László, a 180 országban jelen lévő és 36 ezer munkavállalót foglalkoztató Legrand Zrt. magyarországi vezérigazgatója. 

A bevezetőben már említett technikai robbanás emellett a munkalehetőségek számát is drasztikusan megnyírbálhatja. A svájci Világgazdasági Fórum előrejelzése szerint csak az elkövetkezendő 5 év során több mint 7 millió „humán erőt” igénylő munkakör szűnhet meg világszerte. Miközben csupán 2,1 millió helyébe léphetnek újak, javarészt a robottechnikának köszönhetően. Így végső soron nettó 5 millió állást emészthet fel a technikai környezet változása. A gazdasági és a technikai környezet villámgyors átalakulása nyilván a munkavállalók részéről is extra felkészültséget és alkalmazkodó-készséget kíván.

És mivel az előrejelzések szerint a mostani pályakezdők, a hamarosan munkába állók és az alig 1-2 éve dolgozó juniorok élete folyamán a jelenleg létező szakmák kb. fele meg fog szűnni, a fiataloknak életük során legalább 13 (!) különböző szakmát kell majd elsajátítaniuk.  Továbbá a mindennapokat is alapjaiban rázza meg a digitalizáció, így a jövőben még inkább egyeduralkodóvá válnak az okostelefonok, a hozzájuk kapcsolódó fejlesztésekkel. Ma már például az 1 év alatti csecsemők 10 százalékának(!) kezében fordul elő rendszeresen a tablet… „Jelenleg annyi, a digitalizációra felkészült ember él a világon, mint amennyi 60 éve a Föld teljes népessége volt” – mutatott rá a konferencia másik előadója, Dale A. Martin, a Siemens vezérigazgatója. 

Az egyre „gépiesebbé” váló társadalom ugyanakkor világszerte két táborra szakítja a munkavállalókat. Míg a munkára vágyók egyik fele már-már szinte riasztóan „feleslegesnek” tűnik a piacon, a húzóiparágak sikerszakmáiban dolgozókért (például IT-s, gépész-villamosmérnök, értékesítési specialista…) szinte mindent igyekeznek megtenni a vállalatok. Nekik egyre gyakrabban kedveskednek a cégek távmunka lehetőséggel legalább heti 1-2 munkanap erejéig, továbbá belső, a dolgozók panaszainak kezelésére felkészült telefonos ügyfélszolgálattal és rotációs karrierprogramokkal is. (Utóbbi során legalább 7 évente kínálják fel a szakembereknek a cégen belüli munkakör, illetve karrierváltás lehetőségét, megelőzve a motivációvesztést és az elfásulást.) A legjobbak megtartásáért ráadásul már a vállalatoktól kilépők exit-interjúinak szemszögén is igyekszenek változtatni. „A tehetségek megtartásában érdekelt vállalatoknak ma már nem azt kell nézniük, miért mennek el tőlük – hanem azt, hogy miért maradnának inkább náluk” – mondta Szűts Ildikó, az OHE (Országos Humánmenedzsment Egyesület) elnöke az említett szakmai eseményen.