Kereső toggle

Felvillanyozott jövő

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az autózás jövőjének totális átalakítására vonatkozó terv a Tesla Motors berkein belül már évek óta elkészült, és úgy tűnik, hogy a napokban még egy lépéssel közelebb kerültünk ennek megvalósulásához is. Némi szerencsével pedig még Magyarországnak is juthat egy szelet a cég sikeréből.

Sok száz méteren keresztül sátrakkal és kempingszékekkel felszerelkezett tömeg kígyózik az utcákon, arra várva, hogy beléphessenek az üzletbe és előrendelést adhassanak le egy olyan, újonnan bejelentett termékre, amely leghamarabb 2017 végére készülhet csak el. Nem, nem egy újabb, felturbózott

iPhone megjelenéséről van szó, hanem a Tesla legújabb, tisztán elektromos autójáról, a Model 3-ról. Nem is csoda, ha egyre több újságíró hasonlítja a „vasember” Elon Musk cégét, termékeit és azok fogadtatását az Apple pályafutásához. Mindennek pedig különös jelentőséget kölcsönöz az a tény, hogy ez az izgatott várakozás most egy autóipari céggel kapcsolatos, hiszen ebben az ágazatban ez a fajta érdeklődés egyáltalán nem jellemző. Ennek ellenére mégis teljesen jogosnak mondható, ugyanis a szélesebb rétegek számára is megfizethető modellnek a termékpalettába való beemelése fontos mérföldkövet jelent a vállalat által kitűzött „nagy cél” elérésében, azaz az egész világ fenntartható közlekedésre való átállításában.

Az előre megígért időpontban, március 31-én bemutatott Model 3 prototípusa lényegében minden korábbi ígéretet teljesítve, illetve valamelyest felül is múlva vált megismerhetővé a nagyközönség számára. Az egyik legfontosabb paraméterének számító „hatótávolságot” illetően az autó alapfelszereltséggel 215 mérföldet (346 kilométert) lesz képes egy töltéssel megtenni, amely jelentősen jobb, mint amit a versenytársak tudnak. A BMW i3 „tankja” 160 kilométerre, a Nissan

Leafé 250 kilométerre, de még a Chevrolet Bolté is csak 321 kilometérre van hitelesítve. Amellett, hogy a korábbi modellekben már meglévő „autopilot” (önvezető) funkció is szériafelszereltség lesz, az autó sportosság tekintetében is kiválóan teljesít: 0-ról 100 km/h-ra kevesebb mint 6 másodperc alatt gyorsul majd. Mindezt a korábbi ígéreteket tartva, 35 ezer dolláros alapáron kínálja majd a Tesla. (Ez hozzávetőlegesen 9,5 millió forint, amely a ma hazánkban elérhető palettán is inkább olcsónak számít – a szerk.) A cég ezzel deklaráltan ringbe száll a tömegpiac felső részéhez tartozó vásárlókért, amely minden szempontból új lehetőségeket és egyben új kihívásokat is tartogat számára.

Árral szemben a tömegpiacra

Érdemes azonban először nagyvonalakban áttekinteni a Tesla Motors eddigi történetét, hogy megérthessük, hogyan is jutottak el idáig. Magát a vállalatot 2003-ban öt mérnök – köztük a cég arca, Elon Musk – alapította a Szilícium-völgyben azzal a céllal, hogy bebizonyítsák: az elektromos autók jobbak is lehetnek, mint a belsőégésű motorokkal ellátott társaik. Az első, kísérleti jellegű lépcsőfokot a Lotusszal közreműködésben, az általuk kifejlesztett alvázra felépített Tesla Roadster jelentette 2008-ban. Ennek a modellnek a közel 2400 darabos értékesítésével be tudták bizonyítani, hogy az elektromos sportautó koncepciója igenis működik, és kereslet is van rá.

Az időközben jelentkező globális pénzügyi válság pedig nemhogy gátolta volna a vállalatot tervük megvalósításában, hanem kifejezetten előnyt jelentett. Ehhez azonban elsősorban saját gyártókapacitásra volt szükségük. Akadt is egy eladó gyár, amelyet a válság előtt még közel 1 milliárd dollárért kínáltak, pár hónappal később viszont már elfogadták Musk 42 millió (!) dolláros vételi ajánlatát is. A gyár technikai eszközökkel való felszerelése is viszonylag könnyen ment, hiszen ez idő tájban minden autógyártó azon szorgoskodott, hogyan tudná leszereltetni a kapacitásait a visszaesett kereslet miatt. Ebben a környezetben kelt életre 2012-ben a Model S, amellyel még egy kifejezetten szűk piacra, az elektromos luxusautók szegmensére fókuszáltak, és ez a modell már 100 százalékban saját fejlesztésű volt. Ez pedig mindenben meglátszott: amellett, hogy több mint 425 kilométeres hatótávolsággal rendelkezett, elképesztően sportos és komfortos vezetési élményt nyújtott, és az autó dizájnját tekintve is forradalmian új érzetet keltett. Ezt követte az exkluzív, felfelé nyíló ajtókról felismerhető Model X, amely szintén a luxusautók piacára, azon belül is a SUV-ok, azaz városi terepjárók közé tört be. Ennek a modellnek a kiszállítása nem is olyan régen, tavaly szeptemberben kezdődött meg.

A Tesla első három modelljével tehát kizárólag a felsőkategóriás autókra (és vásárlóikra) fókuszált. Ezeket jellemzően nagyobb összegért lehet értékesíteni, így az eladási ár is nagyobb költségtömeget képes elnyelni, ami egy ilyen, jelentős fejlesztési és gyártási költségekkel dolgozó fiatal cég esetében nem elhanyagolható tényező. Ennek ellenére a vállalat eddigi történetének minden egyes évében veszteségesen működött, és mind ez idáig igen jelentős mennyiségű tőkét emésztett fel. Ez azonban látszólag az égvilágon senkit sem zavar, hiszen a befektetők jelenleg 31 milliárd dollárnál is többre értékelik a vállalat részvényeit (viszonyításképpen, ez az összeg jelenleg a több mint száz éves múltra visszatekintő General Motors részvényértékének a kétharmada). Az viszont már a kezdetektől fogva biztos volt a cég vezetői számára, hogy nem fognak megállni egy szűk szegmensnél, hanem az elektromos autók minél szélesebb körű elterjedését tűzik a zászlajukra. Ennek megfelelően, mivel az összes eddigi akadályt jó eredményekkel sikerült vennie a Teslának, menetrend szerint érkezett a március végi bejelentés, amellyel a vállalat tevőlegesen is versenybe szállt a szélesebb tömegek megnyeréséért.

Szép kilátások és kihívások

Ez azonban merőben új szituációt hoz létre a vállalat számára, amely minden eddiginél nagyobb erőpróbát  jelent majd a cég stratégiája és üzleti modellje szempontjából. A most becélzott középkategóriában (annak is a felső részében) már a sokkal árérzékenyebb fogyasztók kegyeiért kell megküzdeniük, akik a közel azonos képességű járművek közül inkább az olcsóbbat választják. Ennek megfelelően alakította a Tesla a Model 3 árát is: a 35 ezer dolláros alapárral a közvetlen konkurencia alá mennek, méghozzá úgy, hogy a legfontosabb specifikációk tekintetében jobb autót tudnak a vásárlóknak adni. Ehhez azonban hosszabb távon megoldást kell találniuk a legnagyobb költségelem drasztikus csökkentésére, azaz az akkumulátorok hatékonyabb gyártására. De úgy tűnik, hogy jó úton halad a cég: már átadáshoz közeli állapotban van a Tesla Nevadában épülő „Gigagyára”, amelynek segítségével a vállalat lényegében házon belül fogja előállítani az autóihoz szükséges akkumulátorokat. A tervek szerint a gyár működésével olyan méretgazdaságossági és egyéb hatékonyságbeli előnyökre tudnak szert tenni, amelyek révén 2017-re 30, 2020-ra pedig 50 százalékkal olcsóbban tudják majd előállítani a szükséges akkumulátorokat, jelentősen csökkentve ezáltal a legfontosabb (egyes becslések szerint az összköltség 25-33 százalékát is kitevő) kiadási tételt. Egy, az MIT Technology Review-ban megjelent írásban pedig arról lehet olvasni, hogy a Panasonic-kal folytatott együttműködésük révén egy már korábbról ismert, az akkumulátor-előállításhoz bizonyos mennyiségű szilíciumot is felhasználó technológiának az ipari méretű alkalmazásán dolgoznak – „teljes gőzerővel”. Ezáltal pedig tovább tudnák növelni az akkumulátorok hatékonyságát is. Költségcsökkentés és gyártásivolumen-növelés így egyszerre tudna megvalósulni, hiszen jelenlegi lehetőségeik mellett csak heti kettőezer autót tudnak leszállítani. Mindemellett a Tesla a Model 3 típusok legyártása céljából Kínában és Európában is további gyárakat, összeszerelőüzemeket tervez létrehozni, amelyek kapcsán hazánk is érintett: korábbi kormányzati nyilatkozatok alapján mi is versenybe szállunk a Teslák gyártásának lehetőségéért.

Az új piaci szegmensbe való belépéssel még további kihívások is felmerülnek. Ahogy erre a The Economist elemzése is rámutat, ebben az árkategóriában már nem feltétlenül csak az elektromos autókkal kell versenyeznie a vállalatnak, hanem a hagyományos, benzines, dízel, sőt, hibrid verziókkal is. Ebben a küzdelemben pedig mindenképpen fontos szempont a Model 3 hatótávolsága, illetve az elektromos töltőhálózat sűrűsége. Az előbbivel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy a fenti sikerek ellenére még mindig jelentősen elmarad a benzines és dízeles autókétól. Ami pedig az elektromos töltőhálózat nagyságát illeti, szintén bejelentésre került, hogy a jelenlegi gyorstöltőállomások számát nagyjából megduplázva, 7200-ra tervezik növelni, amely állomások 40 perc alatt 80 százalékra tudják feltölteni az akkumulátorokat.

Mindent egybevetve a legutóbbi bejelentést megelőzően az elemzők többsége inkább óvatosan optimista várakozásokat foglamazott meg, és elsősorban a felmerülő kihívásokat emelték ki. Ezt tették a The Economist elemzői is, amikor a közelmúltban megjelent írásukban a Tesla által 2020-ra kitűzött évi 500 ezer jármű értékesítési tervét valamelyest diszkontálva 320 ezerre „módosították”. Most úgy tűnik azonban, hogy a Tesla stratégái talán mégis közelebb jártak az igazsághoz. A bejelentést követő előfoglalások száma ugyanis már most elképesztő. Mindössze 4 nap alatt több mint 276 ezren fizették be az 1000 dolláros foglalót azért az autóért, amelynek „slusszkulcsát” leghamarabb csak 2017 végén vagy 2018 elején vehetik majd a kezükbe. Habár ettől függetlenül még ugyanúgy meg kell küzdeniük a fentebb említett kihívásokkal, ám Elon Musk és csapata igencsak szép kilátásokkal büszkélkedhet már most is.