Kereső toggle

Ambiciózus kínai márkák

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Bernstein Research és az Interbrand közös előrejelzése szerint a kínai éttermek és elektronikai cégek hamarosan komoly konkurenciát jelenthetnek a Nyugat számára a nemzetközi piacokon – tudósított nemrég a CNBC.

„Az olasz után a kínai a második legnépszerűbb vonzást gyakorló konyha a világon. A nemzetközi terjeszkedést elsősorban a logisztika korlátozza, mivel a kínai ételek esetében a megfelelő főzési folyamatok honosítása nem könnyű feladat” – áll a jelentésben. Az olcsó, gyors ételeiről ismert Kungfu Fast Food, a Da Niang Dumpling és a GLL Wonton viszont sikerrel vették ezt az akadályt – vélekednek a Bernstein elemzői. Annak ellenére, hogy Kína központi szerepet tölt be a globális fogyasztásban, mégis híján van az igazán versenyképes helyi márkáknak. „A márkák világa komplex terület, és a legtöbb kínai cégnek ezen a téren még sokat kell fejlődnie. A jó hír azonban az, hogy számos kínai cég már egyre kevésbé utánozza a nyugati márkákat, vagy »kölcsönzi« az ötleteket, és inkább arra helyezi a hangsúlyt, hogy valami egyedit tudjon alkotni. Továbbá a vásárlói igények is fejlődnek: a kínai vásárlók felső 25 százaléka már sokkal igényesebb, mint korábban” – nyilatkozta Leslie Butterfield, az Interbrand stratégiai vezetője.
Ennek ellenére az elektronikai szektorban az elemzők szerint elsősorban a Lenovo és a Huawei emelkedhetnek majd fel világklasszis márkákként az elkövetkezendő években – az „értékes szellemi tulajdonnak és sikeresen megszerzett elosztóhálózatuknak” köszönhetően. Habár a Xiaomi is egy nagy név a befektetők körében, a Bernstein szerint a gyenge infrastruktúrája és jellegzetes kínai szolgáltatásai következtében kevés esélye van arra, hogy globális szereplővé váljon. Emellett a kínai online piac tagjai is a figyelem középpontjába kerülhetnek, hiszen a Jack Ma-féle Alibaba tőzsdére vitelének (IPO) köszönhetően ezek a termékek is széles körben ismertté váltak. A helyi ruházati és ékszermárkák azonban sajnos ennél gyengébben muzsikálnak. „Az Alibaba jó hírnevén kívül elég nehéz lenne igazán első osztályú kínai márkát megnevezni” – állítja a fenti riport.
A kínai autóipari termékek esetében is nehézkes a nemzetközi versenyképesség megszerzése, ugyanis külföldi társaikhoz képest alacsonyabb rendűnek tartják őket. Így például a termékhez vagy az értékesítési pontokhoz kapcsolódó szolgáltatások, vagy éppen a vásárlói imidzs vonatkozásában is – állítja a Nielsen piackutató 2014-es jelentése. A kínai autógyártók eredményei mindeddig elég korlátozottak, és a piaci részesedésük is csökkenőben van. Bár az állami tulajdonban levő cégek már saját márkáikat is elkezdték bevezetni a piacra, mégis közülük csak nagyon kevesen mozgattak meg jelentős tömegeket. Az autópiac legígéretesebb feltörekvő cége mindeddig talán a Great Wall Motors volt, amelynek robosztussága, ár-érték aránya és korrupcióellenes eljárásrendje kiemelkedik a többiek közül  – írja a Bernstein jelentése. A márkaépítés pedig nagyon fontos azon cégek számára, amelyek magától Hszi Csiu-ping elnöktől kapnak megrendeléseket.

Kínában terjeszkedne tovább az Aldi

A kedvező árairól ismert üzletlánc, az Aldi kínai expanziót tervez annak ellenére, ahogy az ázsiai piac számos nyugati kereskedelmi láncnak okozott már kellemetlenségeket. A családi tulajdonban lévő cégvezetés ezt a hírt jelentette be, ám pontos határidőket még nem hoztak nyilvánosságra. A Planet Retail elemzői szerint azonban erre 2018 előtt nem igazán van esély – írta erről a The Guardian. Egy német üzleti lap, a Manager Magazin információi alapján az Aldi Süd fogja vezetni a kínai terjeszkedést is. Az üzletlánc, amely már eddig is nagy nyomást gyakorolt az olyan brit tradicionális szupermarketekre, mint a Tesco, a Morrison’s vagy a Sainsbury’s, jövő évben debütál Kaliforniában: Los Angeles mellett építi meg új raktárát. A kínai piac eddig több nyugati kereskedelmi lánc – például a Tesco vagy Carrefour – számára is kemény pályának bizonyult. A Planet Retail kínai elemzője, Yujun Qui a The Guardiannak adott nyilatkozata szerint: „Az Aldi saját márkás termékeinek a legnagyobb kihívást a kínai fogyasztók reakciója jelenti majd. Legtöbbjük inkább a már jól ismert termékeket részesíti előnyben.”

Olvasson tovább: