Kereső toggle

Start-up asszonyok

Egyre több vállalkozást indítanak és patronálnak nők

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az elmúlt évtizedben jelentősen megnőtt a női befektetők és a női cégvezetők köre, még a hagyományosan férfiak uralta Szilícium-völgyben is – írja a Bloomberg Businessweek.

2009-ben, amikor Amy Norman és Stella Ma elkezdték győzködni a befektetőket San Francisco-i start-upjukban, a „Little Passports” (www.littlepassports.com), azaz szabad fordításban „Apró utazók” elnevezésű cégükben rejlő lehetőségekről, mindkettőjüknek kisgyermekeik voltak, ráadásul Amy még éppen gyermeket is várt. A Little Passports vállalkozás elsődleges célja, hogy az egészen kis gyermekeket is megismertesse az USA államaival, a világ országaival, valamint a különböző kultúrákkal két virtuális figura Sam és Sofia segítségével. Az online utazásokhoz a cég megfelelő felszerelést – útlevelet, térképet, helyi szuveníreket, fotókat, matricákat – is postáz a kis világlátóknak. Ám kezdetekkor a kiszemelt befektetők döntő többsége férfi volt, és általában a legelső – jobbára értetlenkedő – kérdésük így hangzott: „Akkor ez a cég, amiről önök most beszélnek, valamiféle életmód-tanácsadó?”

Végül megszerezték a szükséges tőkét, ám a Szilícium-völgyben hamar híre ment, hogy „kizárt dolog, hogy egy nők vezette cég majd megállja itt a helyét”. Mégis sikerült: most, öt évvel később már évi 5 millió dolláros bevételt termelnek. Amy és Stella anno mintegy 2 millió dollárt gyűjtöttek össze a kis „edukációs bizniszükhöz”, amelynek havi előfizetési csomagjai sokat segítenek a gyerekeknek abban, hogy minél jobban megismerjék a tágabb környezetüket. Talán nem meglepő, hogy a tőke jó része egy olyan nőkből álló befektetői csoporttól jött (úgynevezett „angel investors”, azaz „befektető angyalok”, olyan jómódú magánszemélyek, akik kezdő vállalkozásokat patronálnak), akik fantáziát láttak egy olyan ötletben, ami a férfiakat potenciálisan hidegen hagyta.

Amerikában egyre növekvő számú start-upot irányítanak nők, és nem is rosszul. A „angel investors” köreiben már a befektetők és a vállalkozók 20 százaléka nő, holott ez az arány egy évtizede még csak egy számjegyű volt – írta a New Hampshire-i egyetem egyik tanulmánya. 2013-ban a hölgyek adták az „angyaltőkét” biztosító vállalkozók 23 százalékát, míg 2005-ben ez az arány csak 9 százalék volt. A befektetők között pedig ma már 58 ezer nő van, míg 2005-ben csak alig 20 ezret tartottak számon.

Az a csoport például, amely az „Apró utazókat” támogatta, a Golden Seeds (azaz Arany Magok) kilenc éve alakult, még az első női befektető csoportok egyikeként. Vezetője, Jo Ann Corkran elmondása szerint jelenleg összesen 300 befektetőjük van, akiknek háromnegyede nő. Céljuk, hogy elsősorban olyan cégeket támogassanak, amelyeknél legalább egy hölgy van felsővezetői pozícióban, vagy legalább a főbb részvényesei, illetve döntéshozói között található egy nő. A Golden Seeds egyes irodái (New York, Boston, Szilícium-völgy, Texas) nemrég 50 millió dollárral támogattak 61 vállalkozást. A konkrét pénzügyi segítség mellett a csoport rendszeresen tart nyílt napokat is, ahol a kezdő cégvezetők személyesen is találkozhatnak a tapasztalt befektetőkkel.

Sokak szerint nincs abban semmi különös, hogy a nők alapvetően alulreprezentáltak befektetői körökben. Jo Ann Crokran azonban nem hisz abban, hogy a nők tradicionálisan kockázatkerülőbbek lennének: „Pont olyan megfontoltak és készek arra, hogy értelmes és indokolt kockázatokat vállaljanak, mint mindenki más.” Ezzel Natalia Oberti Noguera, egy szintén női befektetőkör, a Pipeline Fellowship alapító-vezetője is egyetért. A 2011-ben, New Yorkból induló cég ma már 10 irodával büszkélkedhet Amerika-szerte. Az elmúlt években pedig mintegy 80 nő kapott náluk képzést, akik azóta mintegy 400 ezer dollárnyi befektetést eszközöltek különböző vállalkozásokban. Noguerának pár éve az adta meg a végső lökést, amikor egy befektetői tanácskozáson másodmagával ült nőként a teremben, több tucat férfi társaságában. „Ezek az emberek befektetésekről döntöttek, de a beszélgetéseik során számos alkalommal mondták, hogy otthon a feleségemnek az a véleménye erről vagy a barátnőm múltkor azt mondta… és én ott és akkor rádöbbentem, hogy ezek a nők maguk is képviselhetnék a véleményüket, ha végre asztalhoz ülhetnének” – mesélt a Bloombergnek akkori élményeiről. Amikor egyik alkalommal a Szilícium-völgyben egy csak nőkből álló csapat prezentált egy színtiszta férfi közönségnek, a végén közölték velük, hogy „az a tény, hogy maguk mind nők, elég szórakoztatóan hat”. „Ekkor rájöttem, hogy nem vesznek minket komolyan” – tette hozzá a realitásokat sem tagadva Natalia.

Attól még, hogy egyre több nő válik szabadúszó, „angyali patrónussá”, még a szervezeti világban is megvan a helyük – vélik a téma élharcosai. Alyse Killeen a March Capital Partners kockázati befektető cég egyik munkatársa például tavaly saját szakállára céget alapított Women in Venture elnevezéssel, amely a nők kapcsolatépítését és szakmai képzését hivatott szolgálni. 18 tagjuk közül egyelőre csak két hölgynek van fix állása neves cégeknél, de a vállalkozása célja, hogy ez az arány növekedjen, és „pályán tartsa” a nőket. „Jelenleg a kockázati tőketársaságok vezetőinek mindössze 4 százaléka nő, célunk, hogy ez az arány legalább 20 százalék legyen” – mondja Alyse Killeen, aki úgy érzi, hogy a saját erőfeszítéseivel összhangban a vállalkozók is támogatják az ilyesfajta diverzitást. „Mind a női, mind a férfi cégvezetők arra törekednek, hogy a befektetői csapatukban, az igazgatóságban és a középvezetők között érvényesüljön a nemek egészséges aránya. Több ajánlatot is azért tudtunk megnyerni az elmúlt években, mert 20-30 olyan cég is megtalált bennünket, akik kifejezetten női befektetőt kerestek” – mondta.