Kereső toggle

Zavar az erőben

Begyűrűzik-e a mobilpiacra a válság?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A hazánkban 2008 őszén kibontakozó pénzügyi és gazdasági válság a legtöbb embert előbb-utóbb választás elé állítja: valamilyen kiadásáról le kell mondania. Ilyenkor rendszerint a luxuskiadásnak nevezett tételek kerülnek előtérbe. Kérdés azonban, hogy a mára már életünk szerves részét képező mobiltelefonálás is ide tartozik-e?

Az emberiség 60 százalékának van mobiltelefonja, és 4 milliárd mobil-előfizetést tartanak nyilván a Földön, így ennek az iparágnak még bőven van jövője. Ezen elképesztő adatok fényében már nem is olyan meglepő, hogy egy olyan fejlettebbnek mondható országban, mint hazánk,120 mobil-előfizetés jut száz emberre (!). 1991-ben, amikor a felső tízezernek is csak a fele rendelkezett előfizetéssel, mindenképpen szenzációs újdonságot jelentett a vezeték nélküli telefon. Méretei merőben eltértek a mai néhány tíz grammos utódokéitól, inkább hasonlítottak egy méretes aktatáskára, mintsem maroktelefonra. A kilencvenes évek előrehaladtával megjelentek a zsebben is hordozható példányok. Akkoriban, ha valakiről kiderült, hogy van mobiltelefonja, nagy valószínűséggel más szemmel néztek rá az emberek. 1998-ra átlépte az egymilliót a magyarországi előfizetések száma. Ekkor még csak a Westel 900 és a Pannon GSM szolgáltatásai közül lehetett választani, majd 1999-ben nyerte el a jogot a Vodafone Magyarország a 900 és az 1800 MHz-es hálózat kiépítésére.

Az elmúlt évtizedben a mobilkommunikáció szinte teljesen kiszorította a vezetékest és az utóbbi években ugyanez figyelhető meg a mobilinternet elterjedésével is. A kommunikációs cégek felhőtlen örömét azonban tavaly év végén már némileg beárnyékolta az az adat, hogy – a teljes fogyasztást figyelembe véve – hat év után először csökkentek a telekommunikációs költések. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a 2000 és 2006 közötti, 5 százalékról 7,1 százalékra történő folyamatos emelkedés után 2007-ben a növekedés megtorpant, és 6,8 százalékra esett vissza. Nyilván az autógyártók örülnének egy ilyen mértékű visszaesésnek, azonban a hazai telekommunikációs cégeknek azzal is szembe kell nézniük, hogy két éven belül kibővülhet a piac, és egy negyedik szolgáltató is veszélyeztetheti az eddigi három (Vodafone, Pannon, Magyar Telekom) részesedését. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) idén januárban jelenti be annak a pályázatnak az eredményét, amelyen négy cég vesz részt: a lakosság körében már ismertebb Invitel és DigiTV, illetve két projektcég, a Mobilnet és a Dreamcom.

Beck György szerint Magyarország hatványozottan ki van téve a nehéz gazdasági körülményeknek, de mégsem a mobilkommunikáció lesz a válság legnagyobb kárvallottja. A Vodafone Magyarország vezérigazgatója úgy látja, elsősorban a vállalkozások fogják visszavenni a kiadásaikat ezen a területen, nem utolsósorban az elbocsátások miatt. A vezérigazgató 2009-ben a mobilinternettel akarja megerősíteni pozíciójukat, így fejlesztéseiket is főleg ide koncentrálják. Ugyanezt teszi a Pannon is. Ove Fredheim vezérigazgató szerint ez az év a további fejlődésről fog szólni, azon belül is a mobilszélessávról, így ők is itt fognak elsősorban fejleszteni. Az előrejelzések szerint ugyanis éppen itt várható nagyléptékű változás a fogyasztói szokások terén. Márton György, az NHH szóvivője a Hetek kérdésére válaszolva elmondta, hogy a kialakult válság kapcsán várható, hogy az eszközök megválasztásában előtérbe kerül majd az internetes kommunikáció.

Winkler János még decemberben elmondta, hogy 2009-ben azért lesz nehéz, mert egy recesszió jellemezte, gazdasági válságtól sújtott piacon kell teljesítenie a csoportnak úgy, hogy közben várhatóan megjelenik egy negyedik mobilszolgáltató is a piacon. A Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese szerint azonban a távközlési szektor kevésbé lesz vesztese a recessziónak, mert kommunikálni továbbra is kell, illetve telefonon még mindig olcsóbb elintézni az ügyeket, mintha oda kellene utazni. 2007-ben kis országunkban több mint 7 milliárd mobiltelefon-hívást kezdeményeztek, átlagosan 1,9 perces beszélgetési idővel. Ez azt jelenti, hogy összesen majdnem huszonhatezer évnyi időt telefonáltunk országos szinten egy év alatt. További beszédes adat, hogy 2008 karácsonyának három napja alatt a T-Mobile hálózatából csaknem 18 millió sms-t küldtek.

A T-Mobile lakossági üzletágának vezetését betöltő szakember várakozásai szerint különböző módon alakul majd az egyes felhasználói szegmensekben az egy előfizetőre jutó bevétel alakulása. A felső (havi 12–15 ezer forintos) szegmensbe tartozók hívási szokásai nem fognak változni, és készülékeiket is ugyanolyan gyakran fogják cserélni, mint eddig. Az alsó (1800–2200 forintos) „kategóriába” tartozók esetében a költségek azért nem fognak változni, mert ennél kevesebb pénzből nem tudják „megúszni” a mobiltartást, maximum nem fogják olyan gyakran lecserélni a készülékeiket. A nagy kérdés Winkler szerint a középső szektor, róluk ugyanis nem tudni, hogyan fognak reagálni.

A mobilinternet megjelenése mellett – melynek sikerét az eddigi több százezer előfizető igazolta – a telekommunikációs cégek bevételeire jótékony hatással volt a percdíjak csökkenése is. Az NHH Európában első-ként vezetett be olyan szolgáltatást, amellyel minden ember megtalálhatja a számára legolcsóbb szolgáltatási tarifacsomagot (www.tantusz.nhh.hu). Ezenkívül három évre előre meghatározott mértékben csökkenti az úgynevezett hívásvégződtetési díjat, amelyet az a szolgáltató fizet a másiknak, akinek a hálózatából kezdeményezték a hívást. Ennek mértéke az átlagos 20,24 forintról 16,84-re csökkent január elsejével, amit az Európai Bizottság jóvoltából 2010 decemberéig bezárólag 11,86 Ft-ra fognak leszorítani.

Az unió egyébként nagy döntések előtt áll a következő években, ugyanis ki kell dolgoznia a következő tíz évre vonatkozó keretszabályokat a távközlés számára. Pataki Dániel, az NHH elnöke elmondta, hogy döntést kell hozni a digitális átállás miatt felszabaduló frekvenciákról, az új generációs hálózatok szabályozásáról, valamint a vezeték nélküli internet kapcsán is felmerültek rendezetlen kérdések.

Olvasson tovább: