Kereső toggle

Mit tenne most Walt?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Minden bizonnyal véget ért a Walt Disney Company egy korszaka, miután lemondott a cég legendás hírű vezérigazgatója, Michael Eisner. 

A névadó, Walt Disney utódja huszonegy éves regnálása alatt olyan globális szórakoztató centrummá alakította
át az „öreg médiadinoszauruszt”, amely mára – élményparkjaival, megújult animációs technikával gazdagodó mozistúdiójával, televíziós hálózatával, 80 hotelt számláló szállodaláncával – a kiskereskedelemben és a könyvkiadásban is egyaránt otthonosan mozgó, 50 milliárd dollár értékű vállalatbirodalommá nőtte ki magát. 



Fotó: Reuters

Az „Eisner-korszak” igazi sikerszériát hozott Disney-éknek. Eisner (képünkön) szeme előtt mindvégig egy kérdés lebegett, amikor a korábbi hírnevének árnyékává vált vállalat nehézségeivel szembesült: „Mit tenne most Walt ebben a helyzetben?” 

Kezdetben a „csak” 2,8 milliárd dollárt érő „öreg médiadinoszaurusz” csupán 3 filmet gyártott évente, ma 50 milliárdot ér a cég, és 40-re ugrott a filmek száma. A sikerszériát az Oroszlánkirály hozta el, amivel sikerült visszatornáznia magát a piacvezetők közé, sőt nemsokára az Egyesült Államokban a leginkább fenntartható részvényárfolyamot produkáló cégek közé jutott 25 százalékos évi nyereségtöbbletével. 



Michael Eisner

Eisner nemrégiben 7,4 milliárd dollárért felvásárolta a Pixar Animation Stúdiót, amellyel egy olyan professzionális technikával rendelkező kreatív műhelyre tett szert, melynek köszönhetően a Disney még magasabb színvonalú animációs filmeket alkothat. A Pixar az utóbbi két évtizedben gyökeresen megváltoztatta az animációs filmek világát, s újszerű, humoros történetmesélésével, fantáziadús képi világával a filmtörténet legnépszerűbb alkotásait hozta létre, s ezek világszerte meghódították a közönséget: a Toy Story, a Szörny Rt., az Egy bogár élete, a Nemo nyomában és a Hihetetlen család, illetve a júniusban mozikba kerülő Verdák. 

„Mit tart a legnagyobb eredménynek, és mi az, amit a leginkább megbánt?” – tette fel a kérdést a Newsweek magazin Eisnernek. „Nem tudok igazán beszámolni a »legnagyobb eredményről«. Mi mindent megtettünk annak érdekében, hogy az animációs filmek egy új korszakát teremtsük meg, ezenfelül új élményparkokat hoztunk létre Floridában, Californiában, Japánban, Kínában és Európában, 80 új épületet 30 ezer hotelszobával, sporthálózatokat, televíziós hálózatokat. Ez nagyon jó eredménynek mondható, de csak részei az egésznek. A fő cél az, hogy igazán kiváló minőséget tudjunk nyújtani a világ publikuma számára. Ami a leginkább bánt, az az, hogy mindez túlságosan gyorsan történt” – felelte. 



Fotó: AP

A legbelső hajtóerőt a munka szeretete adta, elmondása szerint soha nem a pénz szolgáltatta a késztetést az előrehaladáshoz. 

A 630 millió dolláros magánvagyonnal rendelkező Eisner a motivációjáról így vallott: „A világban rejlő számos lehetőség felderítése még ma is ösztönző erővel bír számomra, és cseppet sem unatkozom.”

Fúzió előtt a Disney World

A Walt Disney Co. a mozifilmek szerényebb sikerei ellenére 2005 végére – az egy évvel korábbihoz képest 7 százalékkal – 734 millió dollárra növelte nettó nyereségét. Az 50. születésnapjukat ünneplő egyesült államokbeli disneylandek az év végén rekordszámú látogatót vonzottak, amivel a divízió az egy évvel korábbinak másfélszeresére, azaz 372 millió dollárra növelte üzemi nyereségét. A Disney mozistúdió- részlege 300 millió dolláros veszteséggel zárta az elmúlt évet, annak ellenére, hogy a mozifilmek közül a Narnia krónikái 649 millió dolláros kasszasikert hozott. Jól szerepelt a stúdió első önállóan elkészített animációs filmje, a Csodacsibe is, de a részleg üzemi nyeresége ennek ellenére 60 százalékkal visszaesett. A Disney mégsem küzd anyagi gondokkal: a cég 2006 folyamán 5 milliárd dollár értékű részvény visszavásárlására készül. Elemzők szerint pedig az idén akár 20-30 százalékos növekedés is várható. Mi több, nemrégiben a kábeltelevíziós óriás, a Comcast Corporation bejelentette, hogy 54 milliárd dollárért felvásárolná a Disney-t, mely fúzióval a világ legnagyobb médiakonglomerátuma jöhetne létre.

Olvasson tovább: