Kereső toggle

Bono, a világpolgár

A karitatív rocker

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A U2 rockegyüttes frontemberét kis híján a Világbank elnökévé választották. 

A Time magazin szerint 2005-ben ő lett az „Év Embere”, holtversenyben a Gates házaspárral. Bono, Bush elnök jó barátja, gyakori vendége a Fehér Háznak, legutóbb a davosi világgazdasági konferencián is főszereplő volt egy új marketing brand, a Red (vörös) elindításával. 



Fotók: Reuters

Mit keres egy rockzenész a Fehér Házban vagy a világgazdasági fórumon? Bono, alias Paul David Hewson, ír származású rockénekes az afrikai kontinens rászorulói számára gyűjtött felajánlásaival szimbólummá vált. Az üzlet és a politika világában éppen olyan otthonosan mozog, mint a színpadon, a csápoló tizen-huszonévesek előtt. Divat lett a politikusoknak vele mutatkozni; egyszer Bush elnök mellett tűnik fel, máskor Angela Merkel német kancellár oldalán pózol. Bono kihasználja nem mindennapi kapcsolatait. Folyamatosan kampányol harmadik világbeli országok adósságának elengedéséért, olyan globalizációellenes koncerteken is főszerepet vállalt, mint a „Live 8”, ami 2005-ben a skóciai G8 találkozó ellenrendezvénye volt. Karitatív tevékenységéért 2005-ben az „Év Embere” lett holtversenyben a szintén jótékonysági akciói miatt díjazott Gates házaspárral a Time magazin választása szerint. 

Bono nemcsak a globalizációellenes tüntetők szimpátiáját élvezi, hanem a világ politikai elitje mellett a multinacionális cégek krémjét is sikerült megnyerni legújabb marketingakciójához. Népszerűségét kihasználva bevezet egy új márkát, a Redet, ami nem a kommunisták miatt vörös, hanem például azért, mert a marketingkommunikációban ez az egyik legdominánsabb szín, gondoljunk csak a Coca-Colára vagy a Ferrarira. A vörös a vér színe, az élet színe, és persze az sem baj, ha a kirakatokat beverő, szélsőbalos, globalizációellenes fiatalok is kicsit magukénak érzik ezt a márkát. Bono neves cégeket nyert meg a kampány számára. Az American Express (Amex) új hitelkártyákat, az Armani méregdrága napszemüvegeket és ékszereket, a Converse tornacipőket, a GAP pólókat lát majd el az új márkajelzéssel. A Red logóval ellátott termékek kicsit drágábbak lesznek társaiknál, mivel olyan „értelmes fogyasztó” számára készülnek, aki tudatosan fizet azért többet, hogy vásárlásával az afrikai éhezőket és betegeket is segítse. A cégek ugyanis a bevétel egy részét továbbutalják a 2002-ben létrejött Global Fund alapítvány számlájára, ahonnan azt AIDS-, malária- és tbc- ellenes akciókra fordítják az afrikai kontinensen. 

Az American Express másfél millió darab Red hitelkártya kibocsátását tervezi a jövőben. Hogy a bevétel pontosan hány százalékából lesz segély, azt egyelőre nem lehet tudni. Kissé ellentmondásos, hogy a támogatók között szereplő GAP és Converse tulajdonosának neve többször felkerült a harmadik világbeli gyermekmunkát használók feketelistájára. 

Bono Bush elnöktől néhány napja az USA költségvetésének további egy százalékát, mintegy 26 milliárd dollárt kért az afrikai szegények számára, és indoklásul keresztény, zsidó és muzulmán tanításokból idézett. Az elnök kiváló „világpolgárnak” nevezte a rocksztárt, de érdemi választ nem adott a felvetésre. Bono 2002-ben saját karitatív szervezetet is alapított DATA (Adósság, AIDS és Kereskedelem Afrikában) néven Afrika megsegítéséért. Akkor (is) a Time magazin címlapjára került, „Bono megválthatja-e a világot?” címmel. A Time szerint Bono egomániás és megalomániás, de a lap szerint ezzel tisztában van, és ezért rendszeresen elnézést is kér környezetétől. Sokak kedvence, szeretik a politikusok, szeretik a lázadó nyugati fiatalok és persze a harmadik világbeli szegények. Feltűnést kereső karitatív akcióival millióknak segített már, és nem utolsósorban jó imázst épített magának is. Bono olyan karakter, aki nemcsak a világ „proletárjait”, hanem a burzsoá elitet is képes egyesíteni.

Olvasson tovább: