Kereső toggle

A madridi merénylet gazdasági hatása

Terrorizmus: új hidegháború

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A madridi merénylet nem-csak külpolitikai vihart kavart, hanem minden bizonnyal komoly kihatással lesz a gazdaság egyes szektoraira. A spanyol fővárosban végrehajtott terrortámadás kedvezőtlen hatással járhat az idei idegenforgalmi szezonra, de a lendületben levő tengerparti ingatlanpiacra is rányomhatja a bélyegét. A napokban Koszovóban kirobbant etnikai villongás hasonló hatást válthat ki a délszláv háború következményeiből éppen csak kilábalt Horvátország számára is. A Business Week neves gazdasági hetilap egyenesen "új hidegháborúról" beszél. A védelem megszervezése, a titkosszolgálati munka, az élet minden területének átszervezésével és újragondolásával jár. Jamie Gorelick, az amerikai polgári védelem egyik vezetője úgy fogalmazott: "a GDP utolsó centjét is rákölthetjük arra, hogy biztonságosabb világot teremtsünk magunknak".



Tömegek a spanyol tengerparton. Jönnek-e a bombák után? Fotó: Reuters

A Business Week úgy látja, az új hidegháborúban az iszlám terrorizmus hasonló szerepet játszhat a berlini fal leomlása előtti keleti blokk kommunista országaiéhoz. Ez a háború az iszlám világ és a nyugati demokráciák között dúl. Mostantól megváltozik a közlekedés, a banki szolgáltatások igénybevétele, az utazási szokások, és a biztonság lesz az elsődleges. Ma olyan gondok megoldásán törik a szakemberek a fejüket, amelyek korábban fel sem merültek. Például hogyan lehet megoldani a vonatok és a metrószerelvények védelmét a naponta sok millió utas közlekedésének és személyiségi jogainak akadályozása nélkül. Néhány nappal a spanyol merénylet után Aba Botond, a BKV vezérigazgatója úgy nyilatkozott, komolyan fontolóra veszik a budapesti metrókocsik bekamerázását. Természetesen ennek nem várt anyagi kiadásai és személyiségi jogokat is érintő vonatkozásai is vannak, amelyeket még vizsgálnak. 

Fizikai képtelenség a vonatokon és metrón a légi közlekedésnél használt személyenkénti és csomagonkénti ellenőrzés bevezetése. Az Amtrack amerikai vasúthálózat 1 milliárd dollárt költött hat New York-i vasútvonal biztonságának növelése érdekében. A bombákat kiszimatoló kutyák ma már mindennaposak az Amtrack-járatokon. 

A terrorizmus utóhatásának tudható be például az is, hogy a Honda motorgyártó üzeme beszállt a kisrepülőgépek gyártásába, ugyanis szeptember 11-e óta világméretekben megugrott a kisrepülőgépek iránti igény. A tehetősebb réteg ugyanis inkább saját repülőgépet használ, minthogy kitegye magát a légi forgalom fokozott terrorveszélyének. A világcég évi 300 darabbal több 6-8 személyes luxusjet eladására számít. 

A terrorizmus eszkalálódása érezhető nyomot hagyott az idegenforgalmon, s a madridi merénylet negatív hatása valószínűleg hátrányosan érinti a spanyol tengerpart és a turisztikai látványosságok vonzerejét. A napokban kirobbant koszovói válság szintén súlyos következményekkel járhat, amely újra visszavetheti a bimbózó horvát idegenforgalmat. A turizmus erőre kapását – a félelem mellett – azok a kényelmetlenségekkel járó óvintézkedések is hátráltatják, amelyeket a reptereken vezettek be.

A közlekedés után a leginkább veszélyeztetett területek a vegyipar és az atomenergia, amelynek létesítményei elsőrangú célpontok a terroristák számára. De védeni kell az ivóvízellátást és az élelmiszeripari üzemeket is. A hadiipar és a katonai létesítmények – gondoljunk csak a Pentagon épületére – kiemelten veszélyeztetettek. Ez a fajta hidegháború rendkívül sok pénzt emészt fel, ugyanis a hírszerzési munkában minden fenyegető információt komolyan kell venni. Március 11-e után több pályaudvart zártak le bombariadó miatt, ami később vaklármának minősült. (A biztonsági szolgálatoknak tehát nem kell létszámleépítéstől tartani a közeljövőben.) Nemzetközi terrorista-adatbázisok készítése és cseréje folyamatossá válik ebben a terrorral folytatott "idegháborúban". A madridi terrortámadás – közvetlen hatásai mellett – a többéves recesszió után az idén meglóduló világgazdasági növekedésre is negatívan hat, hiszen az eddig is magas olajárak március 11-e óta szinte az egekbe szöktek. A tőzsdék Európában és az Egyesült Államokban is megérezték a terrorcselekmények által okozott bizonytalanságot. 

A nagyvárosok lakói pedig lassan hozzászokhatnak, hogy lakásukon kívül egy Big Brother-show szereplőivé válnak, ugyanis már nemcsak az utcák és terek, az üzletek meg a buszsávok lesznek bekamerázva, hanem a metró, a vonatok és lehet, hogy idővel a buszok és villamosok is.

Olvasson tovább: