hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Forma 1 rivális csapat pápai áldással
Verseny a pályán kívül

2001. 05. 26.
A világ vezető autómárkái megelégelték, hogy egy ex-autódíler, Bernie Ecclestone évek óta az orruknál fogva vezeti őket, és korlátlan mértékben bezsebeli azt a hasznot, amit gyakorlatilag az ő autóik termelnek ki az autósport királykategóriájaként számon tartott Forma–1-ben. A Fiat, a Renault, a Daimler-Chrysler, a BMW és a Jaguar vezetői Rómában azért találkoztak, hogy egy új versenysorozatot indítsanak, és ezáltal megtörjék Bernie és holdudvara egyeduralmát. Az autókonszernek vezetői biztos, ami biztos alapon pápai audiencián is részt vettek, ami külön médianyilvánosságot biztosított kezdeményezésük világgá kürtöléséhez.



Michael Schumacher a monacói futamon. Bezárult a kör Fotó: Reuters

Az új versenyszéria legkésőbb 2008-tól indulhatna el, hiszen 2007-ig szerződések kötik a jelenlegi résztvevőket a Forma–1-hez.

A konszernek által létrejött szövetség, az ACEA első elnöke minden bizonnyal az ötletgazda, Paolo Cantarella, a Fiat vezérigazgatója lesz.

A versenyeken a Forma–1-ből jól ismert nyitott, együléses versenyautók szerepelnének, de itt a főszerep már nem a jó öreg, minden hájjal megkent Bernie-é lesz, hanem a világ vezető autógyártóinak topmenedzsmentje kívánja a busás hasznot lefölözni.

A Forma–1-versenyeket szervező FOA (Formula One Admi-nistration) jelenlegi becsült értéke 2,6 milliárd dollár. Ecclestone ugyan nem többségi tulajdonos, de gyakorlatilag még ma is ő a Forma–1 korlátlan ura, ami igen csípi az autókonszernek nagyhatalmú vezetőinek a szemét. Emlékezetes, hogy a magyar exminiszterelnököt is hosszasan váratta luxus lakókocsija előtt a Hungaroringen. A nagy pénz valójában a televíziós közvetítések jogdíjában van – éves szinten csaknem 200 millió dollár –, hiszen egy Forma–1-es futamot jelenleg mintegy 300 millió néző kísér figyelemmel szerte a világon.

A bajor Kirch Gruppe, a Pro7, a Sat és a PayTV adókat tömörítő médiakonszern az EM tévétársasággal közösen 75 százalékban birtokolja a Forma–1-holding, a SLEC televíziós jogait, amiben a Kirch egyébként szeptembertől döntő többséggel bíró tulajdonosi részt kíván vásárolni.

Az autómágnások terve igazából a Kirch Gruppe számára nyomatékos jelzés, hogy amennyiben megszerzi a Forma–1-közvetítések feletti jog döntő hányadát és azzal visszaél, vagyis azt nem az ő érdekeiknek megfelelően használja, nem riadnak vissza attól, hogy az egész Forma–1-et néhány év múlva lesöpörjék konkurens versenyeikkel. A Kirch Gruppe nem ijedt meg a fenyegetéstől, és úgy tűnik, hogy mégis megvásárolja a Forma–1 tévéholding 57,5 százalékát, amivel többségi tulajdonosként elsődlegesen profitálhat a Forma–1-es közvetítésekből.

Ezek szerint a Kirch hisz abban, hogy a Forma–1 jövőjét nem veszélyeztetné az autókonszernek új versenysorozata. Dieter Hahn, a Kirch igazgatója a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak elmondta: "Biztosak vagyunk abban, hogy a Forma–1 egy hosszú távú perspektívával bír." Természetesen Bernie-nek is ez a véleménye. A MacLaren csapatfőnöke, Ron Dennis ma még szintén nem látja valószínűnek, hogy egy másik versenysorozatban indulnának, szerinte inkább a Forma–1 átstrukturálódásáról lehet beszélni, ahol az autógyártók nagyobb szerephez juthatnak.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!