Kereső toggle

Csendes boltháború

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Egyelőre nem igazolódott be az a félelem, amelyik már-már ellehetetlenülni
látta a kis üzleteket a nagy bevásárlóközpontok megjelenése miatt. A GfK
Piackutató Intézet legfrissebb felmérése ugyan robbanásszer? (11 százalékos)
növekedést mutatott ki a hipermarketek forgalomnövekedése terén az elmúlt három
évben, de ezzel párhuzamosan "csak" 5 százalékkal csökkent a kis vegyesboltok
részesedése.

Egyértelm? tehát a koncentráció, de ez a jelek szerint nem járt együtt az
önálló boltok tömeges ellehetetlenülésével, azaz a bolttulajdonosok megtalálták
az alkalmazkodás legkedvezőbb módját. A következő években várhatóan tovább
folytatódik a koncentráció: a nagy eladótérrel rendelkező árudák száma nő, míg
a kis alapterület? üzletek aránya tovább zsugorodik.

Ez a folyamat 1996-1997-től kezdve vált szembetűnővé, ekkor az összes bolt 2,2
százalékát tették ki a 400 négyzetméteres eladótérnél nagyobb üzletek, amelyek
akkor a fogyasztási cikkek kereskedelmi forgalmának 43 százalékát bonyolították le.
Ebben az évben már 4 százalékát teszik ki a piacnak, és részesedésük a
forgalomból elérheti a 60 százalékot.

A tanulmány szerint a boltok választéka még mindig dinamikusan változik. Napjainkban
az idő egyre értékesebbé válik, ezért a fogyasztók egy része mindinkább a
kényelmi termékeket keresi: terjednek a mélyhűtött áruk, készételek és az azonnal
elfogyasztható élelmiszerek, különösen a szupermarketek kínálatában. Másrészről
pedig, különösen a fiatal fogyasztók egyre inkább az egészséges táplálkozás és
az egészséges életmód hívei. Így például az alacsony kalóriatartalmú vagy
vitaminozott árucikkeket részesítik előnyben. Ezt a trendet a nagy vásárlóerővel
rendelkező budapestiek szokásai diktálják.

Az elmúlt nyolc-tíz évben a fogyasztás kifejezetten étel- és italközpontú volt, de
ez – úgy tűnik – ez évtől megváltozik, mert a háztartások kiadásaiban nő a
testápolás és a kozmetika, a lakásfelújítás, háztartási felszerelések, műszaki
cikkek, a mobilitás érdekében a saját autó vagy a repülőjegy és a szabadidő
súlya.

A különböző bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából
az elmúlt három év VII-VIII. hónapjaiban (%-ban)

Bolttípus   1997.   1998.   1999.   2000.
Hipermarket   3   5   8   14
Szupermarket   18   16   16   16
Nagy diszkont   18   21   19   21
Nagykereskedelem   5   5   8   8
Kis vegyesbolt   33   32   30   28
Kis diszkont   10   9   8   6
Utcai árus   3   3   3   2
Egyéb   10   9   8   5

Forrás: GfK Piackutató Intézet

Olvasson tovább: