Kereső toggle

Nyilvános benzináremelés

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A magas benzinárak kapcsán egy új fogalmat vezet be a köztudatba a kormány: az ármegfigyelési
monitoringot. A legnagyobb magyarországi üzemanyag-kereskedő, a Mol Rt. szempontjából
jó időpontban történik mindez, hiszen a májusban kissé lejtmenetre kapcsolt világpiaci
kőolajár június második dekádjában ismét felfele kezdett kúszni. A hét derekára
csúcs közeli 32 dollárt ért egy hordó olaj, és az olajtermelő országok mindeddig
nem mutatnak hajlandóságot a termelés növelésére.



Varga Mihály, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára benzinárral kapcsolatos
egyeztetésre hívta a nyolc legnagyobb töltőállomás-hálózat vezetőjét. Áralku
nagyban    Fotó: mti

Mint arról már beszámoltunk, hetek óta tart a magas benzinár körüli vita. Előbb
Járai Zsigmond pénzügyminiszter, majd a napokban politikai államtitkára, Varga Mihály
próbálta rávenni a Molt, majd az üzemanyag-forgalmazó multicégeket az árcsökkentésre.
Természetesen sikertelenül. Annyit sikerült mindössze elérniük, hogy a multik ezentúl
heti rendszerességgel megküldik a Gazdasági Minisztériumba (GM) az aktuális benzinárakat,
amelyeket először a GM honlapján (www.gm.hu), majd később másutt is közzétesznek.
A nyilvánosságot a közvélemény jobb informálásának szánja Varga Mihály, mert
szerinte a világpiaci árak ismerete folytán az embereket nem érik majd meglepetések,
legalább az árváltozások tendenciájával tisztában lesznek.

Természetesen az érintett cégvezetők is egyetértenek a monitoring rendszer bevezetésével.
Számukra – mivel a Gazdasági Versenyhivatal pecsétjével is megerősítve jól gazdálkodtak
– nem titok az árképzésük. Varga Mihály viszont továbbra is azt az illúziót
kergeti, hogy a multiknak nem feltétlenül a Mol árait kell követniük, és más
nagykereskedőtől is vásárolhatnak. Az államtitkár ezúttal azonban nem a költségvetés
szempontjait tartja szem előtt. Ez több okból is érthetetlen. Egyrészt a magyar állam
a Mol Rt.-ben résztulajdonos, így érdekelt mind a társaság nyereségében, mind
stabil üzletpolitikájában. Másrészt, mint az eddigi legmagasabb adót kitermelő
magyarországi cég, a költségvetés legnagyobb vállalkozói befizetője. Emellett
sehol a környéken olyan kedvező nagykereskedelmi árat nem lehet fellelni, mint a Molnál,
ez ugyanis literenként 10-12 forinttal alacsonyabb, mint a konkurenciáé.

A benzinárak valóban magasak az autósok számára. A szomorú valóság: a bérből és
fizetésből élők jelentékeny részének nem természetes autózni. Ezt tükrözik azok
az adatok is, amelyek a személyautók által futott kilométerek csökkenő számáról
tudósítanak.

Olvasson tovább: