Kereső toggle

Interjú Hónig Péter helyettes államtitkárral

Magyarország európai szintű ország

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Nagy érdeklődést váltott ki Detroitban az a magyarországi befektetési lehetőségekről szóló beszélgetés, amely alkalmat adott a nálunk már megtelepedett tengerentúli befektetők, a Magyarország iránt érdeklődők, valamint a Chikán Attila vezette kormányzati küldöttség találkozására. A panelen, melyet az autóalkatrész-beszállítók legnagyobb találkozóján, a detroiti Motorshow-n rendeztek meg, mintegy nyolcvanan vettek részt. A magyar küldöttség egyik tagjával, Hónig Péter gazdasági minisztériumi helyettes államtitkárral beszélgettünk a magyar gazdasági légkör amerikai visszhangjairól.

– A járm?ipari üzletemberekkel folytatott beszélgetés alapján milyen a hírünk a tengeren túl?

– Magyarországra kint már úgy tekintenek, mint egy európai szint? országra, és nem úgy, mint egy elmaradott, volt szovjet csatlósállamra. A jelenlegi társulási szerződéses viszony nagyon kedvező pozíciót biztosít számunkra a befektetések szempontjából. 

– Mi volt a legfontosabb tanulsága a kint töltött napoknak, a találkozóknak, a beszélgetéseknek?

– Megláttuk az amerikai és a nálunk elképzelt beszállítói rendszer közötti különbséget. Ott a beszállítóknak saját fejlesztéseik vannak, amelyeket adott esetben több autógyárnak is eladnak, és akkor, mondjuk kis változtatással ugyanazt az ablaktörlőmotort építik be a Chryslerbe vagy más modellekbe. Tehát a beszállítók saját termékeit tervezik bele a modellekbe. Nálunk ezzel szemben az idetelepülő autógyártók mondják meg, hogy a beszállítók mit gyártsanak. Ez a rendszer azzal jár, hogy egy beszállító egyszerre csak egy megrendelővel van kapcsolatban, és kisebb szériában tud termelni, ezért az árai nem versenyképesek. Magyarországon a járm?gyártásnak nagy hagyománya van – lásd Ikarusz, Rába –, ezért látjuk annak a lehetőségét, hogy a minisztérium Beszállítói Programjának kibővítésével – nyitással a nagy vállalatok felé – elősegítsük azt, hogy a beszállítók saját termékekkel jöjjenek ki a piacra. Számos olyan terméket láttunk Detroitban, amelyet itthon is meg lehetne csinálni. A minisztérium és az ITDH eddig mindig két partner között közvetített, mostantól azonban szeretnénk mi is másképp szervezni a kapcsolatokat.

– Milyen vélemény hangzott el a régebb óta jelen lévő befektetők részéről a magyarországi gazdasági környezetről, a befektetések feltételeiről?

– A nálunk már ismerős amerikai üzletemberek értékelik a minőségi magyar munkaerőt, az innovatív környezetet, a nyugatival összemérhető üzleti etikát. Van annak értéke, hogy nálunk ismerik a minőségbiztosítást, és nemcsak olcsó, hanem képzett is a munkaerő. Hiába olcsóbb egy termék tőlünk keletre, délre, a cégek nem szívesen szereznek be onnan, ha a szállítási határidő és egyéb feltételek bizonytalanok. Ebben a tekintetben Csehország és Lengyelország a versenytársunk a befektetők megszerzésében.

– A Beszállítói Program kibővítése mellett milyen új kezdeményezések indultak Matolcsy György miniszter úr hivatalba kerülése óta, miben érezhető változás?

– A minisztérium szervezeti átalakítása folyamatban van. Nagyobb hangsúlyt kapnak a növekedést szolgáló terüleletek, amelyeken a projektszer? gondolkodással szeretnénk elérni, hogy a célok rövid időn belül meg is valósuljanak. Ide sorolnám az autópálya-programot, a lakásépítések növelését. Kiemelt szerepet kapnak a kis- és a közepes vállalkozások fejlesztési támogatásai, valamint a regionális különbségek kiegyenlítését szolgáló feladatok. Ezen kívül pedig létrejött egy neves szakemberekből álló, pártsemleges tanácsadó testület, amely a minisztérium munkáját hivatott segíteni. Ami még a porondon van, az a villamosenergia-ipari törvény módosítása, ennek a vitája most folyik a parlamentben.

– Köszönöm a beszélgetést!

Olvasson tovább: