Kereső toggle

Renault Nissan összeolvadás

Sikeres lesz-e a vegyes házasság

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Helytállónak bizonyultak a hetek óta érkező hírek a Renault és a Nissan tárgyalásairól.
A második legnagyobb japán autóipari cég részvényeinek 36 százalékos felvásárlásával
a részben állami kézben lévő francia Renault autógyár a múlt héten meghatározó
részesedést szerzett a gyengélkedő Nissan Motors cégben. A mindkét cég igazgatósága
által jóváhagyott és a franciák által "történelminek" nevezett szerződéssel
a világ negyedik legnagyobb autógyártó konszernje született meg. Az évi 4,8 millió
járművet előállító közös vállalatot a General Motors, a Ford és a Toyota előzi
meg, a Volkswagen azonban már nem. Lapértesülések szerint a Renault közel 6 milliárd
dollárért vásárol majd Nissan-részvényeket.

A japán vezetés, amely alatt a cég az elmúlt 5-6 évben veszteségesen működött,
azt reméli, hogy a tőkeinjekció révén fel tudja számolni mintegy 17 milliárd dollárra
rúgó adósságát és ismét jövedelmezővé tudja tenni a vállalatot. A francia cég
első feladata ezért a japán vállalat pénzügyi helyzetének szanálása, valamint vállalati
eredményeinek javítása lesz. E célból Japánba küldi Carlos Ghosn jelenlegi vezérigazgató-helyettest,
aki korábban már a Michelinnél is kivívta a sikeres "költségcsökkentő" címet,
mielőtt 1996-ban a Renault-hoz került. Ghosnt a Nissan vezérigazgatójává nevezik ki,
míg a Renault két másik vezetője a vezérigazgatóság tagja lesz, további harminc
vezető szintén a japán vállalatnál dolgozik majd. A vállalati körökben "költség-gyilkosként"
ismert válságmenedzsernek nem lesz azonban könny? dolga, mivel a Moody\'s amerikai
hitelminősítő intézet bejelentette, hogy nem változtat a Nissan meglehetősen
bizonytalan hitelkockázati megítélésén az egyesülés ellenére sem. A Moody\'s
elismerte ugyan, hogy a közel hatmilliárd dollár, amit a francia cég invesztál, segít
a Nissan adósságainak csökkentésében és kedvező üzleti hatásokkal is járhat, ám
a Nissan adósságai középtávon ezután is magas szintűek, hitelezőinek védelme
pedig gyenge marad. "A Renault nem kíván a japán cégnek közvetlen segítséget nyújtani,
nem célja a többségi részesedés megszerzése sem, továbbá eltérő a két cég
gondolkodásmódja is, és ez gondokat okozhat a jövőben" – írja az amerikai
hitelminősítő intézet.

Olvasson tovább: