Kereső toggle

Fordé a Volvo svédcsavar

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A tavalyi év minden elképzelést túlszárnyaló és szinte minden iparágra kiterjedő
cég-összeolvadási láza – a vállalati szint? globalizáció – idén az autóiparban
folytatódik, ahol a világ második legnagyobb autógyártó konszernje, az amerikai Ford
Motor Company és a svéd Volvo gyár bejelentette, hogy a Daimler-Chrysler fúzióhoz
hasonló amerikai-európai vegyes házasságot kötnek. A különbség csupán annyi, hogy
jelen esetben az amerikai fél veszi meg az európai cég személygépkocsi-gyártó részlegét,
a Volvo Personvagnar AB-t. A nem csekély összegű, 6,45 milliárd dolláros jegyajándékkal
az amerikai kérő az olasz Fiat kezéről csapta le a már hoszszabb ideje "partiképes",
jó nev? skandináv arát. A történteken nem is lehet csodálkozni, különösen ha
figyelembe veszszük, hogy egyrészt Észak-Amerika a Volvo legfontosabb piaca, ezért a
svéd gyár egy amerikai befektetési bankot bízott meg a házasságközvetítéssel. Jóllehet
a Fiat autógyár a Fordnál is többet ajánlott, azonban a Volvo haszonjárm?- és
buszgyártó részlegét is meg akarta vásárolni, amelyet a svéd óriás nem kívánt
áruba bocsátani. Tárgyalt még a Volvóval az amerikai General Motors és a német
Volkswagen is.

A Volvo – amely személygépkocsikat, haszonjárműveket, buszokat, hajómotorokat és
építőipari gépeket gyárt – tavaly megvette a dél-koreai Samsung konszern építőipari
gépgyártó egységét. A svéd autóipari konszern tavaly jelentősen növelte forgalmát,
de a személygépjárm?-gyártásban még ennek ellenére is csupán 400 ezer darabos
termelési nagyságrendet tudott elérni, ami kb. egytizede az európai piacvezető
Volkswagen termelésének. Az autóiparra jellemző költségnövekedések, a méretgazdaságosság
és az egyre keményedő verseny mára szinte lehetetlenné teszi a kisszériás autógyártást.
Ezért is keresett a speciálisabb igényeket kielégítő autókat szállító svéd gyár
olyan nagyvállalatot, melynek nemzetközi forgalmazói hálózata és tömegtermelése jól
kiegészülhet a Volvo kisebb mennyiségű, de különlegesebb kínálatával. A Ford
beleegyezett abba, hogy a Volvo Personvagnar AB-t továbbra is Göteborgból irányítsák,
és igazgatója változatlanul Tuve Johannesson lesz. A Volvo név a jövőben a Ford és
a svéd cég közös tulajdonát képezi majd, és az amerikai cégnek joga lesz személygépkocsik,
terepjárók és kisebb teherautók nevében használni. A Volvo a nevet továbbra is
használja egyéb ipari-kereskedelmi termékeinél. A Volvo-házasság után a BMW kerülhet
az érdeklődés középpontjába, mivel mérete miatt (700 ezer autó/év) lahetséges,
hogy a Volvohoz hasonlóan kénytelen lesz.

Olvasson tovább: