.
Igazi népi játék, és megabiznisz – így foglalható talán össze a foci vb
lecsupaszított lényege. A bajnokságon ugyanis nemcsak a csapatok versenyeznek, hanem a
szponzorok, a multinacionális cégek is futnak a pénzük után. Nem kérdés, hogy a
világcégek hatalmas üzletnek tekintik az évezred utolsó foci vb-jét, és minden
bizonnyal a több milliárd dolláros beruházásból mind a befektetők, mind a
játékosok lendületesen kaszálnak majd. A francia tőzsde is bizakodó; a bajnokság
előkészítő szakaszában a részvények árfolyama 35 százalékkal emelkedett.
A vb 12 hivatalos támogatója és nyolc hivatalos szállítója becslések szerint
összesen 280-300 millió fontnak megfelelő (több mint 100 milliárd forint) összeget
fizettek a jogokért. Így például a tejtermékek hivatalos szállítójaként a Danone
reklámozhatja magát, a vb hivatalos bankja a Credit Agricole, az informatikai
fejlesztéseket a France Telecom finanszírozta. A legnagyobb reményeket azonban a
sportszergyártó cégek fűzik a rendezvényhez: az Adidas az Európa-bajnok német, és
a Nike a brazil csapat szponzora. Mivel az előbbi megszerezte a hivatalos támogató
címét is, logója díszíti majd a labdákat, a szervezők ruházatát és látható
lesz szerte az országban. A főszponzorok a Financial Times szerint egyenként mintegy 20
millió fontot (7 milliárd Ft) fizethettek, ennél azonban sokkal többet elköltenek a
vb-re: a kapcsolódó promóció költségei a jogdíjak három-négyszeresét is
kitehetik. Ezzel együtt minden bizonnyal megtérülnek majd ezek a ráfordítások: a
hivatalos termékek eladásából 25 és 50 millió font (8,5-17 milliárd forint)
közötti bevételre számítanak a vállalatok.
Figyelemre méltó az a szakértői vélemény, miszerint a hamisított áruk készítői
közel ugyanennyit kaszálhatnak majd. Kína és a délkelet-ázsiai országok mellett a
hamisítványokból befolyó összegek Írországba, Nagy-Britanniába és Csehországba
vándorolnak majd.
A Newsweek szerint a vb hatalmas marketing-bulivá vált, ahol még a dél-afrikai
színekben pompázó Kellogg\'s kukoricapelyhek is gazdára találnak a pólók,
ékszerek tömegei mellett. A legnagyobb szponzorok, mint a McDonald\'s és a Coca-Cola
Co. 20-25 millió dollárral is támogathatták a rendezvényt.
A focisták számára a fő motiváció ma sem a pénz. Sok focista már most is
milliomos, ezért nem arra számítanak, hogy a vb-ből fognak megélni. (A
munkáscsaládból származó brazil gólkirály, Ronaldo kb. 8 millió dollárt keres
évente, és megfogadta, édesanyjának sem kell többé dolgoznia
)
A franciák a vb-re 9,4 milliárd frankot költöttek el, ennek mintegy kétharmadát
fordították az infrastruktúra fejlesztésére (ebből a Saint-Denis-i vadonatúj
sportcsarnok, a Stade de France 2,6 milliárd frankot emésztett fel, amelytől
egyébként az amúgy lepusztult városrész fellendülését is várják), a szervezési
költségek 2,7 milliárd frankra rúgnak. A költségek több mint felét különböző
állami forrásokból finanszírozzák, jelentős a szervezőbizottság (CFO)
hozzájárulása (2,4 milliárd frank), illetve a Stade de France konzorciumé (1,4
milliárd frank). Eredetileg nullszaldósra tervezték a vb-t, de a szponzorálásból
származó bevételeknek és a jegyeladásoknak köszönhetően most már némi
nyereségre is számítanak.
A liberális jogrend demokratikus deficitje olyan jogi háttérhatalmat termelt ki, aminek sem választói legitimitása nincs, és a közérdeket sem szolgálja. Eljárásuk rendszerint azt közvetíti nemzeti...
Az Európai Parlament képviselői az elmúlt héten megszavaztak egy határozatot, amely felszólít minden tagállamot, hogy haladéktalanul ratifikálja az Isztambuli Egyezményt. Ezt mindeddig hét...
Bevezetik a dugódíjat, és öt éven belül korlátozzák a dízelautók behajtását Budapest központjába – legalábbis a főváros új vezetőségének tervei szerint. A változáshoz azonban parlamenti döntés...
Nemcsak Romániában ismert jelenség, hogy gyerekeket a saját szüleik adnak el prostituáltnak – ez az összes posztkommunista és harmadik világbeli országra jellemző. A gyerekeltűnések mögött...
Az online térben szocializálódott fiatal szülők számára természetes, hogy életük főbb eseményeit publikálják – nem kivétel ez alól a szülővé válás sem. Szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy...
Néhány évtizeddel ezelőtt elképzelhetetlennek tűnt, hogy egy fiatal ne házastársi hűségben és szülői szerepben gondolkozzon, annak minden előnyével és nehézségével együtt. A média, az aktuális...
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!