Kereső toggle

Fény az éjszakában

Álmatlanságot okoz a sok kütyü

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az elektronikai piacot elárasztó tabletek, laptopok és megannyi kütyü globális izgatottságban tartják a fél világot évek óta. Az izgatottság ebben az esetben szó szerint is értendő, ezek az eszközök ugyanis olyan színű és intenzitású fényt bocsátanak ki, amely gátolja az elalvást, illetve a nyugodt alvást. A közelmúlt kísérletei alapján a kutatók azt javasolják, hogy lefekvés előtt legalább két órával kapcsoljunk ki minden kütyüt.

A szem, ahogyan a hallás és az egyensúlyozás szerveit tartalmazó fül is, kettős szerepet lát el az életünkben. A retina, a látáshoz szükséges ingerek begyűjtése mellett, a fényerősség csökkenését és növekedését érzékelő szenzorok védelmében és működtetésében is részt vesz. Amint ezekhez a szenzorokhoz az alvást követően ismét fény hatol, a szervezet belső órája beáll a szokásos 24 órás ciklusba. Ha a fény erőssége alábbhagy, akkor a szervezetben elindul a melatoninnak, a REM-(gyors szemmozgás) fázis elnyújtásáért és az erőteljes álmokért felelős hormonnak a termelése a tobozmirigyben. Ha a fény intenzitása nem csökken, az erősen gátolja a melatonint előállító folyamatokat. Néhány éve folynak azok a kutatások, amelyek a folyamatosan megvilágított közegben való tartózkodás hátrányait vizsgálják. Bár a kutatások még mindig kezdeti fázisban vannak, az eddigi eredmények arra utalnak, hogy a folyamatos erős fény nemcsak a szervezet napi körforgását zavarja meg, hanem álmatlanságot és más betegségeket is okoz.

„A fény bizonyos helyzetekben olyan, mint a drog, annak ellenére, hogy egyáltalán nem az” – állítja George Brainard, a Thomas Jefferson Egyetem neurológusa, aki a fénynek az emberi szervezetre, a hormonokra és napi ritmusára gyakorolt hatását vizsgálja. A kutatások szerint bármilyen hullámhosszúságú fény negatívan befolyásolhatja a melatonin termelődését, a legjelentősebb hatást azonban a kék színű fény okozza.

A Baseli Egyetem Kronobiológiai Központjának vezetője, Christian Cajochen és csapata a Journal of Applied Physiology nevű újságban számoltak be meglepő kísérletükről. Ebben az egyszerű kísérletben tizenhárom önkéntest kértek meg arra, hogy az esti pihenés előtti órákat töltsék a számítógép előtt. A kéthetes vizsgálat során az első héten egy hagyományos fluoreszcens monitor előtt kellett az adott időt eltölteniük az önkénteseknek. Ezek a monitorok a látható tartományban csak igen kevés kék fényt bocsátanak ki. A második héten LED-es monitorok előtt (ilyenek a laptopok monitorjai) voltak kénytelenek a jelentkezők üldögélni, amelyeknek kék színű fénykibocsátása a kétszerese a régi típusú képernyőnek. „Meglepetésünkre hatalmas különbségeket tapasztaltunk” – állította dr. Cajochen. A második héten a melatoninszint jóval nehezebben növekedett az alanyok szervezetében, mint az első héten, és a hiány nem is szűnt meg véglegesen az alvás során sem. A LED-es monitorok előtt eltöltött idő után a kísérletben résztvevők éberebbek voltak, ebből kifolyólag a memóriájuk is jobb volt. Míg a hagyományos monitorok előtt ülve a felvillanó szavak felére emlékeztek csak, a LED típusú monitorok előtt már a hetven százalékára.

Más szakértők szerint a késői órákban bármilyen fény zavarja a szervezet „regenerálódását”, és egyértelműen káros. Egyes kísérletek azt mutatták, hogy az éjszakai órákban a fény nemcsak alvászavarhoz, hanem elhízáshoz is vezet. A PNAS (az Amerikai Tudományos Akadémia lapja) folyóiratban publikált, egereken végzett kísérlet szerint azok az egyedek, amelyek éjjel is megvilágított környezetben voltak, túlsúlyosak lettek, míg a normál körülmények között élő fajtársaik egészségesek maradtak, holott kalória tekintetében ugyanannyi táplálékot fogyasztottak.

A késő éjszakai fénykitettség rákkeltő hatását két évtizede vizsgálják. A végső konszenzus és a laboratóriumi tesztek hiányának ellenére a WHO karcinogénnek, rákkeltőnek nyilvánította a késői műszakban való munkavégzést, ami következetesen éjjeli megvilágítottsággal jár. Sajnálatos módon a modern technológiájú, a mindennapokban használt eszközök szintén a kék, magas frekvenciájú fényből bocsátanak ki többet. A szakemberek ezért javasolják mellőzésüket a lefekvést megelőző órákban, illetve a gyengébb, kellemesebb fények alkalmazását a lakásban, így segítve a nyugodt és békés pihenést.

A problémára a Volkswagennél is felfigyeltek, ezért arra kérték a Blackberryt, hogy a cég dolgozóinak éjszaka ne továbbítsanak e-maileket. Az éjszakában érkező e-mailek ugyanis nemcsak pillanatnyilag szakítják meg az alvási ritmust, hanem a képernyő megnézését követően a melatonin csökkenése miatt beindul a szervezet felébredése. A Blackberry teljesítette a kérést, így a Volkswagen alkalmazottainak csak a reggeli műszak indulása előtt kezdik el újra kézbesíteni a leveleiket.

Olvasson tovább: