Kereső toggle

Mindent a kézbe!

Korszakváltás a számítástechnikában

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

„Egy olyan világról beszélünk, amelyben már nem a számítógép áll a digitális univerzum középpontjában. Egy világról, ahol a legtöbbet használt eszközöknek személyesebbé és még inkább mobillá válnak, mint a számítógép valaha volt" - vélekedett a „poszt-PC", azaz a személyi számítógépek utáni korszakról Tim Cook (a fenti képen), az Apple vezérigazgatója, mielőtt bemutatta volna az új iPadet. Ez a „teljesen új kategóriájú készülék" se nem laptop, se nem okostelefon, hanem a kettő hibridje.

76 százalék, 315 millió: ilyesmi számokra gondolhatott Steve Jobs, amikor 2007-ben a cég nevét Apple Computerről egyszerűen csak Apple-re keresztelte át. 2011-ben az Apple éves bevételének már 76 százaléka származott ugyanis az iPod, iPad, iPhone sikerszéria eladásaiból, és csupán 24 százalék a hagyományos laptopok és asztali gépek eladásából. Az elmúlt negyedévben több iPadet szállítottak le, mint ahány számítógépet a legnagyobb PC-gyártó, a HP összesen eladott.

A számok azonban nem csak az Apple-nél egyértelműek: 2011-ben világszerte félmilliárd okostelefon és 100 millió táblagép talált gazdára. A Microsoft az új Windows 8-at már elsősorban táblagépekre és nem számítógépekre tervezi. Az utóbbi években az olyan nagy nevek, mint a Dell, a HP, az Asus, az Acer vagy az IBM, amelyek a közelmúltban meghatározták a számítástechnikai ipart, ma csupán a második vonalból nézik, ahogy a „poszt-PC"-korszak meghatározó vállalatai, a Google, az Apple, az Amazon és a Samsung alig egy-két év alatt átírták az erőviszonyokat. Ezeket a tényeket látva nem csoda, hogy Ray Ozzie, a Microsoft társalapítója szerint többé nem lehet vita tárgya, hogy immár a számítógépek utáni korban élünk.

Természetesen mint minden korszakváltás, ez sem jelent merev választóvonalat. Nem várható, hogy néhány éven belül eltűnnének a személyi számítógépek, egyszerűen csak az történt, hogy a technológiai fejlődés motorja véglegesen áthelyeződött. Már nem az a kérdés, hogy minél nagyobb teljesítményű gépeket hozzanak ki évről évre, hanem az, hogy miként tudják a gyártók a legjobb felhasználói élményt nyújtani, és kiterjeszteni a digitális világot az élet minél több területére.

Ennek a korszakváltásnak élharcosa egyértelműen az iPad. Amikor 2010-ben a készülék első változatát bemutatták, mindenki azt kérdezte: „Rendben, de ez az eszköz mire lesz jó?" Nos, szinte mindenre! Idővel ugyanis kiderült, hogy olyan feladatokat tud kényelmesebben, felhasználóbarátabban megoldani, amire a felhasználók nagy része korábban a számítógépét használta. „Ha megkérdeztünk egy felhasználót, akinek van asztali számítógépe, laptopja és okostelefonja (valamint iPadje), hogy mit használ legszívesebben internetezésre, e-mailjeinek elolvasására, játékra és még sok más egyéb tevékenységre, mindig azt az egyértelmű választ kaptuk, hogy az iPadet" - állítja Tim Cook.

A március 7-ei bemutatóval már harmadik generációját élő iPad egy teljesen új kategóriát teremtett a táblagépekkel, és azóta is magabiztosan őrzi előnyét. Ennek egyik fő oka, hogy a „poszt-PC"-korszakban egy cégnek nemcsak terméket, hanem egyben teljes körű szolgáltatást is kell nyújtania a készülék mellé, és ez az, amiben igazából az iPad sikere rejlik.

Egyrészt a készülék egy családba tartozik az iPhone-nal és az iPoddal, két másik, saját kategóriájában szintén etalonnak számító termékkel. Másrészt több tízezer fős fejlesztői közösség dolgozik azon, hogy még többet hozzanak ki belőle. Az ennek teret adó alkalmazás-szupermarket, az App Store nemrég túllépett a 25 milliárdos letöltésszámon. Harmadrészt, az iPaden teljes körű könyv-, zene- és filmáruház érhető el (iTunes és iBook). Negyedrészt - és talán ez a legfontosabb - mindez együtt egy tökéletes felhasználói élményt nyújt a vásárlónak.

Az egyedüli életképesnek tűnő konkurencia, az Amazon pontosan ezt ismerte föl, mikor kiadta a Kindle Fire-t, a saját „iPad-gyilkos" készülékét. A világ legnagyobb internetes áruháza nem készüléket akar eladni, hanem egy kaput, amelyen keresztül magához kapcsolhatja a felhasználókat. Ennek érdekében vetette be jól bevált fegyverét: a veszteséges eladást. Minden eladott készüléken körülbelül 2 dollárt buknak, így tudják 200 dollárért árulni a Kindle Fire-t az iPad 500 dolláros árához képest. A profitmaximalizmusban kérlelhetetlen Apple nem szállt be ebbe a negatív versenybe, hanem továbbra is technológiai erejével próbál felülemelkedni a profitot felemésztő árversenyen. Ezt jelképezi a harmadik generációs iPad (lásd keretes cikkünket)  - ami a tökéletes „poszt-PC" készülék szimbólumaként segíti elő a nyomdai termékek és a számítógépek térvesztését a világban.

Amit a szem elbír

A harmadik generációs Apple „csodatabletet" retina display-vel látták el. Ez egy olyan képernyő, ami egy forradalmian új technológia révén sokkal élesebben, kontrasztosabban jeleníti meg a tartalmakat - ezt használták már az iPhone4S-nél is -, és bár az iPadet az ölünkbe vehetjük, mégis az új modellnek a felbontása jóval nagyobb, mint egy HD plazmatelevízióé, egész pontosan egymillió pixellel van több képpontja. Apropó HD: az új iPaddel kiváló minőségű videofelvételeket készíthetünk HD minőségben, 1920x1080-as felbontásban, ráadásul videostabilizátor funkcióval van ellátva, melynek segítségével könnyedén eltávolíthatóak a kameraremegések a felvételből. Az új iPad grafikus motorját egy 4 magos A5X kártya képezi, ami az NVIDIA Tegra 3-nál négyszer gyorsabb teljesítményt tesz lehetővé. A készülék akkumulátora 10 órát bír egy töltéssel, ami jó hír az utazóknak, vonaton, repülőn iPadezőknek. 4G next generation vezeték nélküli mobilinternet-protokollal van felszerelve, amely négyszer gyorsabb szörfözést biztosít a világhálón. Érdekes és hasznos funkciónak ígérkezik egy, a hangfelismerésen alapuló új alkalmazás, melynek segítségével egyszerűen lediktálhatjuk e-mailjeinket vagy gondolatainkat, jegyzeteinket az iPadnek, amely azonnal gépelt szöveggé alakítja elhangzott szavainkat. Eddig angol, német, francia és japán nyelven működik. Az iPades Office-csomag megjelenése után elkészült az Apple saját irodai alkalmazáscsomagjának, az iWorknek a tablet verziója is. A kritikusok - talán jogosan - fanyalognak, mert minden újítás ellenére drámai változtatás nem történt az előző iPad-modellhez képest: sem a design, sem a készülék vastagsága és súlya - ami fontos szempont egy mobilkészülék esetében - nem változott, és a szolgáltatásokban is noha sok az újdonság, de átütő technológiai mutatvány ezúttal nem történt, „csak" egy alapos, jól átgondolt ráncfelvarrás. Mindenesetre érdemes körülnézni a számítástechnikát közvetve érintő iparágak fejlesztései között: a zene-, film-, grafikai stúdióktól az építészeti vállalatokig szinte minden cég fejleszt valamit iPadre.

(ifj. Balogh Ferenc)

Olvasson tovább: