hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Ízekre szedték a „szenzációs” bejelentést
Mégsincs arzén alapú élet

2012. 02. 09.
Több mint egy évvel ezelőtt nagy visszhangot kapott a neves Science magazinban publikált közlemény, amely szerint elképzelhető az arzén alapú életforma is, ami azért váltott ki nagy izgalmat, mert ha ez igaz, akkor a naprendszer jéghideg bolygóin is elképzelhető egyfajta élet, amelynek egyik építőeleme az arzén.

A cikk szerint a NASA kutatója a kaliforniai Mono Lake tóból izolált egy baktériumot (GFAJ-1), amely nemcsak eltűri a tó vizét jellemző magas arzénkoncentrációt, de ha erre kényszerítik, akár képes beépíteni az arzént saját DNS-ébe, foszfor helyett. A szenzációs bejelentést követően azonban sokan felhívták a figyelmet, hogy valami „nincs rendben" a kísérlet körül. Többek között kifogásolható volt a szerzők által a DNS kivonására és tisztítására használt módszer, valamint a baktériumtenyésztéshez használt médiumok tartalma, illetve az ellenőrző kísérletek megválasztása is.

A Science, tekintettel arra, hogy az esetlegesen igaznak bizonyuló kritikák veszélybe sodorhatják az újság presztízsét, végül helyt adott a kísérletet bírálók leveleinek, de egyben lezárta a további vitát. Várható volt azonban, hogy az ügy újra napirendre kerül, amennyiben az eredeti kísérleteket nem sikerül reprodukálni. Erre került sor végül az elmúlt napokban - Rosie Redfield, a University of British Columbia egyetem mikrobiológusa ugyanis azt nyilatkozta a Nature című tudományos hetilapnak, hogy nem sikerült megismételniük az eredeti közleményben leírt kísérletet.

Redfieldék a Wolfe-Simon cikkben közöltek szerint tenyésztették a GFAJ-1-et magas arzén- és nagyon alacsony foszforkoncentrációjú tápban. Ezt követően izolálták a baktérium DNS-ét, melyet tömegspektrometriás módszerekkel vizsgáltak, és úgy találták, hogy az egyáltalán nem tartalmazott kimutatható arzént. Ezen felül nem sikerült tenyészteni a baktériumot foszformentes környezetben.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!