Kereső toggle

Viseld az életet!

Vásárlás bűntudat-mentesen

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az elmúlt hetekben számos márka állt ki az LMBTQ-jogok mellett, szolidaritást vállalva az általuk kisebbségnek vélt társadalmi réteggel. Egy amerikai ruhamárka ezzel ellentétben a ténylegesen hangtalanok oldalára állva hívja fel a figyelmet. A COL1972 alapítójával, Carla D’Addesivel beszélgettünk.

 

társadalmi ügyeket támogatni nemes és szükséges ügy, azonban mi van akkor, ha egy márka olyan célokra adakozik, amiktől az értékrendünkből adódóan elhatárolódunk?  Nike, Converse, Starbucks, PayPal, Avon, Morgan Stanley, Adobe, Microsoft, Levi’s, Estée Lauder – utóbbi az elmúlt két évben összesen közel 500 000 dollárral. Csak néhány azok közül a világmárkák közül, akik nyíltan, direkt módon a Planned Parenthood szervezetet támogatják. Hogy milyen reakciót adhat erre egy abortuszellenes, életpárti gondolkozású vásárló? Carla D’Addesi, a márka alapítója elsőre egyszerűnek tűnő választ adott rá: „Mi, családként az ilyen jellegű vállalatokat bojkottáljuk. Nem támogathatjuk azokat a cégeket, amelyek a tudatos szabadságunk, Isten alapelvei és a családi értékek ellen dolgoznak. Keresztényként, amennyire csak lehetséges, törekednünk kell arra, hogy a pénzünkkel és az időnkkel ne támogassunk olyan cégeket, szervezeteket, amiknek az elvei Isten Igéjével ellentétesek.

Otthagyjuk a pénzünket egy cégnél, amely a Planned Parenthoodot támogatja, majd elmegyünk, és adományozunk egy életpárti szervezetnek? Magunk ellen dolgozunk!”

Perifériára szorulva

Azonban a teljes embargót még Amerikában is nehéz kivitelezni, egyre több nagyvállalatnál egyre szembetűnőbb az, hogy a mainstream-ideológiák a konzervatív értékekkel radikálisan szemben haladnak. Ez motiválta a Philadelphiában élő Carla D’Addesit egy új alternatíva létrehozására. „Belefáradtunk abba, hogy fogyasztói szempontból a társadalom perifériájára vagyunk szorulva. Az Egyesült Államokban 55 márka állt a Planned Parenthood mellé, ami az ország legnagyobb abortuszhálózata. Régebben azzal viccelődtünk, hogy egyszer majd meg kell alapítanunk a saját márkánkat azért, hogy bármiféle ellenérzés nélkül hordhassuk a ruháinkat. A kutatások szerint 18 millió abortuszt ellenző él az országunkban. Úgy gondoltuk, hogy ha mi ennyire keressük azokat a márkákat, ahol bűntudatmentesen vásárolhatunk, talán magunk is biztosíthatnánk egy ruhamárkát, bázist, egy missziót az életpártiaknak az USA-ban. Nem is gondoltuk volna, hogy már az első hónapban világszinten elterjedtek leszünk.”

Első divatbemutatójukon több mint 800-an fogadták tapssal és ovációval az életpárti ruhadarabokat. Volt olyan, aki sírt a boldogságtól, hogy végre van egy márka, ami vállalható, vidám és stílusos egyszerre.

A márka nagykövete egyébként Abby Johnson – neki kollekciója is megtalálható a COL1972 kínálatában –, világhírű életpárti aktivista, nyolc gyermekes anyuka, egykori Planned Parenthood klinikavezető, akinek történetét – önéletrajzi regénye alapján – megfilmesítve idén tavasszal az amerikai közönség a mozivásznakon is megismerhette. „Annyira tetszett neki az ötlet, hogy megkért, hogy minden nyilvános megjelenésen hadd viselje a ruháinkat, valamint felkért, hogy a személyi stylistja legyek” – meséli Carla, akinek a márkával kapcsolatos kedvenc élményei közé tartozik az az emlékezetes telefonbeszélgetés, amikor felkérte Abby Johnsont a nagyköveti feladatra.

Arra a kérdésre, hogy az életpárti üzenet közvetítésén felül mi másban térnek el a legtöbb ruhamárkától, Carla D’Addesi a következőképpen válaszolt: „Leginkább abban, hogy mi a divathoz úgy viszonyulunk, ahogyan Isten is viszonyul a divathoz, öltözködéshez. A divat – mint minden más – használható jó és rossz célokra is. A marketingünkben nem szerepel semmiféle genderzavar, a nemeket is úgy ünnepeljük, ahogyan Isten megteremtette őket. Nem támogatjuk a szexuális szabadosságot, a nagyobb márkák kihívó darabjaival szemben ruháink inkább a visszafogott, dekoratív stílust tükrözik.

Emellett természetesen a bevételünkből rendszeresen támogatunk életpárti szervezeteket, amelyek nézetei ellen a Planned Parenthoodot támogatva más cégek tesznek.”

1972

 

A márka üzenetét nem titkoltan közbeszéddé szeretnék tenni, ezért már a név választásakor figyelembe vették a hívószavakat. „A Culture Of Life 1972 (Az élet kultúrája) nevet a lányaim találták ki, akiket az iskolában folyamatosan gyötörtek, amiért életpárti szlogent viseltek a pólójukon. Mi egy olyan márkát szeretnénk, ami párbeszédet eredményez az emberek között, nem pedig gyűlöletet kelt. Az államokban az „életpárti”, „Roe v. Wade”, „Planned Parenthood” szavak megosztást hoznak. Szeretnénk, hogy a márkánk polgári és eredményes párbeszédeket közvetítsen. Sok darabunkon csak az 1972 felirat található meg. A termékeinket, márkánkat százak osztották már meg – ezáltal közbeszéddé téve a kérdéskört: mire utal az 1972? Az 1972-es szám annak az évnek az üzenetét, kultúráját hordozza magában, amikor az élethez még a legapróbb amerikainak is joga volt. 1973-ban a legfelsőbb bíróság egy olyan döntést hozott, ami ezt azóta megakadályozza.”

Hosszú távú céljuk, hogy minél több embert megnyerjenek Isten munkája számára, ez az alapja a márkának. „Számunkra az üzenet határozza meg a márkát, a ruhadarabokat, ez áll a középpontban. Ha az üzenet meghasonlik vagy elavul, a cég tönkremegy. A márka elsősorban Jézus Krisztust, másodsorban az életpárti közösséget, harmadsorban pedig a családunk értékrendjét reprezentálja, képviseli.

Ugyanis a márka munkálataiban nemcsak Carla, hanem gyermekei és férje is aktívan részt vesznek.

„A COL1972 mögött a családom áll, a legtöbbször három lányom (18, 16 és 14 évesek) és én vagyunk láthatóak, azonban a férjem is – aki orvosként dolgozik, ezért kevés ideje van aktívan foglalkozni a márkával – százszázalékosan támogat minket, még a divatbemutatónkon is részt vett, férfi modellként.”

Carla a legtöbb életpártihoz hasonlóan, abortusz tekintetében pozitívan gondolkozik a jövőről. „Azt szeretnénk láttatni, amit ünnepelünk, és nem pedig azt, amit ellenzünk. Imádkozó harcosok vagyunk, hiszünk abban, hogy együtt képesek vagyunk győzni azért, hogy a legapróbb életet is elismerjék értékként.”

 

Olvasson tovább: