Kereső toggle

Harmincéves a repülő elefánt

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

William Edward Boeing aligha gondolhatta 1916-ban, amikor első repülőgépe felszállt,
hogy egy napon az ő nevét viselő "repülő elefántokból" ezernél is több fog röpködni
szerte a világon. Az egyesült államokbeli Seattle-től északra fekvő Everettben gyártott
Boeing 747-esek harminc éve vannak úton, bevezetve a nagy távolságú légi utazások
korszakát. Pedig az egész egy fiaskóval kezdődött: a Boeing a Lockheeddel szemben
1965-ben elveszítette a versenyt egy hatalmas méret? szállító repülőgép megrendeléséért.
A győztes akkor a C-5A Galaxyt építette meg, amely két évtizeden át a világ
legnagyobb légi szállító járműve volt. A Boeing is hasznosította azonban a versenytárgyaláshoz
előkészített terveit, és a PanAm segítségével létrehozott egy addig nem ismert méret?
utasszállító repülőgépet, a Boeing 747-et, melynek már 1967-ben megkezdték a gyártását.
Ez a PanAm 25 gépre szóló megrendelésével kezdődött. Az első gép 1969 februárjában
indult útnak a New York–London járaton. Azóta a négy sugárhajtóműv? légimasina
alaposan megváltozott. Szárnyainak fesztávolsága 64,31 méterre, egykori 322 tonnás
felszállósúlya 422 tonnára növekedett. Érdekes módon a hossza alig változott: most
is kicsivel több mint 70 méter. A Jumbo eredetileg

336-450 utas szállítására volt képes, ma viszont már akár 550-en is felférnek rá.
A repülőgép-óriások ára kereken 170 millió dollár, azaz körülbelül 37 milliárd
forint. Egykor havonta hat darabot is készítettek belőle, ma ez a szám az ázsiai válság
és a cég belső problémái miatt egyre esik vissza. A gyártó minden egyes darabon
mintegy 32-35 millió dollárt (mintegy 7 milliárd forintot) keresett. Eddig 1291 Jumbót
helyeztek üzembe, ebből 567 volt a legmodernebb 747–400-as változat. (MTI)

Olvasson tovább: