Kiemelik Nelson egykori hajóját
Uruguayban ahaditengerészet részt vesz két, a XIX. század elején a La Plata folyó
torkolatában elsüllyedt, történelmi múltú hadihajó kiemelésében. Az egyik a brit
Agamemnon, amelynek parancsnoka három éven át a későbbi trafalgari győztes, Horatio
Nelson volt, a másik pedig a San Salvador nev? spanyol hadihajó. Az 1781 áprilisában
vízre bocsátott Agamemnonnak 64 ágyúja volt és 500 ember befogadására volt
alkalmas. Számos tengeri ütközet után homokzátonyra futott Punta del Este kikötő közelében,
és ezt követően sorsára hagyták. A San Salvador 1812-ben egy augusztusi éjszakán süllyedt
el egy heves viharban. Két hobbybúvár találta meg 1992-ben az Agamemnont, egy évre rá
pedig a spanyol hajót. Az oxfordi egyetem tengerkutatói tavaly megvizsgálták a hajóroncsokat.
Véleményük szerint a napóleoni időkből a San Salvador az eddigi legjelentősebb hajózási
lelet. (MTI)
"Show-sóvár" amerikaiak
Az amerikaiak leginkább a show-kért sóvárognak, s mozira és sporteseményekre
kevesebbet költenek. Az Egyesült Államok lakossága 10,4 milliárd dollárt áldozott
tavaly arra, hogy élő show-kat láthasson, míg mozijegyből összesen csak 6,5 milliárd
dollárnyi kelt el, sporteseményekre pedig 6,3 milliárd dollárért váltottak belépőket.
Az AP ismertetése szerint hat évre visszatekintve – és az inflációt is figyelembe véve
– 1,8 milliárd dollárral költöttek többet az amerikaiak show-jegyekre. Az átlag
amerikai 1997-ben 38 dollár 78 centért "show-zott", 24 dollár 44 centért mozizott,
és 23 dollár 43 centért szurkolt kedvenc játékosainak. A mozik és a sportesemények
kárára történő eltolódás oka, hogy egyre több a show – ami az Egyesült Államokban
úgyszólván mindent jelent, ami színpadon zajlik, a színházi előadástól a Las
Vegas-i szállodák színpadain fellépő sztárok kabaréjáig vagy slágerestjéig és a
bárok műsoráig –, míg sportrendezvényekből nagyjából ugyanannyi akad, mint régebben,
a moziba járók hadát pedig a videózás apasztja. (MTI)