Kereső toggle

Valami egészen új az elektronikus zenében

Tom wade shepherd

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Tom WADE Shepherd GOD CREATED című zenei albuma egy epikus kaland, amely egy olyan utazásra hív bennünket, ahol a tér és az idő pár pillanatra elvész. Kutakodni kezdtem, hogy kiről is van szó, és nagy csodálkozásomra kiderült: az eddig ismeretlen szerző mögött a Hit Rádióból ismert műsorvezető, Pásztor Tamás áll.

Nem is tudtam, hogy zenész vagy, egyáltalán, hogy zenélsz. Mikorra nyúlnak vissza a szálak?

– Az elején szeretném tisztázni, hogy abban a formában, ahogy ezt értjük, én nem tartom magam zenésznek. Persze a szívemben egy kicsit mégis zenésznek érzem magam. De nevezzünk csak inkább, ahogy a barátaim hívnak, amolyan elektor kalandornak. (Nevet)

Hogyan kezdődött minden?

– Ezt a fajta zenélést, zeneszerkesztést 18 évvel ezelőtt kezdtem, amikor is megvásároltam az első zeneszerkesztő szoftveremet. Mindig is szerettem volna kifejezni magam, mint a művészek. Gyermekkorom óta fontos és meghatározó része volt életemnek a zene: a jazz, a pop, a soul, a rock, stb. – azonban az egyszerűség kedvéért az elektronikus zenét választottam. Szóval így elkezdtem a szoftverek segítségével „zenélni”. Rengeteg inspirációt kaptam népszerű zenekaroktól, zenészektől. Csak hogy néhányat megemlítsek a teljesség igénye nélkül: az Új Forrás zenekartól, Pajor Tamástól, ifj. Balogh Ferenctől és Takács Tamástól. Eleinte nem volt kiforrva bennem, mit is akarok, így maradt több mint egy évtizedig hobbi szinten. Kaptam felkéréseket itt-ott zenei projektekhez. Azóta is folyamatosan foglalkoztam stúdiótechnikával, elektroakusztikával, hangmérnökként is tevékenykedtem, emellett 9 éve rádiózok.

Kikkel dolgoztál eddig együtt?

– Több zenekar technikusa és koncerthangmérnöke is voltam, például az Új Forrás etno-gospel zenekarnak és a Street Gospel blues-rock formációnak, amely a Petra Classic amerikai rockegyüttes előzenekaraként „debütált”. Mindeközben felkértek zsűritagnak egy online tehetségkutatóhoz, a Be a Spark-hoz. 2015-ben Erik Newman Új Világ című nagylemezének producere voltam. Ekkor megjelent a Dance With Beactive CD-m, és talán itt kezdődött az igazi változás. Egyébként az album Cseresnyés Bea egészségmentor Power & Fun DVD zenei anyagát képezi. Ez a projekt egy dinamikus edzés, táncos produkció. Ezt követően jött egy újabb album, a Baby Inside. Ezt a zenét szintén Beáta ihlette, mikor várandós volt. Az ember születéséről szól, amíg világra nem jön, ezért lett a neve: Baby Inside. És ezután 2016 végén jött az említett CD, a God Created.

A hétköznapokban honnan meríted az ihletet?

– A zeneszámok sokféle módon születnek. Szinte minden inspirál, van, ami jobban, van, ami kevésbé. Mindig is nagy hatással volt rám például a világegyetem, a víz alatti élővilág és természetesen a Biblia is. Az ihlet egyszer csak jön, még úgy is, hogy egy zajból kihallok egy hangot („A fékhangból is hallom a zenei á-t” by Pajor Tamás).

Hogyan készül nálad egy alkotás?

– Ez inkább kicsit olyan, mint a főzés. Én nem nagyon tudok. (Nevet) Egyszer csak elkezdem, felszeletelem, kevergetem, összerakosgatom. Néha csak az alapanyagokból dolgozok, néha előveszek egy „pörköltalapot” és abból lesz az „étel”. Valahogy így. De azért mindig kitalálok valami újat is. Viszont előfordul olyan is, hogy a zenei anyag hosszabb ideig alakul, érlelődik, akár egy jó sajt.

Mit érdemes tudni az albumodról, hogy megértsük a lényeget?

– A God Created egy epikus kaland, amely tiszteletben tartja az anyag és idő mesteri tervezését. A zene tisztán elektronikus, mely széles spektrumot fog át, a régi iskola elektronikus útvonalaira tér vissza, de a hangzás korszerűbb, keveréke az ambient, a chillout és az atmoszferikus stílusnak. Az emberiségről szól, a teremtéstől az elragadtatásig 11 zeneszámban átölelve a Szentírás szerint. A God Created cím a Biblia kezdeti szavait idézi, amikor Isten megteremtette az eget és a földet és az első emberpárt. Majd az azt követő életet, amit az ember tragédiája tört ketté. Majd jön az isteni megoldás, a megváltás Jézus részéről, majd a feltámadás. Ezután egy korszak, az imádkozók, az egyház korszaka. Ezután Jézus visszajövetele. Majd végül az egyház evakuálása, kiragadása a földrő̋l. Left Behind.

Mesélj az utolsó zeneszámról, mert úgy tudom, hogy ebben több is van, mint az elragadtatás.

– Csak ebben az egy zeneszámban hallható emberi hang, az album alapvetően instrumentális. Az eredeti címe nem az Elragadtatás volt, hanem a Hova tűntek a gyerekek? A történet 2013-ra nyúlik vissza, amikor Izraelben voltam. Ekkor eljutottunk a Jad Vasem múzeumba, amely a holokauszt áldozatainak és hőseinek állít emléket. Ezen a helyen a több épület között található a gyermekek múzeuma. Sosem fogom elfelejteni. Szóval, itt található az a hely, ahol megemlékeznek a holokausztban meghalt 500ezer gyermekről. A nagyteremben majdnem korom sötét van, csak sok száz világító pontot, mint a csillagokat fedezek fel. Halk zene hallatszik, alatta az áldozatok neveit sorolják folyamatosan. A sok csillagszerű fény az Ábrahámnak tett ígéretet jelképezi, ugyanis azt ígérte Isten neki, hogy annyian fognak tőle származni, mint égen a csillag. Dráma és valóság.

Milyen érzések vagy gondolatok öntöttek el, amikor elkezdted a munkát, és most, hogy kész lett az album?

– Ezen másfél évig dolgoztam. Bibliaolvasó emberként néha elgondolkodom egy-egy történeten, érzések, intuíciók jönnek fel bennem. Ez is így született. Ehhez kerestem zenei hangulatokat. Az album lehetett volna monumentálisabb, ahogy a „nagy elődöktől” ezt láttam és hallottam, de azt szerettem volna, hogy mindenkihez szóljon, ne legyen úgymond rétegzene. Zenei hangulatokat szeretnék közölni vele az adott témában.

Van-e titkos vágyad?

– A titok az titok. Na jó, halkan mondom. Talán egy-két világsiker vagy filmzene. (Nevet) Csak vicceltem, nincsenek nagy, magasztos álmaim. Szenvedélyesen csinálok bármit, amit csinálok. Ha már egy kicsit hozzátehetek a földi léthez, akkor nem volt hiábavaló az egész. Olyan ember szeretnék lenni, akit érdemes meghallani. Egy dolog, egy ember, egy ügy nem maradhat önmagában, mindig egy nagyobb dolgot, embert, ügyet kell szolgáljon. Hát nem ilyen volt a megváltás is?

Ha jól tudom, most nem csak a szórakoztatás a célod a kész albummal.

– Egy jótékony dolog, amely egy jó ügyet támogat. A Kisapáti Majorban épülő ifjúsági központ részére megy a CD teljes bevétele. Nagyon fontos számomra a fiatal generáció támogatása, hiszen bennük van a jövő! Ahogy a zsoltáros írja: „Mint a nyilak a hősnek kezében, olyanok a serdülő fiak…”

Ferjáncz Csillag

Olvasson tovább: