Kereső toggle

Csak a Facebook?

Tovább növeli virtuális birodalmát a közösségi média óriása

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Múlt héten tartotta San Franciscóban az F8 nevű éves fejlesztői konferenciáját a Facebook, ahol számos új technológia és termék került bemutatásra. Ahogy azt Mark Zuckerberg, a cég vezérigazgatója nyitó előadásában elmondta, mára a Facebook kinőtte magát az egyetlen nagy alkalmazásból, helyette alkalmazások egy komplett családjáról beszélhetünk. Ennek tagjai a Groups (700 millió felhasználó), a tavaly 19 milliárd dollárért felvásárolt WhatsApp (700 millió felhasználó), a Messenger (600 millió felhasználó), az Instagram (300 millió felhasználó), valamint maga a Facebook (1,4 milliárd felhasználó).

A talán leglényegesebb bejelentés a Messenger alkalmazás kibővítése, amivel lehetővé válik, hogy külső programokból közvetlenül a Messengeren keresztül osszunk meg tartalmakat. Legyen az egy újonnan készített vicces animáció, egy filmekből összevágott videorészlet, hangüzenet vagy a legfrissebb sporthírek. A lényeg, hogy minél kényelmesebben, minél sokfélébb, színesebb módokon tudjuk kifejezni egymásnak a mondanivalónkat.

Ezenkívül megnyílik az út a Messenger üzleti célú felhasználása előtt is: a rendszert integrálhatjuk akár webáruházakba, ügyfélszolgálati rendszerekbe is. Ha az ügyfél csatlakozik az oldalra a Facebook-fiókjával, ezen keresztül egyszerre tud kommunikálni az ügyfélszolgálattal, leadhatja rendelését, majd nyomon tudja követni a megrendelt termék útvonalát a házhoz szállításig. Nem szükséges többé, hogy e-mailek tömkelegét kapjuk külön a vásárlásról, a fizetési visszaigazolásról, majd a kézbesítésről. És természetesen az üzlet számára is kényelmesebb, hogy mindent egy helyen intézhet, egy helyen rendelkezésére áll minden információ az ügyfélről, preferenciáiról, korábbi vásárlásairól. 

A Messengeren keresztül hamarosan az is lehetővé válik, hogy a felhasználók pénzt küldjenek egymásnak. Ehhez csak annyi kell, hogy csatlakoztassák Visa vagy MasterCard bankkártyájukat. A biztonságos használat érdekében meg kell adni egy PIN kódot is, illetve az újabb iPhone készülékek használóinak elég az ujjlenyomatukat megadni az azonosításhoz. Amerikában néhány hónapon belül kerül bevezetésre az új rendszer, amivel tehát a teljes vásárlást egy helyen, egy rendszerben intézhetjük.

Újdonság, hogy a Facebookra feltöltött videókat már külső oldalakra is beágyazhatjuk, akárcsak más videomegosztónál. Ezzel a Facebook újfent a Google-lel, illetve ebben az esetben a YouTube-bal kívánja felvenni a versenyt. Ez nagy előnyt jelent a híroldalak számára is, ahogy a kommentek terén bevezetett új funkció is. A rendszer most már szinkronizálni fogja a felhasználók külső oldalakon írt kommentjeit a Facebookon az adott tartalomhoz, oldalhoz írt kommentjeikkel. Így nem kell, hogy két felületen párhuzamosan menjen a tartalmakról a kommentelés. Az új szolgáltatást már olyan nagy portálok használják, mint a Huffington Post, a Fox Sports, az Elite Daily vagy a BuzzFeed.

Nagy hangsúlyt kapott a konferencián a virtual reality (virtuális valóság) témája is. A cég tavaly vásárolta fel 2 milliárd dollárért az Oculus VR nevű VR-szemüveget gyártó céget. A téma egyik szakértője, Michael Abrash azt bizonygatta, hogy a többszöri sikertelen próbálkozások ellenére igenis van jövője ennek az iparágnak. A virtuális valóság ugyanis lehet ugyanolyan valós, mint a „valódi valóság”, hiszen ott is csak az agyat érintő elektromos ingerekről van szó. A kérdés tehát csak annyi, hogy valamilyen műszerrel elő tudunk-e állítani hasonló ingereket.

Ehhez kapcsolódik, hogy lehetővé vált, hogy a Facebookon ilyen technológiájú, VR-t használó szferikus gömbpanoráma-videókat is megosszunk. A vállalat vezetője úgy hiszi, ez lesz a következő nagy lépés a tartalmak megosztásában. Ahogy az egyszerű szöveges alapú kommunikációt szépen fokozatosan felváltották a képek, majd a videók, a folyamat következő fázisában ezek fognak előtérbe kerülni.

Megdöbbentő eredményeket mutatott a cég a mesterségesintelligencia- kutatások területén is. Új rendszerük képes videók elemzésére is, azokban képes több különböző tevékenységet felismerni. Például azonosítani tudja, hogy egy sportvideón éppen jégkorong meccs zajlik-e, vagy gördeszkáznak-e.

A gép szöveg elemzésére, tanulmányozására is képes, hogy aztán kérdéseinkre választ tudjon adni.

Ezekkel a fejlesztésekkel természetesen szintén az a célja a Facebooknak, hogy a felhasználói élményt tovább fokozza. A 2013-ban felvásárolt Parse pedig már az Internet of Things világába tartozó készülékek számára is használható lesz. Ezzel lehetővé válik, hogy a garázskapu, az öntözőrendszer, a kávéfőző vagy a villanykapcsolók is integrálhatóak legyenek a rendszerrel, és így a felhasználó minden készülékére a Facebook-fiókján keresztül csatlakozhasson, és azon keresztül vezérelhesse őket.

A konferencián bemutatták az első, internet szórására tervezett drónt, Mark Zuckerberg ugyanis küldetésének tartja, hogy az egész világ számára elérhetővé tegye az internetet. Ennek jegyében alapította meg többedmagával 2013-ban az Internet.org nevű szervezetet, amivel az a céljuk, hogy a fejlődő világ országaiba, Afrika, Ázsia különböző térségeibe is eljuttassák a világhálót. Az Aquila névre keresztelt drón terveik szerint nyáron kezdi meg a tesztüzemet. A gépezet napelemmel működik, fesztávolsága körülbelül akkora, mint egy Boeing 767 utasszállítóé, mégis olyan anyagokból készült, aminek köszönhetően súlya nem több egy autóénál. A repülők körülbelül 20 ezer méteres magasságból, lézeres technológiával fogják szórni az internetet.

Olvasson tovább: