Kereső toggle

A Duna szerelmese

Beszélgetés Sztankó Attilával, az Európa Csoport tulajdonos-igazgatójával

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

„A Duna nem pusztán egy folyó, hanem különleges élményt is jelent, a magyarság szimbóluma” – fejtette ki a Heteknek Sztankó Attila. Az Európa Csoport vezetőjével az augusztus 20-ai Lajta monitor ünnepélyes átadása kapcsán beszélgettünk.

Tulajdonképpen Önnek az egész élete a hajózásról szólt. Hogyan lett önből a Duna szerelmese?
– Ha valaki eltölt néhány évet hajózással, legyen szó akár csak kenuzásról, vitorlázásról, a nagyobb hajókról nem is beszélve, az képes életre szólóan a víz szerelmesévé válni. Szerintem az emberben ez kódolva van. Ráadásul nekem a rendszerváltás körüli idők nem sok választást hagytak. A kilencvenes évek közepe felé már nem folytathattam a munkámat egyszerű hajós emberként, így néhány barátommal együtt úgy döntöttünk, hogy vállalkozóként dolgozunk tovább. Őszintén szólva más dolgokhoz nem igazán értek, de a hajózáshoz igen. Az elmúlt tizenöt évben minden energiámat és a vállalkozásból befolyó pénzeket mindig újabb hajókra, kikötőkre és azok felújítására fordítottam. Hála Istennek, mára az Európa hajóval együtt kilenc mozgó és számtalan nem mozgó hajónk, éttermünk, alapítványunk és más, a hajózással összefüggő vállalkozási tevékenységünk van.
A dunai hajózás gróf Széchenyi István óta már mintegy százhetven éves múltra tekint vissza. A jelenben milyen jelentősége van és milyen lehetőségek rejlenek benne még esetleg?
– Azt látni kell, hogy a Duna Európában, sőt az egész világon egyedülálló földrajzi képződmény. Talán nincs más olyan folyó, amely ennyi országot, kultúrát összeköt. A rendszerváltást követően – sajnos – a nagy múltú dunai hajózás veszített jelentőségéből országos szinten: kevesen tudják, hogy manapság az elhanyagoltsága miatt már vannak olyan időszakok, amikor az alacsony vízállás miatt nem lehet kihajózni Budapestről, de például a dunaföldvári hídnál is rendszeresen fennakadnak uszályok. Szerencsére az európai uniós támogatásokkal most talán lehet némi változás. Úgy látom, hogy a politikai szereplők itthon egyáltalán nem ismerik fel a Duna jelentőségét. Harminc éve nem készülnek igazán mélyreható tervek a folyóval kapcsolatosan.
Tudomásunk szerint önhöz tartoznak a Zoltán, a Kassa, a Bakony nevű hajók is. Ezeknek milyen szerepet szánt?
– Ezek a hajók 2003-ban kerültek hozzám, amikor a Mahartnál árverést tartottak. Rajtam kívül csak lángvágóval voltak ott emberek, de szerencsére olcsó volt a vas világpiaci ára. Hét hajót gondozunk, ezek közül a Sopron az egyedüli, amely működőképes, és a többit is tudja mozgatni. Most Komárnóban van, várja az utolsó hajó hazahozatalát. Az utolsó Duna-tengerjáró hajó, a Kassa, a Batthyány téren van. Felújítottuk, majd továbbadtuk az Octopus nevű társszervezetnek. Állandó búvárkiállítást terveznek rajta.
A Lajta monitor hajónak augusztus 20-án lesz a névadója, jövőre lesz száznegyven éves. Az amerikai észak–dél háborúban is ezt a típusú hajót vetették be. Ez volt az első hajó, amely acélból készült. Nem volt sok ágyú az oldalán, csak kettő, és úgy készítették el a hajótestet, hogy az alig áll ki a vízből, úgy néz ki, mint egy tengeralattjáró.
1877-ben az Osztrák–Magyar Monarchia négy ilyen hajót készíttetett, méghozzá speciális módon, úgy, hogy merülése nem lehetett több egy méter tíz centiméternél, további paramétereit tekintve: ötven méter hosszú és háromszáz tonna.
Az augusztus 20-ai program kapcsán annyi tudható, hogy kormányzati támogatással jelen lesznek árvízkárosult gyerekek, illetve árva gyerekek is. (Korábbi években is jellemzőek voltak a karitatív tevékenységek az alapítvány részéről.) Ez egy másfél órás program lesz, és terveink szerint a hajó úgy fog kinézni, mint az 1870-es években. Oda szeretnénk vontatni a Duna közepére a Parlament elé. Olyan tradicionális névadót tervezünk, amelyet százegynéhány évvel ezelőtt is megkapott. Lesz katonai parádé, katonazenekar, talán még díszlövések is. Persze nem azért, mintha a hajó a jövőben háborús szerepet vállalhatna, hanem a múlt miatt fontos. Szeretnénk bemutatni azt is, hogy milyen lehetett az élet egy hadihajón, ki lehetne próbálni az ágyúkat, a golyószórókat, az ágyakat, amikben a legénység aludt.
Mit lehet tudni a neszmélyi hajóskanzenről?
– A hajók mellett egy hatalmas parkoló, sétány és egy uniós játszótér is a skanzen részét képezi. Egyébként a hajók turistaszállásként is működnek. Összesen hét van, ebből három-négy mindig ott lesz, alkalmanként felhozunk egyet-egyet Budapestre, hogy bemutassuk őket a közönség számára.
Hogyan lehet bemutatni ezeket a hajókat a külföldiek számára?
– Az utóbbi időben az a tendencia, hogy nem utazási irodákon keresztül jönnek a vendégek.
A turisták mostanában az internetes foglalásokat részesítik előnyben, akár a programoknál is. Ez egy teljesen új helyzet, amelyhez alkalmazkodnunk kell.
Amiről még mindenképpen említést kell tennünk, az az Európa Csoport nevű hajózási vállalkozás…
– Igen, és itt elsőként ki kell emelnem az Európa hajót, amely ennek a vállalatnak fontos alapeleme. Ez a hajó az 1950-es években épült, a mi kezünkben pedig kilenc éve üzemel. Amikor 2000-ben megvettük ezt a vízi járművet, teljesen felújítottuk, és ezért is válhatott a dunai hajózás egyik ékszerévé. Nem véletlen, hogy az Európa hajó ma már igen közkedvelt a különböző, így például politikai és egyéb közéleti események, családi vagy más programok megrendezése kapcsán. A vállalkozásunk egyébként kisebb hajók üzemeltetésével kezdődött, de folyamatosan volt bennem és munkatársaimban is egy olyan elképzelés, hogy a vízhez kötődően milyen egyéb szolgáltatásokat nyújthatunk az emberek számára. Így kezdődött el az Európa hajó építése, a különböző hajós éttermek üzemeltetése és más egyéb tevékenységeink.
Mit ért az egyéb tevékenységek alatt?
– Ki kell emelnem a hajós búcsúztatást, amely egyedülálló talán egész Európában színvonalát tekintve. Ez gyakorlatilag a vízen végzett temetést jelenti, amelyet sóból készült, úgynevezett biournák segítségével hajtunk végre. Vannak ennél azért könnyedebb szolgáltatásaink is, ilyen például a sörhajó, amely elsősorban a turisták számára jelenthet élményt. A sörhajón minőségi sörök, virsli és pogácsa elfogyasztása mellett tekinthetik meg az érdeklődők Budapest nevezetességeit. De nyújtunk még ehhez hasonló programokat, csak kissé konszolidáltabb formában: sör helyett kávéval, süteménnyel és egyéb finomságokkal. Tervezzük egyébként például azt is, hogy a Budapestet környező falvak tömegközlekedésében is részt vállalunk majd egy speciális hajótípussal, amely a menetrendszerinti buszok átlagsebességét is meghaladhatja, így nagy segítséget jelenthet a Budapestre utazni kívánók számára. Mindenképpen szót kell ejtenem még a hajós esküvőinkről, amelyek iránt hatalmas a kereslet. Ez az esemény a Dunán hajózva igazán különleges élményt szokott jelenteni a házaspár és a vendégek számára is – ezzel párhuzamosan pedig mi magunk is minőségi szolgáltatásokat és igényes környezetet biztosítunk hajóinkkal és az azokon levő éttermeinkkel.

Olvasson tovább: