Kereső toggle

Belül semmi

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az Overnight című film egy magyar bróker napját mutatja be, reggeltől másnap
reggelig. Tanulságra törekszik persze. Előzetes ismereteink (Tőzsdecápák,
Brókerarcok, Top Dogs) és a köznép nevében érzett előítéleteink miatt hajszát
gyanítunk, stressz-helyzeteket, levezetésként pedig esti tivornyát. Nem is
lövünk mellé. Mégis, Török Ferenc filmjében nem a „pörgés ezerrel” az életforma
védjegye, hanem a blazírt szövegek, amivel az öltönyösök egymást nyírják vagy
csak kóstolgatják. Mindjárt a reggeli céges meditáció után.

Egy Péter nevű brókernek mindez apróbb gondja. Nem elég, hogy pozitív
terhességi tesztről értesítik levélben, de Fischer, a tipikus német jön Pestre,
hogy elvigye itt fialtatott eurómillióit hozamostul. Persze sehol a pénz, hogy
is lenne, forog a világban, sok más zsebbe is kamatozik, olvastunk már nem egy
ilyet. A kihívás: hogyan lehet az időeltolódást és az árfolyamingást kihasználva
egy éjszaka alatt visszaszerezni az elsíbolt milliókat, némi át- és
visszautalgatással.

Egzotikus egy világ ez, de melyik szakmáé nem, ha belegondolunk. Csak távolról
kell nézni, kellő borzongással és intuícióhiánnyal. Az egyszerre megvetett és
irigyelt aranyketrecben többnyire fiatalok alakítanak (a stílus minden),
százmilliókat pumpálnak a föld különböző börzéi között elektronikusan, laptopjuk
lüktető szívmotor, érhálózatuk az internet. „Egy tonna búza, mire kenyér lesz
belőle, több ezerszer cserél gazdát. Őrület, belegondoltál ebbe…? ” – hangzik el
egy luxus (Lexus) autóban. Gyanítjuk, az ismert etikai kifogásra utalnak,
miszerint a pusztán virtuális, értéket nem termelő pénzmozgás nyeresége
legalábbis megkérdőjelezhető. Akárhogy is, a dolog működik. A való életben és a
filmben is. Péter az itthoni gyanús ügyek miatt Indiában tőzsdéző Zolival addig
mobilozik, míg ösz-szejön az ügylet. Fischer elégedetten távozik, hősünk meg –
lekésve exnője abortuszát – álomba zuhan egy taxiban, ami bolyongva és
reménytelenül keresi a célállomást…

Bár az Overnight egy életmodell portréjaként tévében megállná a helyét, moziba
menést azért nem ér meg. A kellő irónia mellett („…mi az, nem működik a Mont
Blanc?”– vetik oda hősünknek, mert tolla akad) ugyanis elkíséri a sztorit a
komolynak szánt mai magyar filmek búskomor, mindenestül reménytelen hangulata,
ami az említett műfaji elődöket nem jellemzi. Bár azok is kritikusak a kiégett,
de minimum cinikus yuppie-kat termelő brókervilággal szemben.

A színészek egyébként jól adják. Máté Gábor mint szobagolfos főnök „kő-papír-olló”
bajnokságra gyúr, Gryllus Dorka és Eszenyi Enikő pedig Péter kellékeiként (bár
ez így nem túl PC) alakítanak kiválóan.

S hogy mire jó egy ilyen film? Nem valószínű, hogy láttára a közgázos és
pénzügyes menzák zsúfoltsága csökkenni fog. De pályaválasztás előttieknek azért
levetítendő.

Olvasson tovább: