Kereső toggle

Kölni Franciaországból

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A kellemes illatok hazája újból felfedezte a kölnit. Ezúttal krém és púder
formájában, s így az illatszer ízléses kis dobozokban vagy stift alakjában
minden retikülben megfér.

A sokat utazó hölgyek számára azért is praktikus az újítás, mert a
repülőgépekre folyadékot csak korlátozott mennyiségben vihetnek magukkal az
utastérbe. Ugyancsak előny, hogy a kölnipúder és a kölnikrém a folyadékkal
ellentétben nem tartalmaz alkoholt, valamint nagy választékban, a legkülönfélébb
árkategóriákban szinte minden megtalálható: a könnyű virágillattól egészen a
nehéz orientális parfümökig.

Az illatszer magyar megjelölését a német Kölnben gyártott, máig védett Kölnisch
Wasserről (kölni vízről) kapta: az 1700-as évek legelején kezdték gyártani,
messze legismertebb márkája a 4711-es. Kétszáz éves recept alapján állítják elő
a mai napig, és évekig tölgyfa hordókban érlelik. A recept természetesen titkos,
a család féltékenyen őrzi, így csak a legfőbb alkotórészek ismertek:
citrusfélékből kivont illóolajok, rozmaring, levendula és tiszta alkohol. A
kölnivíz elnevezés azonban a kevésbé ismert Farina nevéhez kötődik: a cégalapító
Johann Maria Farina (1685–1766) 1709-ben citrom-, narancs-, bergamott-,
mandarin-, lime-, cédrus- és grapefruitolajból, valamint különféle füvekből
illatos alkoholos oldatot készített luxuscikkekkel kereskedő boltja számára, s a
szert máig gyártják a cégnél, amely egyben a világ legrégebben fennálló
illatszergyára.

Kölninek csupán a német Köln városából származó vizet, a Kölnisch Wassert
nevezhetjük, minden mást toalettvíznek, parfümnek, illatszernek hívnak. Kölnivíz
(eau de Cologne) vásárlásakor figyeljünk az elnevezésre: a termék célja a
frissítés, üdítés, illatosítás, ezért nem erős az illatuk (illatanyag-tartalmuk
3-5 százalék). A parfümözött kölnivíz illatanyag tartalma magasabb (5-8
százalék), a legtöbb illatanyagot (legalább 10 százalék) a parfüm tartalmazza:
ennél a készítménynél viszont már az illatosítás is cél. Az illat mennyiségének
növekedésével együtt nő annak tartóssága is: ha egy márkás illatosítószer ára
feltűnően alacsony, joggal gyanakodhatunk, hogy kölnivizet vagy nem eredeti
készítményt (utánzatot) kínálnak eladásra. (Szubotics M.)

Olvasson tovább: