Kereső toggle

Filmek Írországból

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Március 2-a és 8-a között a Művész mozi díjnyertes ír filmek széles skáláját
mutatta be a nagyérdeműnek. Olyan újabb alkotások szerepeltek a műsoron, melyeket a
magyar közönség eddig még nem láthatott, ezért a vetítések eredeti nyelven vagy
szinkrontolmácsolás kíséretében zajlottak. Az egyik film vetítésén (Egy kapcsolat
vége, melynek magyarországi bemutatója április 27-én lesz) jelen volt Stephen Rea is,
a neves ír színész, Neil Jordan filmjeinek sokat foglalkoztatott szereplője. A széles
választékú program keretében esténként két játékfilmet, délutánonként pedig
dokumentum- és amatőr kisfilmeket nézhetett meg a közönség, amely rendre zsúfolásig
megtöltötte a nézőteret.

A számos bemutatott vígjáték egyikét, az Agnes Browne cím? filmet nemsokára a
magyar mozik is játszani fogják. Az 1967-ben játszódó történet egy életrevaló
családanyáról szól, arról, hogyan igyekszik megözvegyülve újból egyenesbe jönni.
A film nem szűkölködik helyzetkomikumokban, és a befejezése meglehetősen váratlanra
sikeredik.

A vetítéssorozaton a Bűncézár cím? gengszterfilm is vászonra került, amely az
egyik leghírhedtebb dublini bűnöző, Martin Cahill életéről szól. A John Boorman
rendezésében készült alkotás ifjúkorától mutatja be Cahill pályafutását, ahogy
furfangos módszerekkel kiépítette a hatalmát, átverve a rendőrséget és a bírósági
hatóságokat. Némi párhuzam vonható Neil Jordannak egy IRA-vezért életre keltő
alkotása – a "Michael Collins" – és Boorman filmje között a tekintetben, hogy
mindkettő igyekszik bemutatni az írek megosztottságát, azt, hogy mennyire képtelenek
hosszabb távon egy-egy közös ügy érdekében összefogni. Visszatérő motívum az árulás
és a kiábrándultság, az "úttörők" elszigetelődése saját mozgalmukon (bandájukon)
belül.

A filmhét kezdeményezője, a Ma-gyar–Ír Baráti Szövetség azzal a deklarált céllal
szervezte meg az eseményt, hogy Írországot új szemszögből, kortárs filmművészetének
legjaván keresztül is megismertesse a hazai közönséggel. A látottak alapján végül
is elmondható: a filmek – még az amerikai segédlettel létrehozott alkotások is –
némileg közelebb vittek a zöld szigeten uralkodó állapotok, a társadalmi feszültségek
és a megosztottság megértéséhez.

Olvasson tovább: