Kereső toggle

Mire jók a mechanikus lopásgátlók

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása



Az a jó, ha a helyén marad    Fotó: S. L.

Ígéretünkhöz híven folytatjuk sorozatunkat az autófeltörés és -lopás témakörében,
az alkalmazott lopásgátló eszközök működésének bemutatásával és gyakorlati tanácsokkal.
Kezdjük a mechanikus lopásgátlókkal, melyek fajtájuk szerint lehetnek kormánybilincsek,
kormány-pedál zárak, váltó-kézifék rögzítők, sebességváltózárak vagy kerékbilincsek.
Ezek az eszközök hivatottak megakadályozni a járm? önerejéből történő elmozdítását,
vagy legalábbis késleltetni azt. Az autóban jól látható jelenlétük megnyugtató érzést
ad a tulajdonosoknak, de a mechanikához értő autótolvajoknak is, ugyanis hiába készülnek
ezek a szerkezetek a legkorszer?bb, igen nehezen vágható fémötvözetekből, ha legalább
egy gyenge pontjuk van. A kormánybilincsekkel két gond lehet. Az egyik, hogy többségük
zárja töréssel vagy kihúzással hatástalanítható, a másik pedig maga a kormány,
mivel ennek fémkerete balesetvédelmi okokból lágy anyagból készül, amely a m?anyag
burkolat lefejtése után egy erővágóval könnyen elnyírható. Ezután nincs más
dolga a tolvajnak, mint hogy szétfeszítse a kormányt és a bilincset eltávolítsa. Ezért
jószívvel csak az angol gyártmányú "Autolok 2000" fantázianev? kormánybilincset
ajánlhatom, amelynek zárja az erőszakos bontási kísérleteknek hosszú ideig ellenáll,
és méreténél fogva hatástalan a kormány elvágása is. Egyre gyakoribb a légzsáklopás
is, melyet egy anya eltávolítása után kormánnyal együtt szoktak elvinni, de az "Autolok
2000” ezt is hatásosan tudja megakadályozni. A váltót behúzott kézifékkarral összekötő
eszköz hátránya az, hogy a váltókarról majdnem mindegyik "gombóc" eltávolítható,
és onnan lehúzva a szerkezetet, megszűnik annak védőfunkciója. Ha nem tudják
leszerelni a váltógombot, akkor a kézifékbowdent szokták elvágni, és ha az egyes
vagy a kettes fokozatot rögzítettük, ha kis sebességgel is, de vígan elvihető az autó.
Ha viszont hátrameneti fokozatban zárjuk a szerkezetet, nagyobb feltűnést kelthet a városon
keresztültolató jármű. Sebességváltózárakból nem olyan nagy a választék, mint
kormánybilincsekből, viszont jobb a hatásfokuk. Szériatartozékként sok Saab-ot védett
már meg a tolvajok ellen. Az utólag beszerelhető változat kiváló képviselője az
izraeli gyártmányú "MUL-T-LOCK" működési elve azon alapszik, hogy egy robusztus,
a kardánalagútra fixen rögzített szerkezettel valamelyik sebességi fokozatban
lelakatoljuk a váltót. Ez esetben is ajánlott a hátrameneti fokozat. A hatóságok "jóvoltából"
sokan ismerik a legkényelmetlenebb, de a leghatásosabb mechanikus lopásgátlót, a kerékbilincset.
Ha nem mint tilosban parkolók, hanem mint tulajdonosok ismerkednek meg ezzel az eszközzel,
bízhatnak benne, hogy járművüket – amely lehet autó vagy akár motorkerékpár is
– nem elsőként fogják kiszemelni a tolvajok. A jó minőség? bilincsek (ilyen például
az angol gyártmányú "Bulldog") úgy karolják át a kerékabroncsot, hogy a gumi
leeresztése esetén sem távolíthatók el és erős acéllemezzel védik a felnit rögzítő
kerékanyákat, megakadályozva a kerékcserét. Hátrányuk, hogy a téli havas, sáros
időszakban könnyen szennyeződnek, és nehezebben távolíthatók el. Végezetül leszögezhetjük,
hogy a jó hatásfokú mechanikus védőeszközök nem olcsók, de ha látta már valaki
az autója hűlt helyét, annak egy lopásgátló a dupláját is megérte volna.

Végezetül érdekességképpen álljon itt néhány adat a fenti eszközök – tesztelt
– strapabírásáról: míg a kormány-pedál zár és az átlós kormányzár erőszakos
eltávolítása körülbelül 30 másodperc alatt kivitelezhető, addig a beszorítható
vagy a műszerfali kormányelfordulás-gátló és a sebváltókar-kézifékzár hatástalanítása
a tolvajnak nagyjából 10 másodperc munkát jelent. A legidőigényesebb vesződés –
több mint 5 perc – a sebességváltózárral és a kormánykereket fedő dobozzal jár.

Az elektronikus indítás- és rablásgátlókkal, valamint a különféle riasztókkal a
következő számban foglalkozunk.

Olvasson tovább: