Kereső toggle

DEEP IMPACT Ütközés a jövővel

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A legújabb amerikai szuper- moziban egy gyorsan
közeledő és roppant terjedelmes üstökös fenyegeti
civilizációnkat. A katasztrófa elkerülésére van némi
esély, de megpróbáltatik az amerikai demokrácia
szilárdsága, nemkülönben az elnök tekintélyének súlya, s
számos törékeny emberi kapcsolat... miközben a hírcsatornák
teljes gőzzel dolgoznak a "világtörténelem legnagyobb
sztoriján", mely szerint egy New York nagyságú égi kődarab
nyomul rendületlenül a Föld felé.

A Dream Works (Lucas és Spielberg cége) látványcsapata a
viszonylag szűken adagolt extra látványosságokat most is
magas szinten szállította, azonban a hangsúly – ezúttal –
egyértelműen az érzelmekre, az emberi értékviszonyokra
került.

A téma egyébként szinte már tipikus. Földrengés, tűzvész
és vízáradat, tornádó, vulkánkitörés, és a csapásokat
– a filmen – rendre túlélő emberiség, amelyet saját
atomfegyverei és a földönkívüliek is megpróbálnak
eltörölni bolygójáról. Most, az évezred végén, amikor az
apokaliptikus látományok a filmiparban is "természetes
módon" szaporodnak el, sokatmondó minden apró motívum, ami
a fantázia-világvégét hivatott hihetőbbé tenni.

A veszélyérzetnek – amire a mozifogyasztó felkapja majd a
fejét – valóságosnak kell lennie, amihez elő lehet húzni
egyet a globális katasztrófaforrások közül. Az egyik ilyen a
Földbe esetlegesen beleszaladó üstökös okozta kozmikus
karambol, ami (bár a tudósok szerint töredékszázaléknyi
esély?) tényleg alkalmas a jelenlegi élővilág jelentős
visszametszésére, vagy akár évekig tartó teljes
redukálására, ahogy azt a filmben is többször
hangsúlyozzák. Előbbi esetet valószínűsíti sok tudós a
dinoszauruszok kihalásának magyarázataként.

Az üstökös becsapódása ugyanis hatalmas porfelhőt ver fel,
ami hosszú időre eltakarja a Nap fényét, s ez "hetek alatt
a növények, hónapok alatt az állatvilág pusztulását
eredményezi" (idézet a filmből).

Figyelemre méltó a bibliai motívumok jelenléte a
produkcióban. Az elsődleges túlélési tervvel kiküldött
űrhajó a "Messiás" nevet viseli – feladata, hogy az
üstökös felszínére helyezett nukleáris bombákkal darabokra
robbantsa a veszedelmes égitestet. Ám van egy B-terv is: ha ez
nem sikerülne – és pont ez történik – egymillió
kiválasztott megmenekülhet az amerikai népességből egy
előre kiásott "bárka" segítségével. A túlélésre
készített bárka hatalmas óvóhely, ahol az előre
kiválasztottak (tudósok, művészek és egyéb kiválóságok),
és a "taj-számuk" alapján kisorsolt, kizárólag ötven
évnél fiatalabb szerencsés átlagpolgárok – meg persze
állatfajok és növények magvai – két évig kihúzhatják,
míg végül – a számítások szerint – a Napot elfedő
porfelhő lassan oszladozni kezd, és kezdetét veheti az
újrabetelepülés.

A filmben szabad utat kapnak a jellegzetes amerikai értékek. Az
elnök – aki nagy tekintélyét népéért érzett
felelősségtudatának és higgadtságának köszönheti – a
világ nyilvánossága előtt vall hitéről. A főszereplő
családokban a nyilvánvaló vég közeledtére megerősödik a
szeretet és az egymáshoz tartozás tudata, s jelentéktelenné
válik többek között a tegnap még mindennél fontosabb
médiakarrier. A sikertelen akcióból visszatérő űrhajósok
pedig egy rögtönzött húzással ugyanezen motívumból
engednek a lehetőség késztetésének, és feláldozzák
magukat az emberiségért –

a "Függetlenség Napjában" látható példa nyomán.

Így is lesz becsapódás és gigantikus szökőár, ami
könynyedén mossa el a tengerparti városokat, és rohan még
hétszáz mérföldnyit a szárazföldek belseje felé... de
aztán a víz is kezd visszahúzódni.

Általános bizakodás és der? uralja a záró képsorokat. Ám
a romos Fehér Ház előtt elhangzó bizakodó elnöki szónoklat
ellenére erősen gyanítjuk: az emberiség – saját erejéből
– továbbra is képtelen megvédeni magát.

Olvasson tovább: