Kereső toggle

Jelek titkai

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Folytatjuk a múlt hónapban indult sorozatunkat, melyben a hazánkban forgalmazott jelentősebb autómárkák nevének jelentését és rövid történetét tekintjük át.

A híres német autógyár története 1916-ban kezdődött Münchenben, a Rapp Motorwerke és a Gustav Otto repülőgépgyár egyesülésével. 1917-ben vették fel a Bayerische Motorenwerke (BMW) nevet. A gyár technikai élvonalbeliségét bizonyítandó 1909-ben egy BMW-motoros repülőgép 9760 méteres magassági világcsúcsot állított fel. Az első világháború elvesztése utáni békeszerződés azonban megtiltotta Németországnak a repülőgépgyártást, és a BMW termelése átalakítására kényszerült. Az első motorkerékpár, amely egy 500 köbcentis boxermotorral és kardántengellyel volt felszerelve, 1923-ban készült el. Az autógyártás csak 1928-ban indult el, amikor felvásárolták a német Dixi autómárkát, ahol – ugyancsak szabadalom alapján – Austin autókat állítottak elő. A második világháború alatt ismét visszatértek a repülőgépmotorok gyártására, ezért a háború végére a müncheni üzem inkább hasonlított egy hatalmas bombatölcsérre, mint egy autógyárra. Itt kell megemlítenem, hogy 1943 végén a BMW üzemeiben 21 ezer külföldi, javarészt zsidó kényszermunkást alkalmaztak. A szövetséges hatalmak és a gazdasági helyzet csak 1952-ben engedte meg, hogy a BMW újból autókat gyárthasson. Napjainkra a német márkák közül a BMW a Mercedes után a második legnagyobb presztízs? autógyártóvá vált. 

Az amerikai Chrysler autómárka megszületése Walter P. Chrysler nevéhez fűződik. Ez a kiváló szakember, aki először a Buick autógyár üzemvezetője, majd a General Motors elnökhelyettese lett, egy nézeteltérés során munkanélkülivé vált. Nem sokkal ez után elvállalta két csődbe ment autógyár, a Willys Overland és a Maxwell Chalmers talpra állítását. Ezek után már elegendő tőkével rendelkezett, hogy önállósítsa magát, és 1923-ban megalkotta első, saját nevével fémjelzett gépkocsiját, a Chrysler 70-est. Az új autómárka iránt óriás volt az érdeklődést, 50 millió dollár értékben kaptak megrendelést. A siker lehetővé tette két tőkeszegény autógyár, az azóta megszűnt de Sotó és a Plymouth felvásárlását. A Chrysler autógyárat sokkal inkább jellemezte az újító szellem, mintsem az a napjainkban is gyakorolt technika, hogy a konkurens modelleket darabokra szedve azt lemásolják. Többek között a Chrysler nevéhez fűződik a gumibakos motorfelfüggesztés, az automatikus kuplung, a szervokormány, a generátor, a négy kerékre ható hidraulikus fékrendszer és az áramvonalas karosszéria elsőkénti alkalmazása. A négykerékhajtású piaci szegmens térnyerése igazolta Chrysler azon döntését, amikor 1987-ben beolvasztotta cégébe a Jeep autómárkát. 1984-ben egy új koncepcióval (szinte egyazon időben a Renault Espace-szel) a Voyager busz limuzinnal lepték meg a piacot. Hogy ki volt az első, arról a mai napig is büszkén vitatkoznak, ezért ideje eredményt hirdetni. A győztes: 1955, Fiat Multipla.

Olvasson tovább: