Kereső toggle

Rudolf Diesel

A dízelmotor szülőatyja

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Rudolf Diesel 1858-ban született Párizsban egy kivándorolt német család sarjaként. Dieselt hajdani professzorának, von Lindennek, a róla elnevezett jéggyártó gép feltalálójának egyik előadása arra inspirálta, hogy elgondolkodjék a hagyományos hőerőgépek üzemanyag-pocsékolásáról. Már ifjú korában könyvet jelentetett meg "Egy észszer? hőmotor elmélete és konstrukciója a gőzgépek és a ma ismert belső égés? motorok helyettesítésére" címmel. Diesel nem kevesebbet ígért, mint hogy egy egyszerű, öngyulladásos motort épít, amely 300 atmoszféra nyomás alkalmazása révén minden lehetséges tüzelőanyagot – a szénportól a nyersolajig – 80 százalékos hatásfokkal eléget. 

Hosszú listát állított öszsze arról, hogy milyen céllal lehet majd használni kis motorját kerékpár, konflis, vasaló, varró- és mosógép, valamint zöldségtisztító gép működtetésére. Élénk fantáziáját olyan hatalmas méret? motorok is foglalkoztatták, amelyeket a nap melege és az apály-dagály áramlása tartott volna üzemben. 1897 júniusában rengeteg kísérletezés után Diesel úgy vélte, közölheti mecénásával – a Krupp konzorciummal –, hogy elkészült négyütem? motorja. Családjának lelkesedve írta: "Elmondhatom, hogy a technikának ezen a legelőkelőbb szakterületén, a motorépítésben, én vagyok az első kis földgolyónkon az óceán mindkét oldalán." Diesel nemcsak éles esz? feltaláló volt, hanem jó üzleti érzékkel megáldott ember is. Találmányáért évi ötvenezer márkát fizetett neki Krupp, az "ágyúkirály". A szabadalom megvásárlása céljából Dieselt felkereste Adolphus Busch is, aki a Missouri állambeli St. Louisból jött, és Amerikában csak "sörkirálynak" ismerték. Diesel nem sokáig habozott, azonnal megkötötték a szerződést, amiért csekély egymillió márkát zsebelt be. Ezután Emanuel Nobel, a bakui olajmezők tulajdonosa következett, aki – hogy ne ellenlábasának, John D. Rockefellernek a kezébe kerüljön a szabadalom, 800 ezer márkát fizetett Dieselnek, miután megalapították az Orosz Diesel Motor Társaságot. "Éjjel nagyon jól aludtam – írta Diesel egyik üzleti útjáról feleségének. – Egyáltalán, mióta beléptem a harmadik millióba, tökéletes éjszakáim vannak, mesterséges eszközök nélkül is, éppen ellenkezőleg más pénzemberekkel, akik minden millióval kevesebbet alszanak." Diesel, mielőtt képviselői az első munkaképes gépeket eladták volna, hatszoros milliomos lett. Az első leszállított motorok azonban használhatatlanul érkeztek vissza a gyárba. Azt ma már nem tudjuk, hogy az üzemanyag minősége, a megmunkálás pontatlansága vagy konstrukciós hiba miatt történt-e mindez, de tény, hogy a Diesel motorgyárak részvényei rohamosan esni kezdtek. A dízelmotorok diadalútja a technika tökéletesedése után csak jó néhány évvel később kezdődött el. Ekkor már háborús szelek fújtak, de Diesel nem gondolt arra, hogy egy angol felkérést – miszerint legyen igazgatója egy szigetországi dízelmotorgyárnak – politikai megfontolásból visszautasítson. Antwerpenben felszállt egy gőzhajóra, és többé senki sem látta… Egyesek szerint a német titkosszolgálat ügynökei tették el láb alól, hogy megóvják a tengeralattjárók titkát.

Olvasson tovább: