Kereső toggle

A szívás szabadsága?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Marlboro elhíresült reklámtevékenysége után a Pall Mall is belehúzott a
vevőtoborzásba: február végén széles körű kampányba kezdett névre szóló
direktmarketing-leveleivel, ami a reklámtörvény szerint tilos.

A színes prospektus szerint a Pall Mall új csomagolásban kerül a polcokra, ez
alkalomból nagyszabású nyereményakciót hirdetett meg a British American Tobacco
Hungary Kft. (BAT). A dohánytermékek reklámtilalma ellenére az interneten pár
perc alatt található tematikus linkgyűjtemény a dohánytermékekről és
gyártójukról; letölthető a Pall Mallt népszerűsítő videofájl; beleolvashatunk a
BAT reklámakciójáról szóló chatfórumba, de azt is megtudhatjuk, hogy a sokak
által ismert Kurt Vonnegut is előszeretettel írt novelláiban a Pall Mallról.
Igaz, egy helyütt az öngyilkosság előkelő formájának is nevezte azt.

Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség sajtószóvivője úgy
tájékoztatott, hogy a BAT februári tevékenységéhez hasonló akciók miatt már
folytatott le a hatóság reklámfelügyeleti eljárást, amely-nek eredményeképpen
jogsértőnek minősítette az ilyen típusú marketingmódszereket. A 2005-ös évben
első fokon 119 milliárd 400 millió forint bírsággal sújtották a renitens
vállalatokat, összesen 1240 esetben. A dohányipar viszont tőkeerős, ez a
„csekély” megrovás nem rettenti el.

Bár a dohánytermékek reklámtilalmát törvény írja elő, a törvény értelmezésében a
törvény alkotója, a felügyeleti szerv és a törvény alá eső vállalat más-más
állásponton van. A jelenlegi vesszőparipa a „reklám közzététele” kifejezés,
ennek csavarásával igyekeznek a megengedett termékismertetést és árfeltüntetést
kiterjeszteni a bolton belüli promóciós eszközökre is.

Az említett direktmarketing-akcióval még nem tudni, mekkorát bukik a BAT, a
büntetés mértékét

a címzettek száma nagyban meghatározza. A több mint két hónapon át tartó akció
nyereményei több százra rúgnak, a fődíj egy kétszemélyes dél-amerikai körút.
Ebből nyilvánvaló, hogy egy komolyabb kampányról van szó, tehát széles körben
kellett teríteniük a szóróanyagot. A büntetés ugyan „borítékolható”, ám a postai
kézbesítés felveti annak kérdését is, hogy vajon a Magyar Posta mint a reklám
közzétevője osztozik-e majd a büntetésben. Lapunk lehetőséget kívánt adni a
szóban forgó vállalatnak is a megszólalásra, a British American Tobacco Hungary
Kft. azonban lapzártánkig nem válaszolt többszöri megkeresésünkre sem.

Olvasson tovább: