Kereső toggle

Őszi primőrök – szerény felhozatal

Megnyílt a Budapesti Autószalon

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Király Sándor

Roncstemetővé válhat Magyarország, amennyiben alacsonyabb regisztrációs adókkal terhelik a használt autókat az újaknál – mondta a múlt héten megnyílt Budapesti Autószalon főszervezője. Győző Gábor felhívással fordult a magyar autósokhoz, a döntéshozókhoz és a sajtó képviselőihez: véleménye szerint a várható használtautó-behozatal növekedése – amely akár 25 százalékkal is visszavetheti az újautó eladásokat – csak a legalitás határán működő, adót kerülő magyar és nyugat-európai vállalkozói réteg érdeke. Ezért az autógyártókat és -importőröket, a márkakereskedőket és a független szervizeket, valamint a bontókat tömörítő érdekképviseleti szervezetek autós nagykoalíciót alakítanak, és közös fellépéssel mindent megtesznek az általuk képviselt szakmák területén található szürke és fekete gazdaság kifehérítése érdekében. 

Az október 30-ig nyitva tartó kiállítás sokkal szerényebb a frankfurti autószalonnál, de korábbi önmagához képest is visszafogottabb stílusban prezentálja az újdonságokat. Nincs jelen az Audi, a BMW, a Mercedes, a Seat, a Skoda, és a Volkswagen sem. Viszont először mutatkozik be a Cadillac, a Chevrolet, a Dacia, a Ssangyong, és itt a nagy visszatérő, a Suzuki is. Rajtuk kívül még 211 kiállító vesz részt a 18. Budapesti Autószalonon, köztük a háttéripar képviselői. 

A HUNGEXPO Budapesti Vásárközpont területén hétköznap délelőtt 10-től este 6-ig, hétvégén este 8-ig nyitva tartó kiállításra a napijegy 1500 forintba kerül, diákok, nyugdíjasok 1000 forintért mehetnek be. Van 2 felnőtt + 2 gyerek számára szóló családi belépő is, 3000 forintért. 

Citroën C6: A kiállítás megnyitásával egy időben már meg lehet rendelni a Citroën felsőkategóriás modelljét, amely híven tükrözi a márka alapértékeit. Elég rápillantani az autóra, és máris szembeötlik a szoros rokonság a pontosan ötven évvel ezelőtt bemutatott DS-modellel. A nagy utazásokra termett limuzint, mely a biztonság és a kényelem terén minden igényt kielégít, telepakolták korszakalkotó műszaki megoldásokkal. A head-up kijelző például a vezető elé, a szélvédő belső felére vetíti a legfontosabb vezetési és navigációs információkat, így a sofőrnek nem kell levennie tekintetét az útról, elég, ha a látómezejébe vetített adatokra fókuszál. Az elektronikusan szabályozott hidropneumatikus felfüggesztés szinte "kivasalja" a hepehupás utakat, a továbbfejlesztett rendszert a szaksajtó egy légpárnás járm?ével tartja egyenértékűnek. A 208 lóerős, V6-os HDi dízelmotort részecskeszűrővel is felszerelték, így a kipufogó károsanyag-kibocsátása szinte a nullával egyenlő. 

Fiat Grande Punto: Az 1993-ban bemutatkozó Punto legújabb generációja az alsó-közép kategória határait feszegeti, innen is a "Grande" elnevezés. Az új Punto lehet a Fiat húzómodellje, mely ismét anyagi sikereket hozhat az olasz tömeggyártó számára. Ennek érdekében meg is tett mindent a tervezőgárda, a hét légzsákkal felvértezett autó a legjobb – ötcsillagos – eredményt érte el az Euro NCAP töréstesztjén. A konkurens modelleket nemcsak nagyságában körözi le a Fiat: a csavarodási szilárdság, a nagyszilárdságú acélok alkalmazása, de még a szellőzőrendszer által szállított levegő mennyisége tekintetében is jobb a Punto. Az 1,3-as Multijet 90 lóerős turbódízel olajcsere-periódusát 30 ezer kilométerre növelték, állítólag 250 ezer kilométerig nincs is más teendő a motoron. Az új modellt legkorábban jövő év elején lehet megvásárolni. 

Honda Civic: A Civic nyolcadik generációja mellett a legtöbb kiállított autó szó szerint divatjamúltnak tekinthető, futurisztikus megjelenése erősen hat az érzelmekre. A kerekek közelebb kerültek az autó végpontjaihoz, amely nemcsak agresszív jegyeket lop a megjelenésbe, hanem növeli az autó stabilitását is. Vörös motorindító gomb, nagyméret? fordulatszámmérő és hatsebességes váltóm? hangsúlyozza a sportosságot. A Honda Jazzben már alkalmazott zseniális helykihasználást és az utastér variálhatóságát itt is megtalálhatjuk, így az új Civic nemcsak a sportos, hanem a családias jelleget is hangsúlyozza. A Civic debütálásakor kétféle benzinmotor és a 2,2 i-CTDi áll rendelkezésre, később jön egy izmosabb erőforrás a Type-R modellel, de kapható lesz majd IMA-hibridhajtással (belsőégés? és elektromotor kombinációja) is. Mivel a Honda a világ legnagyobb kétkerek?gyártója, már hibridhajtású motorkerékpárokkal is folynak a kísérletek. Az új Civicet 2006 januárjában lehet megvásárolni Magyarországon. 



Hyundai HCD-8 

Hyundai HCD-8: Mivel csak Frankfurtban volt látható a Hyundai gyönyör? tanulmányautója, érdemes egy pillantást vetni rá. Hogy merre tart a koreai autógyár, azt ezzel a modellel kívánja prezentálni. 



Nissan NOTE

Nissan NOTE: A NOTE a kategória határát feszegető, nonkonformista autó, melyet azoknak a vevőknek a számára terveztek, akik a hagyományos családi autókat egyszerűen túl konzervatívnak találják. Azokra a szülőkre gondolva, akiknek egy praktikus ötüléses autóra van szükségük a család mozgatására, de a vezetés élvezetét nem akarják feláldozni a szükséges tér érdekében, a NOTE-ot úgy tervezték, hogy ötvözze ezt a két lehetőséget. A NOTE alacsonyabb, mint például a konkurens Opel Meriva, de ez csak formatervi bravúr, és a jobb útfekvést szolgálja. Az ügyes elrendezés révén azonban az utastérben rendelkezésre álló belső szabad magasság mindkét kocsi esetében azonos. A belteret az aktív fiatal családok igényeinek megfelelően alakították ki, felhajtható asztalokkal, hátsó kartámasszal és olvasólámpával, bővíthető ülészsebekkel, amelyek kellő mennyiség? CD-t, játékot, könyvet tudnak elnyelni, így a legkisebb utasok a hosszú utakon jól el tudják foglalni magukat.

Ahol a legjobb a gyros

Ottó Budapestről: Hogy mi tetszett a legjobban? A koncepcióautók, habár szerintem az idei kiállításon sokkal kevesebb van belőlük, mint két éve. A Ford se hozta el a Frankfurtban már bemutatott Iosist, pedig ilyen szép autót még nem csináltak, egy kicsit csalódott vagyok. 

András feleségével Aszódról érkezett: Nagyon szépek ezek az autócsodák, de három gyerekkel, bérből és fizetésből még a részletre vásárlás is húzós. Álmodozni, pontosabban tervezgetni jöttünk, talán valamelyik olcsóbb koreai márka lesz majd a Ladánk utódja. 

Károly Győrből: Tudja, nálunk a bankszektorban nagyon adnak a külsőségekre, a jó megjelenés már fél siker, és ehhez hozzátartozik egy jó autó is. Van egy hároméves E-Mercim, de valószínűleg most lecserélem. Elég hosszan időztem a Cadillac standján, nézze meg maga is, újdonság ezért kevés van még belőle, elegánsak és dinamikusak. 

Lajos szintén a fővárosból: Hogy mi hozott ki ide? Hát a 2-es metró! De félre a tréfával, én mindig is Peugeot-s voltam, és az is maradok. Egyvalamit azért nem értek, miért kellett ráültetni azt a csinibabát erre a gyönyör? 907-esre? Én mondom, ezzel csak rontottak az autó megjelenésén, még egy normális fotót se tudok hazavinni. Én szép autókat jöttem nézni, nem pedig erotikus kiállítást! 

Középkorú úr a Toyota placcán, a Priust nézegeti: Szívesen hazavinném, de nem hétmillió forintért! Félig-meddig szakmabeli vagyok, tudom, hogy Európa nyugati felén milyen adókedvezmények járnak azoknak, akik ilyen hibridautót vásárolnak. Ennek a kocsinak tisztább a kipufogó gáza, mint a belvárosi levegő a csúcsforgalom idején! Amikor nyilatkozik a tv-ben a környezetvédelemről valamilyen illetékes, nem tudom, hogy sírjak-e, vagy nevessek. 

Dezső karvastagságú aranyláncával jelzi a külvilág felé, van mit a tejbe aprítania: Nézd, marketingfogás ez az egész kiállítás, minden arra épül, hogy az emberben két lény lakozik, az egyik az, aki, a másik az, aki lenni szeretne. Ezért fogy annyi új autó, pedig az autó rossz befektetés, kihozod a szalonból, és a legkisebb kocsinál is buktál félmilliót, a nagy kategóriákról meg ne is beszéljünk. Van egy 7-es BMW-m, de én csak fiatal használt kocsikat veszek, mindig megszorul valaki, de túl sokat kérdezel… Hogy akkor mit keresek egy újautó-kiállításon? Itt a legjobb a gyros. (K. S.)

Kevesebb új autó fogy

Dr. Győző Gábor, a Magyar Gépjárm?importőrök Egyesületének elnöke 

– Hogy áll a hazai újautó- eladás statisztikája a tavalyi esztendő azonos időszakához képest? 

– Körülbelül nyolcezer személygépkocsival kevesebb fogyott az első háromnegyed évben. 

– A gazdaság állapotát tükrözi a csökkenő tendencia? 

– Nem állítanám, mert egyéb adatok ezt nem támasztják alá. Az az érzésem, hogy az elmúlt esztendőben sokan túlvásárolták magukat, ezt támasztják alá a finanszírozók adatai is, akik az idei első félévben fizetésképtelenség miatt már több autót voltak kénytelenek visszavenni a vásárlóktól, mint az egész tavalyi évben. 

– Az új gépkocsit vásárlók hány százaléka vesz igénybe valamilyen banki hitelt? 

– Mintegy kétharmada. 

– A 2006-ban bevezetendő magasabb regisztrációs adó ügyében konzultáltak-e a döntéshozókkal? 

– Igen, de nem kívánunk fellépni a magasabb adótétel ellen, mert gyakorlatilag kevés hatása lesz a gépkocsiárakra. Az ötszázalékos áfacsökkentés miatt az eladások döntő részét képező típusoknál mintegy húszezer forinttal kell majd többet fizetni a vásárlóknak, de a piaci harc miatt valószínűleg ezt is lenyelik a kereskedések. 

– Mi lehet az oka annak, hogy olyan nagynev? autógyárak, mint a BMW, a Mercedes és a Porsche Hungária is távol maradnak az idei autókiállítástól? 

– A Porsche Hungária gyári támogatás híján csak egy infóstanddal van jelen, a Mercedes az átalakulás anyagi és humán igénye miatt nem tudott eljönni az autószalonra, a BMW indokait nem ismerem. (K. S.)

Olvasson tovább: