hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Tankcsapdák
Addig jár a sofőr a kútra, amíg át nem verik

2003. 06. 09.
Kettőt fizetsz, egyet kapsz… – cserélik fel az akciós szöveget egyik-másik benzinkútnál, hogy ebből ihletet merítve, rövidítsék meg a gyanútlan vásárlókat. Ahova feltöltődni visszük autónkat, előfordulhat, hogy a vártnál jobban lecsapolják pénztárcánkat. "Figyeljék a kezemet, csalok…" – mondta annak idején Rodolfó. Némely kútnál ma nem mondanak semmit, figyelmeztetés nélkül, csak trükkösködnek velünk.



Képünk illusztráció

Horváth Katalin több éven keresztül dolgozott az egyik vidéki töltőállomáson. A Katával egy műszakban dolgozó két férfi nem nézte jó szemmel, hogy a hölgy nem akart részt vállalni munkatársai törvényellenes stiklijeiben. Volt rá eset, hogy majdnem nekitámadtak tettlegesen is. Ekkor határozta el, hogy megválik korábbi munkahelyétől. Érthető okokból, szívesen avatja be a benzinkutas kulisszatitkokba a kíváncsiskodókat, hogy minél kevesebben járjanak pórul.

"Nagyon gyakori trükknek számít az, hogyha a vevő mondjuk kétezer forint értékben vásárol, és nagyobb címletekkel fizet, tízezressel, húszezressel, akkor a pultos villámgyorsan bevágja a pénzt a kasszába, vagy a pult alatt kotorászik. Utána pedig egész egyszerűen kisebb címletből ad vissza, és egyből letagadja az esetet. Ha a vevő netán reklamálni merne, a benzinkutas shop összes munkatársa egy emberként támad neki. Néha nagyon agresszívak, tiltakoznak, hogy a vásárló hogy meri őket meggyanúsítani. Ebben a légkörben persze nem nagyon mer senki ellentmondani. 

Jó esetben a shop kamerarendszere ugyan rögzíti a történteket, de az se ritka, hogy ki vannak iktatva a kamerák. Lehet, hogy kissé ciki, de az ilyen esetek elkerülése végett ajánlatos a fizetéskor jó hangosan, a többi vásárló jelenlétében a pult előtt felmutatni a pénzt és bemondani a címletet: Tíz-ezressel fizetek! Ehhez ugyan kell némi bátorság, ám az összeg kifizetésekor nem lesznek belőle vitás kérdések – tanácsolja Katalin a primitív csalás kivédése érdekében. – Előfordul, hogy a shop bizonyos áruit is drágábban adják, mint az árcédulán feltüntetett érték. Ezek piti lopások, de sok kicsi sokra megy. Egy-egy üdítőre vagy csokira eleve rátesznek 15-20 forint pluszköltséget, ha nem figyel eléggé a vevő. Ez akkor a legegyszer?bb, amikor úgy helyeznek el bizonyos árcédulákat, hogy nem egyértelmű, mire vonatkozik. Tapasztalat, hogy sokszor úgy a legkönnyebb megszabadulni a lejárt szavatosságú édességektől, hogy a kasszáslány felhalmozza őket a pénztárgép közelében. Szinte kínálják magukat az áruk, és majdnem minden távozó vevő vesz ilyenkor egy-egy darab csokoládét.

Ennél jóval komolyabb kárt a bankkártyás visszaélésekkel tudnak okozni. Sokszor előfordult, hogy elhitették a vevővel: valami nem stimmel a géppel, mert nem fogadta el a kódot, ezért le kell húzni a bankkártyát még egyszer. Így a sofőrök saját maguk engedélyezik – a tudtukon kívül –, hogy a benzinkút dolgozói, szó szerint »lehúzzák« őket. Nálunk menetrendszer? volt, hogy a velem egy műszakban lévők az így nyert haszonból teljesen ingyen vagy potom áron feltankolták a haverjaik kocsiját" – emlékszik vissza az egykori shopos hölgy.

A kutast olykor nem is annyira a segítőkészség motiválja az udvariasságban mondjuk egy-egy olajvásárlásnál. Gyakran nem csak a remélt borravaló miatt erősködik, hogy majd ő kiválasztja, felnyitja a flakont és betölti a gépkocsiba, hanem a kiszuperált flaskák miatt. Nemegyszer a márkás, minőségi olajok helyett a hordós olajat töltik a kocsikba. Ha nem látja a vásárló az előzőleg felnyitott flakont, gyakorlatilag bármi megtörténhet. Hiába készségeskednek, jobb, ha a vásárló maga győződik meg arról, hogy a flaska kupakja nem volt-e előzőleg felbontva. Ugyanez a trükk az ablakmosó folyadékkal is eljátszható. Drága flakonban gagyi víz. A különbözet pedig megy a zsebbe.

A benzinkutasok a nagyobb pénzt leginkább a fiktív számlák írásához szükséges blokkok félretételével szerzik. Ehhez szorgalmasan gyűjtögetik őket, tízszázalékos részesedés fejében pedig továbbadják. Ha egy töltőállomáson sosem kapjuk meg a blokkokat, annak többnyire ez lehet az oka. 

Szintén figyelemre méltó módszer az autósok becsapására, hogyha egy vevő azelőtt elmegy fizetni, mielőtt teljesen feltankolták volna. Ilyenkor a shopban dolgozó pultoslány és a töltőpisztoly kezelői kézjelzésekkel
összejátszanak. A kutas ilyenkor jóval kevesebbet tankol, mint egyébként. A sofőr persze az eredetileg kért mennyiség árát fizeti ki, és csak a benzinjelző állása keltheti fel benne a gyanút.

Az egyik budapesti töltőállomáson a kutasok úgy "verték át" a vevőket, hogy míg azok a shopba bementek rendezni a cechet, egy gondosan elrejtett ötliteres kannába levették a számukra szükséges pluszt. A benzinkút melletti építkezésen dolgozóknak tűnt fel a "kabátba tankoló" kutasok ügyeskedése. A módszer hátránya, hogy kabát híján, nyáron nem alkalmazható, nincs hova rejteni a csempészedényt. A látvány
annyira megtetszett a melósoknak, hogy videofelvételt készítettek róla, és így buktatták le az olajos szarkákat.

A kutak körül nem csak a benzinkút alkalmazottjainak van lehetősége ügyeskedni, a beszállítók is szeretnek részesedni az olajbiznisz nyújtotta lehetőségekből. Egy valamikori kutas elmondása szerint több alkalommal előfordult, hogy a tartálykocsik a mosóból kértek 100-200 liter vizet a hiányzó benzin helyére. Könnyen kiszámítható, ha csak 150 forintért adják tovább literét, akkor is 15-30 ezer forinttal egészítik ki alkalmanként a fizetésüket. 

"Nálunk a hasonló esetek előfordulását külsős próbavásárlások lebonyolításával igyekszünk kiszűrni – tudatja egy olajvállalat anonimitásba burkolózó munkatársa. – Ezután egy meghatározott szempontrendszer figyelembevételével kiértékeljük az eredményeket. Meggyőződésünk, hogy a kereskedelmi forgalom növekedése és a vevő elégedettsége egymással szorosan összefüggő tényezők. Ha bármi visszásságra fény derül, azonnali elbocsátás jár érte. Ennek kivédésére bizonyos helyeken a benzinkúti kollektíva félretesz egy közösen összedobott nagyobb összeget, hogy legyen mivel pótolni a pénzügyi hiányokat egy-egy ellenőrzés alkalmával" – avat be az olajcég bennfentese.

"A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez érkező legtöbb panasz a hamis mérésekkel kapcsolatos vagy történetesen azzal, ha az adott üzemanyag nem megfelelő – teszi hozzá Radó Károly osztályvezető. – Azt azért feltétlenül szeretném megjegyezni, hogy ez a fajta trükközés itthon egyáltalán nem egyedi eset, és nem csak a benzinkutakra jellemző. A hazai kereskedelem szinte minden szegmensében kivétel nélkül jelen vannak ezek a próbálkozások" – figyelmeztet az osztályvezető. 

Mielőtt azonban a kedves olvasó gyanakvástól reszketve térne be a legközelebbi töltőállomásra, szeretnénk megnyugtatni, hogy nem minden kútnál jellemzőek a fent említett átverések.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!