Kereső toggle

Vizek vándora

Interjú Majthényi Szabolcs Európa- és világbajnokkal

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Barátságos, kedves fiatalember, sztárallűrök nélkül: egy ritka sport
Európa- és világbajnoka.

– A vitorlázás kockázatos is tud lenni. Mindig sikerül úrrá lenned a
helyzeten?

– Általában nyugodt tudok maradni. Edzőtáborozás alkalmával történt egy
emlékezetes eset, Németországban. Kora nyári időjárás volt, elég erősen fújt a
szél, és többször is fölborultunk a nyílt tengeren. Kevesen vitorláztak a vízen,
nekünk pedig elgörbült az árbocunk. Csak hosszabb próbálkozás után tudtunk
kivergődni a partra, bár nagyobb probléma nem történt. Ha – mondjuk – a
kormányunk törik el, sokkal nehezebb helyzetben lettünk volna, de akkor nem gondoltunk
a veszélyre, ifjonti hevességgel vágtunk neki. Nem szoktuk elveszteni a fejünket.

– Hogyan kezdtél el vitorlázni?

– Víz mellett nőttem fel, édesapám vitorlásedző volt, így csöppentem bele
ebbe a sportba. Apámmal együtt költöztem egyesületről egyesületre, munkájával
együtt a lakhelyeink is változtak: ahol ő edzősködött, én ott vitorláztam. Illetve
síeltem, mivel síedzőként is tevékenykedett. Versenyszerűen már csak a
vitorlázással foglalkozom, amatőr szinten még síelek, de ez már inkább nosztalgia.

– 1994-ben Ausztráliában világbajnokságot, 97-ben Spanyolországban
Európa-bajnokságot nyertetek Domokos Andrással repülő hollandi osztályban. Mikor
kezdtél el versenyezni?

– Az első versenyem 1979-ben volt, hétéves koromban. Akkor még Balatonfüreden
vitorláztam, utána végigjártam a ranglétrát, mint mindenki.

– A vitorlázás nem olcsó mulatság, a versenyek szintén pénzbe kerülnek. Ki a
támogatótok?

– 1992 óta a mi hajótípusunkat, a "repülő hollandit" már nem indítják
az olimpiai versenyeken, így tőlünk is minden támogatást megvontak, illetve a
szövetségnek olyan kevés pénze van, hogy az olimpiai osztályokra sem jut, tehát
emiatt mindenki a saját pénzéből, illetve szponzori pénzekből próbál utazni,
versenyezni. Mi leginkább kölcsönökből vagy saját zsebből utazunk, de jó
eredmények elérése esetén ezek az összegek megtérülnek.

– Kik a szponzoraitok?

– Jelenleg a Mol szponzorál bennünket, az O\'Neil pedig versenyruházatot
biztosít, velük az idén is meghosszabbítjuk a szerződésünket.

– Sok versenyző indul egy-egy versenyen?

– Szerintem viszonylag kevés, régen sokkal többen voltunk, nagyobb volt mezőny.
Most tíz-húsz hajó vitorlázik egy osztályban a korábbi hatvan helyett.

– Milyen kondi kell ehhez? Úgy tudom, felnőttként is el lehet kezdeni ezt a
sportot.

– Az alapokat nem nehéz elsajátítani. Magas fokon űzni nehezebb, mert az ehhez
megfelelő érzék hosszú idő alatt alakul ki. Hobbiszinten természetesen bármikor el
lehet kezdeni. Ahhoz, hogy valaki elvitorlázgasson a Balatonon, elég jól megfogni két
kézzel a kormányt. Az alapokat egy év alatt el lehet sajátítani. Ha versenyszerűen
akarunk vitorlázni, jóval felkészültebbeknek kell lennünk.

– Mi történik, ha viharba kerültök?

– Erős szélben sokan félnek kimenni a vízre, nem szenvedik ezt az időjárást,
de aki tart az erős széltől, nem lehet jó versenyző. Viharban is gyakorlatot kell
szerezni, enélkül nem lehet egyenletesen jó teljesítményt nyújtani. Ha valaki fél,
és csak a túlélésre számít, akkor biztos, hogy nem tudja a taktikáját
megvalósítani. Van persze egy észszer? határ. A felszerelést is óvni kell, hiszen
nincsen annyi pénzünk, hogy minden héten elgörbítsünk egy árbocot. A Balaton
egyébként az effajta gyakorlatozáshoz nagyon sekély, külföldre kell utaznunk, ha
nagy szélben akarunk vitorlázni.

– Mesélj a 94-es világbajnokságról, ahonnan bajnokként jöttetek haza!

– Ez emlékezetes volt, mert kölcsönhajóval és nem hivatalosan mentünk.
Andrással ketten nekiindultunk, minden segítség nélkül. A módszer bevált, a mai
napig így utazunk.

– Azóta teljesült egy régi álmotok...

– Igen, sikerült saját hajóra szert tenni.

– Tervek?

– Ugyanazokat a versenyeket fogjuk végigjárni, amelyeket eddig: Ausztriában,
Olaszországban, aztán Hollandiában lesz a világbajnokság, a legvégén a magyar
bajnokság következik szeptemberben. A versenyek áprilistól októberig tartanak. Az
évadnyitó május 15-én van, az ünnepség a Balaton megkoszorúzásával kezdődik. Ez
a vitorlásszövetség egyik legnagyobb rendezvénye, a legtöbb hajóosztály ekkor kezdi
meg a versenyzést, és megindul a balatoni szezon.

– A vitorlázáson kívül mivel foglalkozol?

– Egy gyerekruha üzletet vezetünk az üzlettársammal, ezenkívül vitorlázást
oktatok, és ha az időmbe belefér, futok, teniszezek, télen pedig síelek.

– Távolabbi terveid?

– A jövőben szeretnénk elindulni más olimpiai hajóosztályban is. Ez azonban
nagy áldozatot kíván tőlünk, mind anyagilag, mind más területeken, mivel Andrásnak
már családja van. Egyelőre az idei versenyeken való jó szereplés a cél.

Olvasson tovább: