Kereső toggle

Kultúrharc az osztrák iskolákban

Muszlim diákok és az ideológiai faló

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Ma már mindennapos kihívást jelent nyugati szomszédunknál az oktatásban tapasztalt ideológiai szembenállás. Kérdés, hogy az iszlám hitű diákok jelentette egyre nagyobb kihívásra a Zöldekkel kiegészült Kurz-kormány képes-e megfelelő választ adni.

Susanne Wiesinger a 2018 őszén megjelent Kultúrharc az osztályteremben című könyvével a konzervatív iszlám hatásairól új társadalmi vitát nyitott Ausztriában, valamint felhívta a figyelmet az osztrák oktatási rendszerben feszülő kulturális és értékrendbeli különbségekre. A könyv megjelenését követően az addig 25 éven át tanárként tevékenykedő Wiesingert Heinz Fassmann (ÖVP) oktatási miniszter meghívta a tárcájához. A frissen kinevezett ombudsman azonban a múlt héten újabb oktatáspolitikai ügyeket leleplező könyvvel (Machtkampf im Ministerium) borzolta az osztrák politikai kedélyeket, mely végül a hivatalából való elbocsátásához vezetett. Az exombudsman ebben a könyvében többek között arról számol be, hogy a politikai irányzatok és ideológiák hogyan befolyásolják a pedagógus tantestületet, és hogy azok milyen károkat okoznak a közoktatásban tanuló diákoknak.

A trójai faló

Bár talán már senkinek sem kérdés, hogy a nyugati társadalmakat az iszlám ideológia befolyásolja, azonban arról, hogy ez az iskolákban milyen mértékben ütközik ki, és az osztrák diákokra milyen hatással van, arra Wiesinger könyve talán a legkiválóbb hatástanulmány. Annak ellenére, hogy Ausztriában a német a hivatalos oktatási nyelv, a legfrissebb felmérések szerint az iskolapadban ülő diákoknak, valamint tanáraiknak komoly problémát okoz a közös nyelv használata, mivel a második és harmadik generációs bevándorlók gyerekei nem rendelkeznek az érettségihez szükséges megfelelő nyelvtudással.

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg online a https://digitalstand.hu/hetek felületen.

Olvasson tovább: